Furturile de marfă în transporturi au atins un nou „milestone”. Numărul polițelor CMR falsificate, deja îngrijorător, este, în fiecare zi, mai mare. Sunt doar două dintre elementele la care ne uităm astăzi cu îngrijorare. Putem trata profesionist riscurile?
- Frecvența furturilor de marfă a crescut cu peste 300% în 2023, iar riscul se va menține alert. Regiunile cele mai afectate pot varia, în funcție de diferitele rapoarte și studii disponibile, însă chiar și aici există o nouă dinamică. Astăzi, putem spune că nu mai sunt zone foarte sigure.
Principalele cauze ale creșterii furturilor de marfă în transporturi pot include lipsa securității adecvate (inclusiv deficitul de parcări securizate), insuficiența monitorizării și supravegherii, complicitatea internă sau externă, precum și lipsa unor reguli și proceduri clare de gestionare a riscurilor.
Metodele sunt diverse: jafuri directe, spargerea sau tăierea sigiliilor de securitate, infiltrarea în vehicule atât în staționare cât și în mișcare, falsificarea documentelor de transport, sau, în unele cazuri, complicitatea șoferilor și personalului logistic. De asemenea, pot fi implicate și tehnici sofisticate: hacking-ul sistemelor de urmărire GPS, sau interceptarea comunicațiilor radio.
Din acest motiv, managementul riscului trebuie luat în serios, iar primii pași prioritari în acest demers presupun o comunicare cu beneficiarii mărfurilor în legătură cu aceste riscuri, organizarea cât mai sigura a transportului și, evident, consultarea unui specialist în zona de risc. Aceasta nouă dinamică a riscului nu îl privește doar pe transportator, ci și pe beneficiarul mărfurilor, în egală măsură.
- Se vorbește foarte mult despre asigurarea potrivită pentru casele de expediții și persistăm în confuzii. Există cel puțin 3 tipuri de asigurări care pot răspunde nevoilor, atât din perspectiva răspunderii pentru marfa transportată, cât și cu scopul de a îndeplini cerințele de licențiere:
- Asigurarea de răspundere a transportatorului pentru marfa transportată.
Aici ne referim la răspunderea contractuală pe care intermediarul o are în solidar cu cărăușul ales față de beneficiar, pentru a executa transportul. În consecință, intermediarul execută un contract de transport, cu obligația de a deplasa marfa, și indiferent cu cine decide să presteze serviciul de transport, intermediarul răspunde în fața clientului său în calitate de transportator. Din acest motiv, un intermediar (casa de expediții) are nevoie de asigurare CMR, precum un transportator cu flotă.
- Asigurarea de răspundere civilă generală sau „public liability”, așa cum o regăsim denumită în anumite contracte internaționale.
Aceasta se referă la o poliță de asigurare care ne protejează în cazul daunelor sau vătămărilor produse accidental, unor terți, de către asigurat, prin prepușii proprii/angajații săi.
- Asigurarea care garantează capacitatea financiară a operatorului, așa cum este menționat în condiția licențierii.
Aceasta vizează capacitatea financiară a companiei și nu are legătură cu răspunderea civilă a casei de expediții. Lipsa capitalului poate fi înlocuită cu o garanție bancară sau o asigurare de acest tip.
- Document doveditor privind îndeplinirea condiției de capacitate financiară pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoană acreditată (conform prevederilor legale).
Potrivit acestuia, compania dispune în fiecare an de capital și rezerve în valoare de minim 50.000 de euro. În situația în care întreprinderea nu dovedește deținerea rezervelor financiare, poate apela la o garanție bancară sau la o asigurare, eliberate de una sau mai multe bănci sau de alte instituții financiare, inclusiv societăți de asigurare
- Asigurarea CMR poate deveni obligatorie, așa cum este și polița RCA, iar acest fapt ar putea fi implementat în România și cu siguranță ar aduce mai multă protecție, atât pentru transportatori, cât și pentru proprietarii de mărfuri.
Numărul celor care își falsifică asigurările CMR este îngrijorător și în continuă creștere. Odată devenită obligatorie această asigurare, ar putea fi clarificată mai bine răspunderea transportatorului și modalitatea de plată a indemnizațiilor în caz de daună, iar, în acest fel, disputele dintre transportatori și beneficiari ar fi cu mult reduse. Beneficiarul va avea întotdeauna opțiunea de a-și asigura marfa contractând o poliță de asigurare CARGO și nemaipunând presiune nejustificat pe transportator.
Un acces mai facil la verificarea valabilității acestor polițe de asigurare ar garanta compensații financiare, în caz de pierdere, deteriorare sau furt de mărfuri în timpul transportului, reducând riscurile și incertitudinea asociate cu astfel de situații, mai ales în ziua de astăzi, când cea mai mare parte din transport se contractează online.
Nu trebuie să inventăm nimic, acest lucru există de ani buni în Germania și funcționează, verificarea asigurării CMR putând face obiectul și unui control BAG.
Alin DICU
managing partner
Asko International Insurance Broker