ATP Bus e-UpCity: Autobuz electric… românesc

ATP Bus e-UpCity a fost lansat oficial, în luna mai a acestui an, pe piața din România, fiind produs de ATP Trucks Automobile, compania românească producătoare de autovehicule de transport rutier și persoane.

Lansarea unui autobuz electric reprezintă un eveniment notabil pentru orice producător, indiferent de dimensiunile acestuia și de poziția deținută în piață. Iar faptul că România intră pe această hartă selectă demonstrează un anumit nivel de maturitate antreprenorială, precum și schimbările importante care au loc la nivel global.

„Experiența noastră de-a lungul anilor ne-a ajutat să ne familiarizăm cu lanțul de aprovizionare de automotive. Lucrăm în acest domeniu din 1995. Am căpătat experiență și, totodată, am putut vedea care sunt neajunsurile autovehiculelor comercializate astăzi. Noi, românii, chiar putem și avem capacitatea și soluțiile. Nu este chiar atât de complicat pe cât încearcă unii să ne explice, lăsând să se înțeleagă că tehnologia reprezintă ceva închis în seifuri în anumite țări și doar unii au acces la aceasta. Dimpotrivă, globalizarea sparge toate aceste clișee”, a precizat Mircea Cirț, președintele ATP Group.

Autonomie de până la 360 km

e-UpCity 100% electric, cu arhitectura sa modernă, poate răspunde nevoilor urbane de înlocuire a autobuzelor vechi și poluante, dar și solicitărilor de optimizare a costurilor.

Prețul de achiziție al unui model e-UpCity pornește de la 350.000 de euro, însă, în funcție de configurația și de dotările solicitate de utilizator, acesta poate crește. Garanția pentru caroserie și acumulatori este de 8 ani.

Mircea Cirț, președintele ATP Group: „Gândim în soluții. Gestionăm provocările pe care le avem și nu devenim o provocare pentru ceilalți. Am proiectat un autovehicul cât mai simplu, pentru a asigura cât mai puține bătăi de cap. Capacitatea de producție este de 135 de unități pe an. Astăzi, nu există suficientă capacitate de producție pentru cererea de autobuze electrice. Dacă merge perfect, un autobuz se produce în 10 luni, însă producătorii de automotive au termene de livrare foarte mari. Zonele cele mai problematice sunt la axe, casete de direcție și la motoarele electrice.”

„Așa cum ne-am propus pentru acest an, înscriem e-UpCity în cât mai multe sesiuni de prezentare în țară, prezentăm tehnologia, simplitatea ei și modul cum poate să ne facă viața mai frumoasă. Toate datele culese și feedbackul realist sunt importante în evaluarea prototipului nostru – și mai ales din partea companiilor de transport care au deja experiență în exploatarea autobuzelor electrice. Aprecierile în urma sesiunilor de testare continuă să fie foarte bune: rezultatele din punct de vedere tehnic sunt pozitive, este un produs simplu, confortabil și răspunde cerințelor”, a declarat președintele ATP Group.

Prototipul ATP Bus e-UpCity are în total 83 de locuri, o lungime de 12,18 m și o autonomie de minimum 200 km în oraș, ce poate fi extinsă până la 360 de kilometri. Componentele sunt achiziționate de la furnizori consacrați: cele 8 pachete de baterii sunt produse CATL – gigantul bateriilor EV și furnizor pentru cele mai prestigioase branduri auto. Pe zona punților, au fost aleși, de asemenea, producători bine cunoscuți – ZF Friedrichshafen AG, respectiv DANA GK Drive System. Motorul electric al autobuzului e-UpCity este un motor sincron cu magnet permanent, dezvoltat de DANA Prestolite. Sistemul de frânare este definit de experții de la WABCO, sistemul de climatizare încorporează tehnologia VALEO, iar sistemul de direcție este marca BOSCH/ZF.

„Ideea de sustenabilitate nu mai poate fi ignorată, iar direcția municipalităților este tot mai aplicată, în acest sens. Un oraș sustenabil este un oraș angrenat într-un proces continuu de creștere a calității vieții pentru locuitorii săi, iar mobilitatea urbană este una dintre componentele principale care pot conduce înspre dezvoltarea inteligentă și sănătoasă a unei regiuni. Cu toții ne dorim orașe mai puțin poluate și mai puțin aglomerate. ATP Group, prin ATP Bus e-UpCity, oferă soluția alternativă și competitivă în procesul de modernizare a transportului public urban”, a precizat Mircea Cirț.

Brand românesc de camioane și autobuze

Cu o activitate de peste 25 de ani în domeniul auto, ATP Group și-a dezvoltat, începând cu 2019, segmentul producție auto. Astfel, a luat naștere o noua marcă auto: ATP Trucks. Printre modelele realizate, se numără basculanta și betoniera Truston 8×4, capul tractor Truston 4×2 și autobuzul electric cu omologare europeană ATP Bus e-UpCity.

Distribuția ATP Bus UpCity se va realiza prin ATP Motors, dealer-ul auto al Grupului. Clienții beneficiază, astfel, de servicii și produse integrate: servicii specializate de mentenanță și reparații auto în service-uri autorizate, acces la piese de schimb pentru autovehicule – originale dar și aftermarket, asistență în service caroserie cu decontare directă a asigurărilor, servicii specializate de consultanță pentru achiziție și vânzare auto, posibilitatea de a recepționa oferte prin platforme de licitații, finanțare și asigurări auto.

În perioada 22 septembrie-6 octombrie 2021, ATP Bus a fost testat în cadrul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca.

e-UpCity vine cu Wi-Fi gratuit și cu prize USB cu 2 porturi încorporate, în dreptul fiecărui set de scaune. Dispune, totodată, de un monitor cu memorie externă portabilă, pentru diferite proiecții multimedia.

Baterii – timpul necesar pentru încărcare normală: 3-5 ore.

Test Oradea

Cu o medie de 113 km efectuați și 9 ore de utilizare zilnică, în trafic urban aglomerat, dar și în trafic mai lejer, cu diferiți consumatori de energie activați (sistem climatizare în medie 4 ore/zi, iluminare interioară, sisteme multimedia), autobuzul a înregistrat un consum de 34% al nivelului bateriei.

Teste Brăila

Cu o medie de 132 km efectuați și utilizare zilnică de 9 ore (sistemul de climatizare a fost activ minim 6 ore, pe lângă restul consumatorilor), autobuzul a înregistrat un consum de 58% al nivelului bateriei. Durata de încărcare a bateriei a fost contorizată între 2:06 ore și maxim 3:03 ore, nefiind descărcată complet.

Test Făgăraș

Cu o medie de 43 km efectuați într-o medie zilnică de 7 ore, autobuzul a înregistrat un consum de 23% al nivelului bateriei.

Test Târgu-Mureș

Cu o medie de 121 km efectuați într-o utilizare zilnică de 8,3 ore, cu diferiți consumatori de energie activați (pentru climă, o medie de 5:40 ore/zi) autobuzul a înregistrat un consum de 53% al nivelului bateriei. Durata maximă contorizată pentru încărcarea bateriei a fost de 3 ore, adusă la plin de la nivel descărcare 21%.

Test Turda

Cu o medie de 123 km efectuați într-o medie zilnică de 8,2 ore, cu diferiți consumatori de energie activați, autobuzul a înregistrat un consum de 50% al nivelului bateriei. La nivelul traseului ales pentru parcurgere în municipiul Turda, autobuzul a înregistrat până la 20 de curse/zi: 150 km parcurși, cu un consum de 55% al nivelului bateriei.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.