Atribuirea… mare bataie de cap

2012, 2013 sau poate… Fara indoiala, cel mai sensibil subiect pentru transportul de persoane a ramas atribuirea traseelor interjudetene si judetene, iar prima intrebare este – Cand va avea loc?

Raspunsul a intarziat deja nepermis de mult si este interesant sau, mai degraba, derutant modul in care Ministerul Transporturilor evita acest aspect. Nici in OG 27/2011 (noua lege a transporturilor) si nici in normele pentru acest act normativ nu apare specificata data la care va fi organizata atribuirea. Si de aici incep speculatiile si banuielile de interese ascunse, iar neincrederea in autoritati (o problema extrem de grava in Romania) se adanceste tot mai mult. In final, transportatorii sunt cei pusi in dificultate, neputand lua decizii sigure in privinta investitiilor legate de atribuire. Pe de alta parte, banii aferenti deconturilor privind transportul pensionarilor si veteranilor au fost platiti catre transportatori integral, la sfarsitul anului trecut. Este greu sa mai fi suparat pe Ministerul Transporturilor cand una dintre cele mai spinoase probleme a fost rezolvata.

Dificultati in stabilirea datei

In ceea priveste stabilirea datei la care sa se organizeze atribuirea traseelor, situatia este cu atat mai incurcata cu cat nici macar nu se poate spune cu certitudine cine va decide aceasta data. Reamintim faptul ca OG 27/2011 (noua lege a transporturilor) poate suferi modificari in Camera Deputatilor, inainte de a fi adoptata. De asemenea, demararea discutiilor pentru o noua lege lasa calea deschisa pentru orice deznodamant. „Nu stim daca atribuirea are loc anul viitor. Probabil ca aceasta chestiune se va decide in Parlament. Ma astept sa iasa legile cu o serie de modificari. Din cauza acestui lucru, este posibil sa o luam din nou de la zero“, a declarat Augustin Hagiu, presedinte FORT. Pe de alta parte, exista, cel putin teoretic, posibilitatea organizarii atribuirii in acest an. Ministerul ar putea sa isi asume aceasta responsabilitate si sa se asigure ca in Parlament nu apar modificari semnificative la OG 27/2011. Acest scenariu este destul de plauzibil avand in vedere ca, in ultima vreme, atunci cand a dorit, Ministerul Transporturilor si-a impus fara probleme punctul de vedere in fata Parlamentului. Finalul lui 2012 are si avantajul ca da posibilitatea ca actuala conducere a Ministerului sa duca la bun sfarsit atribuirea. Putem anticipa numeroase posibile probleme daca organizarea atribuirii ar fi realizata sub un Guvern si finalizata de un altul – in cazul in care (lucru perfect posibil) vom avea un nou Guvern dupa alegeri. De altfel, este de asteptat ca actuala conducere a Ministerului sa nu inceapa acest proces fara sa se asigure ca il poate finaliza. De aici apare o alta intrebare, va exista suficient timp, in cazul aparitiei unui nou Guvern, pentru ca atribuirea sa aiba loc la inceputul anului viitor? „Decat sa avem atribuire la inceputul anului 2013, mai bine sa se organizeze pana in luna decembrie a acestui an. Astfel, avem sansa ca actuala conducere a Ministerului sa anunte oficial desfasurarea atribuirii pana la finalul acestui an. Din punct de vedere al transportatorilor, nu este o mare diferenta intre decembrie 2012 si inceputul lui 2013. Important este sa ne putem baza pe un termen sigur. La ora actuala, nu stim cand va avea loc atribuirea. Solicitam ca sedinta de atribuire sa aiba loc pana in luna decembrie a acestui an pentru a putea sa realizam un plan de afaceri coerent. Riscam sa fim anuntati peste noapte fara a avea astfel posibilitatea de pregatire“, a aratat Vasile Stefanescu, presedinte COTAR. Astfel, atribuirea ar avea loc in 2012 si si-ar produce efectele in 2013, dupa expirarea valabilitatii actualelor licente. Sigur, ramane in continuare in picioare si varianta ca atribuirea sa nu mai aiba loc sau, in orice caz, termenul sa fie prelungit. Iar aceasta varianta nu duce lipsa de adepti. La prima vedere, sansele cele mai mari sunt ca atribuirea sa nu aiba loc in acest an, iar in 2013, Guvernul de atunci va decide cum vor evolua lucrurile. Cert este ca actuala conducere nu sprijina in mod hotarat conceptul de atribuire, aceasta fiind singura explicatie a „portilor lasate deschise“. Daca alegerile nu vor duce la schimbarea Guvernului, ma astept ca in 2013 actuala modalitate de repartizare a traseelor sa dispara. Sigur, este doar o opinie personala. Oricum, a grabi lucrurile nu inseamna nici pe departe evitarea problemelor. „Trebuie sa mai discutam despre programul de transport pe care autoritatea nu vrea sa il faca impreuna cu noi, dar nici nu are parghiile sa il realizeze singura, astfel incat sa fie coerent. Discutam despre interese mari din partea unor entitati precum asociatia inter comunitara, consiliile locale sau judetene care incearca prin orice mijloace sa traga tot ceea ce este mai bun in barca lor pentru a produce bani, pentru ca este an electoral. Deci, este un an extrem de dificil. Dupa parerea mea, organizarea unei licitatii in 2012 este foarte distructiva pentru operatorii de transport. Probabil programele de transport vor fi facute in functie de interesele materiale, de culoarea politica a unor anumiti transportatori in anumite zone, in functie de modul in care acestia isi dau interesul pentru sprijinirea autoritatilor locale si judetene. Deci, din acest punct de vedere, vor fi probleme majore“, a explicat Augustin Hagiu.

Inca o noua lege. Modificari ale legii 92. Case de marcat amanate

Noua lege a transporturilor, intrata in vigoare pe data de 4 decembrie a anului trecut, nu a diminuat cu nimic apetitul de a legifera al MTI. Astfel, incep din nou discutiile… Va exista vreodata o perioada de liniste din acest punct de vedere? „Este foarte dificil ca o lege de o asemenea importanta si care afecteaza atat de multe entitati, patronate, sindicate si le pune la lucru, sa iasa de la Ministerul Transporturilor. O astfel de lege trebuie sa iasa din Parlament si, o data iesita de acolo, sa nu mai poata fi modificata decat atunci cand o impune situatia la nivel european sau in urma unor factori foarte importanti. Nu trebuie sa apara din Minister pentru ca este clar ca, de fiecare data, vor exista probleme si intram intr-un lant fara de sfarsit. Niciodata nu o sa terminam o lege a transporturilor care sa fie valabila pe piata pentru operatori si pentru autoritati si sa impace pe toata lumea. Este nevoie de acea pace sociala pe care trebuie sa o aduca dialogul social. Iar de aceasta pace sociala pare sa fim tot mai departe in momentul de fata. Anul acesta este crucial pentru transportul de persoane“, a spus Augustin Hagiu, presedinte FORT. Pe de alta parte, de-a lungul timpului, MTI s-a dovedit institutia cea mai in masura pentru a produce legislatie in transporturi, iar asteptarile sunt foarte mari. „Cred ca discutiile trebuie purtate la MTI. Daca va exista un semnal pozitiv din partea Ministerului este de asteptat ca si in Camera Deputatilor lucrurile sa urmeze acelasi curs. Ar fi normal din partea MTI sa anunte data de organizare a atribuirii, iar valabilitatea licentelor pentru trasee ar trebui sa fie de minim 10 ani. Astfel, putem discuta de un plan de afaceri care sa includa investitii in autovehicule noi, amortizarea acestor investitii si, bineinteles, obtinerea de profit“, a declarat Vasile Stefanescu, presedinte COTAR. Intre timp, au inceput discutiile si pentru o noua modificare a Legii 92. Astfel, sunt asteptate schimbari si pe segmentul transportului judetean, chiar daca la acest moment nu au fost conturate cu precizie directiile ce vor fi urmate. „Am avut discutii preliminare cu Ministerul de Interne pentru modificarea Legii 92 si pentru corelarea prevederilor Legii 92 cu cele prezentate in normele la OG 27, in privinta atribuirii judetene si interjudetene“, a aratat presedintele FORT. O alta veste ce aduce liniste in randul transportatorilor este legata de amanarea termenului privind obligativitatea dotarii autovehiculelor cu case de marcat fiscale si POS uri. Este vorba de Ordonanta 120/2011, publicata in Monitorul Oficial in data de 28 decembrie. Oricum, o serie de detalii tehnice facea imposibila respectarea termenului prevazut initial in OG 8/2011, sfarsitul anului trecut. „Termenul pentru POS-uri si case de marcat s-a prelungit cu un an, pana pe 31 decembrie 2012. Pana atunci, este posibil sa iasa OG 8 din Parlament, cu modificari care sa prevada ca acestea sa nu mai fie obligatorii. Aceasta este una dintre tintele pe care ni le-am atins. Dar FORT incurajeaza transportatorii sa utilizeze casele de marcat“, a precizat Augustin Hagiu.

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

„Pozitia FORT este categorica – sa nu mai existe nici un fel de atribuire. De aici se desprind mai departe doua curente. Primul este acela al liberalizarii, iar al doilea, la care am aderat si noi, este acela al atribuirii directe, pe baza de cerere, adica acela al prelungirii. Dar acest lucru inseamna remodificarea normelor, amendarea intr-un procent de 70%, mai putin a aspectelor legate de regulamentele de ordin european, a actului normativ aflat in parlament, OG 27/2011.“

Vasile Stefanescu, presedinte COTAR:

„Ar trebui sa stim cu minim sase luni inainte care este data exacta a atribuirii. In mod normal, ar trebui ca data atribuirii sa se cunoasca cu exactitate cu 2-3 ani inainte pentru a putea realiza un plan de afaceri coerent. Piata este bulversata la ora actuala iar Ministerul trebuie sa rezolve cat mai repede aceasta situatie.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.