Solaris Bus & Coach prezintă în premieră în România, timp de două luni, autobuzul pentru transport în comun Urbino 12 cu hidrogen, în cadrul unui tur național în 12 orașe, pe următorul traseu: Cluj-Napoca, Târgu Mureș, Brașov, Sfântu Gheorghe, Iași, Galați, Constanța, București, Râmnicu Vâlcea, Craiova, Timișoara și Oradea.
Vehiculul va circula, timp de câteva zile, în fiecare oraș, pentru a fi testat de administrațiile locale, în vederea familiarizării cu cea mai nouă tehnologie de propulsie și a conștientizării asupra eficienței folosirii hidrogenului ca sursă de energie complet curată, în demersul de diminuare a emisiilor de dioxid de carbon. Turul autobuzului este realizat în colaborare cu Linde Gaz România, partener care asigură alimentarea acestuia cu hidrogen.
Autobuzul Urbino 12 cu hidrogen a fost lansat, în iunie 2019, la Summitul Global pentru Transport Public (UITP) din Stockholm și a obținut, la sfârșitul lunii octombrie anul acesta, prestigiosul premiu Kielce Fair Medalie, în cadrul Târgului Internațional de Transport Public XV Transexpo.
Autonomie de până la 400 km
Alimentat cu hidrogen, vehiculul inovator oferă o autonomie de până la 400 km, păstrând, în același timp, toate avantajele unui motor electric. Are un nivel scăzut de zgomot în timpul deplasării, sistem de climatizare, camere de supraveghere, dar și un sistem modern de informare. De asemenea, călătorii își vor putea reîncărca dispozitivele mobile în porturile USB disponibile, iar persoanele cu mobilitate redusă au la dispoziție o rampă și un compartiment pentru scaune cu rotile.
În ceea ce privește caracteristicile sale tehnice, autobuzul Solaris cu hidrogen folosește un set de celule de combustie pentru a genera energie. Hidrogenul furnizat celulelor de combustie este transformat în electricitate, care, la rândul său, alimentează direct sistemul de acționare a autobuzului, care constă într-o punte motoare cu acționarea în roți. Autobuzul este, de asemenea, echipat cu o baterie Solaris High Power, care acționează ca o instalație suplimentară de stocare a energiei electrice.
Hidrogenul necesar pentru propulsare, furnizat de Linde Gaz, în cazul acestui proiect, este stocat în stare gazoasă în rezervoare de ultimă generație, plasate pe partea superioară a autobuzului. Singurele subproduse generate în timpul funcționării autobuzului sunt căldura și apa sub formă de vapori, astfel că vehiculul nu eliberează substanțe nocive pentru mediu.
Circulă, deja, în Europa
În prezent, în România, nu circulă niciun mijloc de transport public cu hidrogen, însă autobuze Solaris cu hidrogen sunt folosite, deja, în transportul public din Köln (Germania) și Bolzano (Italia). Compania a preluat, totodată, comenzi pentru livrarea a zeci de autobuze Urbino 12 cu hidrogen către operatori de transport public din Germania, Țările de Jos, Italia, Suedia și Austria, fiind, totodată, prima companie care a început producția în masă pentru acest tip de vehicul. Linde colaborează, de asemenea, în Europa, cu mai multe municipalități, pentru alimentarea cu hidrogen a vehiculelor folosite în transportul în comun.
ATP Bus e-UpCity, în teste la Sibiu
Primul autobuz electric românesc, E-UpCity, a fost testat de Primăria municipiului Sibiu, timp de două săptămâni, pe cele șapte trasee școlare. În lungime de 12,18 metri, vehiculul are 83 de locuri și baterii cu o autonomie de minim 200 km în oraș, ce poate fi extinsă până la 360 km. Autoritatea locală analizează eficiența acestuia pe tipurile de trasee din oraș. Lansat pe 13 mai, ATP Bus e-UpCity are omologare europeană, iar prețul de achiziție pornește de la 350.000-450.000 de euro și poate crește, în funcție de dotări.
Comisia Europeană își propune, pentru perioada 2024-2030, ca hidrogenul să devină o componentă esențială a unui sistem energetic integrat, cu un obiectiv strategic la capitolul producție de până la 10 milioane de tone de hidrogen regenerabil, în UE. Utilizarea hidrogenului va fi extinsă, treptat, în transportul public, cel cu camioane și feroviar.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro