Autostrada Buzău-Focșani are constructor român

Autostrada Buzău-Focșani, parte din Autostrada Moldovei (A7), va fi construită de asocierea de constructori români SA&PE Construct Spedition UMB-Tehnostrade-Intertranscom Impex, care a câștigat licitațiile pentru toate cele patru tronsoane de peste 82 km.

CNAIR a semnat, deja, cu antreprenorul contractele pentru execuția tronsoanelor 1 și 4, iar, după două săptămâni, l-a desemnat câștigător al licitației și pentru celelalte două tronsoane, 2 și 3, ce însumează aproape 70 km.

Tronsoanele 1 și 4 au 15,54 km iar oferta câștigătoare a fost de 1,45 miliarde de lei (fără TVA). Antreprenorul trebuie să finalizeze lucrările în 20 de luni (anul 2024). Pe tronsonul 1 (Buzău-Vadu Pașii), de 4,6 km și o valoare de 689,28 milioane de lei (fără TVA), vor fi construite inclusiv 4 poduri, pasaje și viaducte și un nod rutier. Pentru suma 763,72 milioane de lei (fără TVA), constructorul va realiza, pe cei 10,94 de km ai tronsonului 4 (Mândrești Munteni-Focșani Nord), 7 poduri, pasaje și viaducte, dar și două noduri rutiere.

Tronsonul 2 (Vadu Pașii-Râmnicu Sărat), în valoare de 1,31 miliarde de lei (fără TVA), va avea 30,8 km și 12 poduri, între care podul peste Râmnicu Sărat și peste DN22. Tronsonul 3 (Râmnicu Sărat-Mândrești Munteni) costă 1,46 miliarde de lei (fără TVA) și va avea 36,1 km, cu 18 poduri și un pasaj, între care podul peste DJ 205R și peste pârâul Ramna. Constructorul va avea la dispoziție 26 de luni și 2,77 miliarde de lei (fără TVA), pentru a finaliza lucrările la ambele tronsoane.

„Pentru a asigura banii necesari realizării autostrăzii, în valoare totală de 4,9 miliarde de lei (fără TVA), am semnat contractul de finanțare din fonduri europene nerambursabile (PNRR). Autostrada Buzău-Focșani va asigura prima legătură rutieră de mare viteză între Muntenia și Moldova”, a precizat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Bani pentru exproprieri

Guvernul a aprobat alocarea a peste 35 de milioane de lei pentru exproprierea proprietăților aflate pe traseul Autostrăzii Buzău-Focșani. Astfel, prin Hotărârea de Guvern 1.144/2022, au fost declanșate procedurile de expropriere și lista cuprinzând terenurile și imobilele proprietate private și publică aflate pe raza municipiului Buzău și a localităților Vadu Pașii, Cochirleanca, Ziduri, Râmnicelu, Valea Râmnicului și Râmnicu Sărat din acest județ, precum și pe raza localităților Sihlea, Dumbrăveni, Gugești, Slobozia Ciorăști, Milcovul, Răstoacă, Vânători, Odobești și municipiul Focșani din județul Vrancea. Sumele individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al investiției, sunt în cuantum de 35.541.600 de lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii”, precizează Executivul.

23 de oferte pentru cele 3 loturi ale Autostrăzii Bacău-Pașcani

CNAIR a primit 23 de oferte de la constructori și asocieri din România, Turcia și Ucraina, la licitația pentru execuția celor trei loturi ale Autostrăzii Bacău-Pașcani, în lungime de 77,39 km. Pentru Lotul 1 Săucești-Trifești, de 30,3 km și o valoare estimată la 2,04 miliarde de lei (fără TVA), au fost depuse 7 oferte, pentru Lotul 2 Trifești-Gherăești, de 18,99 km și o valoare estimată de 1,60 miliarde de lei, au fost depuse 8 oferte, iar pentru Lotul 3 Mircești-Pașcani, cu o lungime de 28,09 km și o valoare estimată de 2,21 miliarde de lei, au fost depuse, de asemenea, 8 oferte.

Realizarea acestei autostrăzi, în valoare totală estimată la 5,85 miliarde de lei (fără TVA), este finanțată prin PNRR. Perioada de execuție prevăzută în contract este de 30 de luni. Pe întreaga ei lungime, vor fi construite: 112 poduri, pasaje, viaducte și structuri casetate, 9 noduri rutiere, 4 parcări securizate (câte 2 pe sens), 50 de spații de servicii, prevăzute inclusiv cu zone pentru încărcarea autovehiculelor electrice, precum și un Centru de Întreținere și Coordonare, care va avea și rol de monitorizare și informare. Totodată, pe întreaga lungime a autostrăzii, vor fi plantate 140 de hectare de perdele forestiere, cu rol anti-înzăpezire.

Tunelurile „pentru urși” din Autostrada Lugoj-Deva intră în lucru

După nouă ani de blocaje, va fi construită și secțiunea lipsă de 9,13 km a Autostrăzii Lugoj-Deva, de la Margina la Holdea, cu tunelurile „pentru urși” de 2,13 km. CNAIR a desemnat câștigătoare, la licitația lansată în 2019 și reluată în iunie anul acesta, la o valoare estimată mai mare, o asociere de constructori români și bosniaci. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale forate, prevăzute pe fiecare cale de circulație, cu platforma de 11,25 m. „Asocierea de constructori din România și din Bosnia-Herțegovina Spedition UMB-Tehnostrade-SA&PE Construct-Euro-Asfalt, are la dispoziție 1,826 miliarde de lei (fără TVA) și 45 de luni (11 luni proiectare și 34 de luni execuție), pentru a finaliza inclusiv tunelurile forate de pe acest lot 2”, a anunțat directorul general al CNAIR, Cristian Pistol.

La rândul său, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a ținut să precizeze: „La celebra autostradă «cu urși», de la Margina la Holdea, este un constructor român care și-a făcut treaba foarte bine până acum și ne dă siguranța că va finaliza lucrările în termenii contractului, pe care îl vom semna după 10 zile – când se încheie procedurile de contestații. Eu am văzut că, în ultima vreme, pe zona rutieră sunt tot mai puține contestații”.

Finanțarea prin PNRR obligă finalizarea tunelurilor în 2026

Suma de 1,82 miliarde de lei (fără TVA) va fi asigurată prin PNRR și va fi folosită inclusiv pentru construirea faimoaselor „tuneluri pentru urși”, a arătat Sorin Grindeanu. Aceasta înseamnă că lucrările trebuie finalizate în anul 2026; altfel, România pierde banii din PNRR.

Loturile 3 și 4 din Autostrada Lugoj-Deva au fost deschise traficului în a doua jumătate a anului 2019 (lotul 4 – în septembrie, iar lotul 3 – în decembrie). În 2013, după ce au fost contractate loturile 2, 3 și 4 din A1 Lugoj-Deva, Acordul de Mediu a fost modificat și s-a impus realizarea unor tuneluri între Holdea și Margina, iar Compania de Drumuri a trebuit să scoată din nou la licitație, separat, porțiunea cu tuneluri.

Modernizare DN71, pe sectorul Bâldana-Târgoviște-Sinaia

CNAIR a desemnat câștigătorul contractului pentru modernizarea DN71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia, Sector 2, cu reconfigurarea la 4 benzi a sectorului Bâldana-Târgoviște (44,13 km) și reabilitarea la două benzi de circulație a celor 58 de km de pe traseul Târgoviște-Pucioasa-Fieni și comunele Aninoasa, Doicești, Moțăieni, Pietroșița și Moroieni, alternând cu zone de extravilan și terminându-se la intersecția cu DN1, la km 120 – intrarea în Sinaia.

În cadrul proiectului, este prevăzută inclusiv construirea a 4 poduri și a unui pasaj rutier. A fost o singură ofertă, asocierea de constructori turci ESTA İnșaat Sanayi Lojistik Ve Diș Ticaret Anonim Șirketi (lider)-Gun Al Madencilic İnșaat Naklyie Sanayi Ve Ticaret Anonim Șirketi (asociat). Costul contractual al activităților de proiectare și execuție este de 869,18 milioane de lei (fără TVA), sumă asigurată din fonduri europene nerambursabile.

Durata contractului este de 108 de luni și cuprinde 12 luni perioadă de proiectare, 36 de luni pentru execuția lucrărilor și 60 de luni garanția acestora. Durata contractului poate varia, însă, în funcție de perioada de garanție a lucrărilor ofertată de antreprenorul desemnat câștigător.

Congresul Național de Drumuri și Poduri

La Timișoara, a avut loc, în perioada 22-24 septembrie, cel de-al XVI-lea Congres Național de Drumuri și Poduri din România, unde a fost deschisă expoziția de materiale și servicii din domeniul construcțiilor de drumui și poduri. Lucrările Congresului au fost deschise de ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, și de directorul general al CNAIR, Cristian Pistol. Sorin Grindeanu: „Îmi permit să vă lansez o provocare: unirea proiectelor istorice ale României. În ultimul an, în sfârșit, există contracte pentru toate cele 5 secțiuni ale Autostrăzii Sibiu-Pitești”.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.