La 7 ani de la rezilierea contractului cu firma Bechtel, când au fost dați în folosință numai 51 de kilometri din totalul de 415 kilometri programați, anul acesta, va fi terminată construirea a 23 de kilometri noi, iar alți 50 de kilometri au fost contractați.
Mariana Ioniță, directorul general interimar al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a semnat, în ultima lună, contractele pentru următoarele tronsoane: Târgu Mureș-Ungheni (9,2 km), Zimbor-Poarta Sălajului (12 km) și Chiribiș-Biharia (29 km).
Sectorul Târgu Mureș-Ungheni: 9,2 km, cu drum de legătură
STRABAG va construi sectorul de autostradă Târgu Mureș-Ungheni (4,5 km) și drumul de legătură (4,7 km), valoarea investiției fiind de circa 192 de milioane de lei, fără TVA. Sursa de finanțare: fonduri europene nerambursabile. Lucrările, ce vor fi realizate în 18 luni, cu termen de garanție 9 ani, presupun inclusiv construirea a 3 poduri și pasaje pe drumuri de legătură, 6 poduri și pasaje pe autostradă, precum și două noduri rutiere pentru conectarea acesteia la rețeaua de drumuri existentă.
Zimbor-Poarta Sălajului: 12 km
Asocierea de firme românești UMB-Tehnostrade-SA&PE Construct va realiza 12,24 km din autostrada Transilvania, între Zimbor și Poarta Sălajului (km 13+260-km 25+500), pentru circa 680 de milioane de lei. Prețul per kilometru de autostradă este de 55,6 milioane de lei, fără TVA (circa 11,5 milioane de euro, fără TVA), potrivit CNAIR. Durata contractului este de 156 de luni, dintre care 12 luni proiectare, 24 de luni execuție a lucrărilor, 120 de luni garanția lucrărilor.
Lotul va rămâne însă „în aer” la Zimbor, deoarece nodul rutier pentru descărcarea traficului – și care va fi suprateran, peste DN1G – aparține tronsonului adiacent, Zimbor-Mihăiești-Nădășelu, care încă se află într-o licitație complicată: CNAIR a publicat, recent, nu mai puțin de 118 răspunsuri la clarificările cerute de constructorii interesați să îl construiască.
Chiribiș-Biharia: 29 km
Subsecțiunea 3C2, Chiribiș-Biharia, cuprinsă între km 30+550-km 59+100, va fi construită de Asocierea Trameco-Vahostav SK-Drumuri Bihor-Drum Asfalt-East Water Drillings. Semnarea contractului vine după aproape trei ani de contestații în instanță, iar valoarea lui este de 326,515 milioane de lei, fără TVA (aproximativ 69 de milioane de euro). Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile. Termenul pentru realizarea proiectării este de 6 luni, iar cel pentru execuție, de 18 luni. Perioada de garanție a lucrărilor efectuate a fost stabilită la 10 ani.
Subsecțiunea 3C2 Chiribiș-Biharia se întinde din zona localității Sînlazar (intersecția cu drumul național DN19E) și tranzitează o zonă de câmpie, între localitățile Mișca și Chislaz, unde DN19E (Chiribiș-Salard-Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km. Traseul continuă la sud de localitatea Poclușa de Barcău, se înscrie din nou în lungul DN19E, între localitățile Sarsig și Hăucești și intersectează DJ767 (Tiglead-DN19E), la km 40. La km 41, traseul autostrăzii trece prin aria protejată Fegernic, pe o lungime de aproximativ 100 de metri, iar la km 41 va intersecta DC42. Traseul autostrăzii va ocoli, la nord, localitatea Fegernic, iar la km 48+500 se va intersecta cu un drum local, situat la sud de localitatea Sălard. În continuare, traseul autostrăzii se va îndrepta spre granița româno-ungară, intersectând DN19E, la km 55, drum național ce va fi deviat de la traseul existent, pe o lungime de 1,8 km.
Sectorul Biharia-Borș (6 km), deschis în iulie
Tronsonul Chiribiș-Biharia se va lega, la nodul rutier cu DN19, de porțiunea de autostradă Biharia-Borș, care se va conecta la graniță cu o autostradă din Ungaria,. Tronsonul Biharia-Borș, aflat în construcție, este realizat, pentru 134 de milioane de lei, de compania Trameco (Selina), care conduce și asocierea ce va proiecta și executa sectorul Chiribiș-Biharia. Pe această secțiune se construiesc cinci pasaje, dintre care unul peste autostradă, iar pe traseul către granița cu Ungaria se amenajează și o parcare, în proximitatea frontierei.
Numai că cei 6 km ai tronsonului Biharia-Borș se vor opri brusc la Biharia, unde nici nu a început șantierul pentru tronsonul de 29 km până la Chiribiș, pentru care abia a fost semnat contractul.
Iernut-Chețani (17 km), gata anul acesta
Totodată, cei 17 km ai sectorului Iernut-Chețani din Autostrada Transilvania vor fi dați în trafic anul acesta,, deoarece progresul fizic este de peste 95. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, este optimist în privința finalizării lucrărilor la varianta ocolitoare Bacău, de 17 km în regim de autostradă. Dar este greu de crezut acest lucru, deoarece aceasta se află într-un progres fizic de circa 80%.
Drumul Expres Craiova-Pitești: tronsoanele 3 și 4, construite de români
O asociere de firme românești va construi tronsonul 3, în lungime de 31,75 km, și tronsonul 4, de 31,8 km, ale Drumului Expres Craiova-Pitești. Este vorba despre SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade, asociere care a participat la licitație cu o ofertă de circa 670 de milioane de lei, fără TV, pentru tronsonul 3 și de 617 milioane de lei, fără TVA, pentru tronsonul 4. Durata ambelor contracte este de 36 de luni, dintre care 12 luni pentru proiectare și 24 luni pentru execuția lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor ofertată este de 10 ani.
Ofertele pentru tronsoanele 3 și 4 ale Drumului Expres Craiova-Pitești au fost depuse încă din februarie anul acesta, după ce licitația a fost reluată, întrucât cea lansată în anul 2017 a fost anulată.
Tronsoanele 1, în lungime de 17 km, și 2 (de 41 de km) sunt deja în execuție. Lucrările avansează conform graficului la tronsonul 1, înregistrându-se un progres fizic de 11%, la începutul lunii iulie, cu plata în valoare de 16,83% din valoarea contractului. În ceea ce privește tronsonul 2, stadiul fizic al lucrărilor este de 17,90% pentru lotul 1, iar cel al plăților – de 12,63%, iar în cazul lotului 2, stadiul lucrărilor este de 16,29%, iar cel al plăților, de 11,86%.
Construirea Drumului Expres Craiova-Pitești se desfășoară pe teritoriul Județului Argeș și începe la sud de localitatea Lunca Corbului (km 89+300), traversează localitățile Albota și Costești, ocolește pe la sud localitatea Bradu, după care se racordează la Autostrada A1 București-Pitești la km 121+185.
Drumul de mare viteză Ploiești-Pașcani va fi autostradă
Drumul de mare viteză Ploiești-Pașcani, de 340 de kilometri, va fi autostradă, a decis Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în urma unui studiu care a analizat evoluția traficului în zonă, până în anul 2050. „Elaboratorii studiilor de fezabilitate pentru obiectivul general «Drum de mare viteză Ploiești-Pașcani», sub coordonarea Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică-CESTRIN, au finalizat Studiul de Coridor având ca scop analiza comparativă între Autostradă și Drum Expres. Analiza, realizată prin Modelul Național de Transport, aprobat de către JASPERS si MTIC, a avut la bază prognozele de trafic la nivelul rețelei naționale, oferind date esențiale pentru stabilirea si fundamentarea categoriei de drum. În urma rulării tuturor scenariilor în cadrul Modelului Național de Transport, a rezultat ca variantă optimă implementarea la profil de autostradă a întregului sector Ploiești-Pașcani. Studiul menționat urmează a fi supus analizării si aprobării JASERS și va sta la baza documentației necesare accesării fondurilor europene nerambursabile pentru faza de execuție a obiectivului”, a precizat CNAIR.
În prezent, se află în execuție o porțiune din centura Bacăului, parte din viitoarea șosea, al cărei traseu propus este: Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro