Autostrăzi în august, în loc de aprilie

Descurajaţi de neplata la timp a banilor pentru lucrările efectuate chiar în avans, în unele cazuri, la tronsoanele de autostradă, constructorii şi-au pierdut elanul de anul trecut. În condiţiile unei ierni nu prea aspre ca la începutul lui 2012, lucrările la cele 10 şantiere de autostradă, ce însumează 250 de km, au avansat foarte puţin până în aprilie. Dintre acestea, 150 de km au termen de finalizare în aprilie, dar sunt departe de a fi gata. Este adevărat că, la sfârşitul anului trecut, premierul Victor Ponta i-a chemat la Guvern pe patronii firmelor constructoare să le dea o veste proastă: din cele 1,3 miliarde de euro pe care trebuia să-i achite pentru lucrările executate, avea numai 200 de milioane de euro. Acum însă, mare parte din datorii a fost achitată, iar pentru cei 250 de km aflaţi în şantier firmele au primit 1 miliard din cele 1,75 miliarde de euro cât însumează lucrările.

Cei 150 km de autostradă începuţi în 2011, cu termen de finalizare în luna aprilie, vor fi inauguraţi cel mai devreme în iunie – august. Este vorba despre cele 4 loturi de la Orăştie – Sibiu, lotul 2 al Autostrăzii Nădlac-Arad şi lotul 1 Lugoj – Deva. Unul dintre motivele întârzierii este finanţarea precară reclamată de constructori. La tărăgănarea plăţii lucrărilor s-au adăugat diferite probleme întâmpinate pe şantier, cum sunt devierile de utilităţi. Lotul 1 al Autostrăzii Nădlac-Arad a ieşit complet din graficul de finalizare, după ce contractul încheiat cu firma Romstrade a lui Nelu Iordache, arestat pentru deturnare de fonduri, a fost reziliat în noiembrie anul trecut.

Autostrada Deva-Orăştie, de 32,5 km, are cele mai mari şanse de finalizare în următoarea perioadă, fiind realizată 90% de austriecii de la Strabag împreună cu firma românească Straco Grup. Va urma lotul 2 al Autostrăzii Nădlac-Arad (realizat 85%, de Alpine), cu o lungime de 16,6 km. La Autostrada Orăştie-Sibiu, lotul 3 este realizat 70% (de italienii de la Impregilo), lotul 2, de 20 km, este realizat 60% (de Straco Grup şi de italienii de la Studio Corona), iar lotul 1, de 24 km, este realizat 55% de Strabag.

Toate ar urma să fie inaugurate în august, potrivit constructorilor, dar atenţionează că va depinde numai de banii pe care îi vor primi. Tronsonul de 15 km dintre Deva şi Simeria a fost dat în folosinţă încă din decembrie, iar atât CNADNR, cât şi unul dintre constructorii autostrăzii, firma austriacă Strabag, au dat asigurări că în data de 10 mai va fi deschisă circulaţia pe întreaga rută a Autostrăzii Deva – Orăştie.

Bechtel pleacă şi cu buzunarele pline

Eterna excepţie de la regulă este comisă în continuare de Bechtel, care, aşa cum se ştie, primeşte bani şi dacă nu lucrează. Ministrul delegat Dan Şova a anunţat, recent, că americanii au primit 50 de milioane de euro reprezentând restanţe. Anul trecut au încasat 76 de milioane de euro.

Din tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, aferent Autostrăzii Transilvania, au construit doar 6,5 km din totalul de 60,2 km. Restul nici nu va mai fi construit de ei, din februarie transferându-şi utilajele în străinătate. Ar mai fi avut un tronson de realizat, Câmpia Turzii – Cluj Vest, de 52,2 km, dar nici nu se mai pune problema să lucreze.

Ministrul Şova spune că patronii Bechtel au acceptat să închidă contractul, iar lucrarea va fi continuată cu fonduri europene. Până la semnarea actelor va mai dura însă, pentru că abia acum urmează greul: negocierea despăgubirilor pe care statul român le va da companiei Bechtel.

Premierul Victor Ponta avansa o sumă de 250 milioane euro. Iar aceasta în condiţiile în care, pentru cei 415 km prevăzuţi iniţial în contractul încheiat în 2004, americanii au construit numai 52 de km şi au primit 1,4 miliarde de euro. În aceste condiţii, este explicabilă frustrarea constructorilor de pe celelalte tronsoane, care îşi primesc banii cu întârziere, deşi lucrează.

Iar acum, premierul Victor Ponta a anunţat că bugetul CNADNR este de 2,5 miliarde de euro, iar datoriile, tot de 2,5 miliarde de euro, deci pentru investiţii noi – zero lei. Şi atunci, de ce să se grăbească constructorii? Ce penalităţi li s-ar putea impune din moment ce ei nu şi-au primit la timp banii?

Anul acesta au rămas fără finanţare şi cei 6,5 km din autostrada Bucureşti-Moara Vlăsiei, exact tronsonul de legătură cu Bucureşti, între Şoseaua Petricani şi Şoseaua de Centură. Stadiul lucrărilor era de 11%, dar bani nu sunt decât pentru 2 km.

La licitaţie, încă 100 km de autostradă

În altă ordine de idei, aproape 100 km de autostradă de pe Coridorul IV Paneuropean au fost scoşi la licitaţie de CNADNR în vara anului trecut, dar câşigătorii nu au fost anunţaţi nici până acum. Este drept că, odată cu instalarea noului Guvern, Compania a trecut în subordinea ministrului delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova.

El anunţa, recent, că la mijlocul lunii aprilie vor fi anunţaţi constructorii acestor tronsoane de autostradă cu o valoare estimată la 900 de milioane de euro. În schimb, ministrul Şova se ocupă de investiţii măreţe: faimoasa Autostradă Comarnic-Braşov, care va fi construită în parteneriat public-privat (PPP).

La sfârşitul lui februarie au fost depuse 4 oferte: compania China Communications Construction şi 3 asocieri. Prima este formată din firmele româneşti Spedition UMB şi Tehnostrade, a doua – din Vinci (Franţa), Strabag (Austria) şi Aktor (Grecia), iar a treia, din Impregilo şi Salini (Italia). Urmează calificarea pentru etapa de dialog competitiv şi, apoi, atribuirea.

Până atunci, ministrul Şova vrea să modifice Legea PPP.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.