Faptul că principalele direcții de transformare a industriei (digitalizarea și mediul) sunt într-o tot mai evidentă întârziere, creează o presiune tot mai mare, de la an la an, asupra mediului de afaceri. Termenele au fost stabilite, cu etape intermediare, și complexitatea schimbărilor va produce, probabil, revizuiri importante asupra modelelor de afaceri din transport și logistică. Și, evident, vor fi necesare investiții semnificative…
Bineînțeles, fiecare reacționează după cum simte, după cum poate și, uneori, după cum îi dictează instinctul. Nu puțini sunt cei care consideră ca fiind imposibile țintele ambițioase propuse pentru următoarele două decenii și chiar încearcă să se opună… Complicat! Iar dacă te afli în postura de proprietar de firmă, sau manager, riști să fii eliminat din piață și să îți lași și angajații într-un posibil ofsaid operațional, nefamiliarizați cu noile tipuri de instrumente, care, deja, încep să apară.
Evident că există și cei care îmbrățișează schimbarea și caută să profite primii de eventualele oportunități… Foarte puțini! Majoritatea așteaptă ca schimbările să fie mai întâi solicitate de clienții lor, pentru a nu risca investiții inutile.
Bârfele – trecerea la noua generație de tahografe reprezintă un pas important pentru eliminarea practicilor incorecte din piață și… se pare că deja a fost descoperită metoda de fraudare a noilor dispozitive! Este doar o bârfă, nu este foarte clar cum funcționează și nici cât ar costa, dar… Și despre generația precedentă de tahografe se spunea că nu poate fi păcălită. Însă, o piață bine dezvoltată și puternic tehnologizată (chiar dacă ilegală) nu va dispărea doar pentru că apare un model nou de tahograf. Mai degrabă ar putea privi acest lucru ca pe o oportunitate. Spunea un transportator – „dacă s-ar dori cu adevărat eliminarea fraudelor în legătură cu tahograful, autoritățile ar trebui să completeze sancțiunile aferente acestei contravenții cu suspendarea atestatelor profesionale ale șoferilor”. „Riscăm să rămânem fără șoferi”, am spus eu. Dar dacă te gândești mai bine… niciun șofer nu va risca să își piardă dreptul de a profesa și nici nu va lucra la o firmă care solicită asemenea practici, mai ales că are de unde alege.
Vom încerca să verificăm informația privind fraudarea noii generații de tahografe, dar recunosc că mi-am ponderat așteptările privind capacitatea noului dispozitiv de a aduce ordine.
Alt fenomen care se pare că este în dezvoltare este plata cash. Pentru șoferi și nu numai. Este greu de înțeles de unde provin sumele cash, în creștere. La „bursa zvonurilor” se vehiculează posibila creștere a traficului de țigări… poate și a migrației ilegale. Nu sunt excluse nici drogurile.
Certitudinea – în ciuda perioadei dificile din punct de vedere economic, transportatorii reușesc tot mai greu să găsească șoferi. Cauzele sunt complexe. O generație de șoferi a ajuns la o vârstă la care își dorește să rămână mai mult acasă, bolile profesionale care își fac tot mai mult simțită prezența (vârsta și stilul de viață sunt factori importanți), dorința de a trăi o viață mai bună (de a cheltui banii acumulați în ani de șofat)… Iar generația tânără este foarte dezinteresată de meseria aceasta și se pare că reușește să găsească mai ușor surse alternative pentru a-și asigura veniturile.
Rezultatul logic: ne place sau nu, vom apela la șoferi extracomunitari, cu toate dificultățile care decurg de aici.
Provocarea – înapoi la bani!
Oricâte calcule am face (și este recomandabil să le facem), oricâte strategii am pune în mișcare… Suntem într-o perioadă de transformări importante și costurile nu pot decât să crească. Creșterea tarifelor – aceasta este provocarea supremă. Cum îți convingi clienții să plătească mai mult? Ce modificări aduci serviciilor tale, pentru a-i determina să rămână alături de tine într-un viitor mai scump?
O sursă de inspirație o constituie finaliștii concursului Romanian Transport Company of the Year. Dacă vreți să aflați cum fac ei, nu trebuie decât să dați pagina.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Împreună mișcăm lucrurile!