Ziua Cargo si Supply Chain Management Center au realizat, in premiera, un studiu de piata in cadrul caruia au pus fata in fata opiniile furnizorilor si clientilor de transport. A rezultat o imagine globala, care ofera informatii foarte interesante despre o piata a contrastelor in care, in timp ce multe dintre firmele mici isi inchid portile, companiile care si-au castigat deja o pozitie se consolideaza raportand dezvoltari.
In timp ce piata de transport s-a contractat, ARR anuntand reduceri atat la capitolul firme cat si pe segmentul de flota totala de transport, exista companii care reusesc sa opereze vizand chiar dezvoltarea activitatii. Cele 200 de raspunsuri primite in proportii egale de la carausi si clienti de transport scot in evidenta o piata a companiilor care incep sa gaseasca un fagas mai bun de activitate. Piata nu s‑a stabilizat insa, iar raspunsurile pozitive nu indica decat o aparenta iesire din criza. Cei mai multi dintre transportatorii care au raspuns la sondaj au indicat 2010 ca fiind un an mediu. Tinand insa cont de perioada dificila pe care o traversam, faptul ca 87,5% dintre respondenti au catalogat in acest fel 2010 reprezinta un punct pozitiv. Astfel, comportamentul transportatorilor s-a schimbat, incercand sa gaseasca solutii de a percepe preturi superioare costurilor. Si pe parte de clienti de transport, cei 83% care au optat pentru varianta „mediu“ privind anul 2010 indica o maturizare din punct de vedere logistic.
Volume in crestere
De altfel, in cea mai mare parte (70%), carausii raporteaza in 2010 majorari ale volumelor de transportat, lucru valabil si pentru 77,14% dintre clienti. De mentionat ca pe segmentul de furnizori de transport cresterea medie a fost de 21,46%, in timp ce pentru clienti valoarea este de 19%. Interesante sunt insa maximele, care ajung in cazul carausilor la +50% (la majorare) si respectiv la -100% (la scadere).
Clientii sunt cu mult mai diversificati decat transportatorii, reprezinta mai multe industrii care s-au comportat in aceasta perioada in mod diferit. In acest caz, cresterea maxima a ajuns la 60%, iar scaderea maxima la -20%.
Si in 2011, tendinta pozitiva continua si este de apreciat faptul ca piata pare mai stabila. La un procent mai mare de companii de transport (83%) s-au inregistrat cresteri, cuantumul mediu fiind de 13,62%. De asemenea, si varfurile maxime se mai tempereaza, iar scaderile sunt mai mici. Ca o concluzie, piata pare sa se mai egalizeze pe segmentul de transport.
Pe de alta parte, clientii estimeaza un procent maxim de crestere de 20%.
Tarifele se majoreaza, dar nu tin ritmul cu costurile
Cele mai multe dintre companiile de transport respondente (68,63%) au inregistrat majorarea tarifelor in 2010 fata de 2009, dar un procent semnificativ, de aproape 20%, raporteaza reducerea tarifelor. Majorarea medie este de 7,9%, iar scaderea medie de 8%. Pe de alta parte, 86% dintre carausi indica o majorare a costurilor in medie cu 11,4%.
Un subiect interesant il reprezinta cresterea comparativa a tarifelor la clienti (90,63%) versus transportatori. Aceasta diferenta se datoreaza, de fapt, polarizarii pietei de transport. Asta inseamna ca sunt mai putini transportatori care deservesc mai multi clienti. Au disparut o parte din transportatorii mici, iar cei mari isi consolideaza operatiunile, le cresc volumele si contractele cu clientii.
Principalele trei motive care au dus la modificarile tarifelor – din punctul de vedere al furnizorilor de servicii de transport – sunt: cresterea costurilor operationale, eliminarea clientilor neprofitabili si un nivel mai inalt de servicii oferite. Eliminarea clientilor neprofitabili a aparut ca un element nou, o data cu criza. Transportatorii sunt mult mai atenti la ceea ce inseamna profit pentru compania lor si nu mai ezita sa renunte la clientii pe care ii considera neprofitabili, lucru pe care nu il faceau inainte. In plus, faptul ca pe „podium“ se gaseste si un nivel mai inalt al serviciilor poate fi catalogat tot ca un element de maturizare a pietei: transportatorii incearca sa gaseasca acele modalitati de a-si securiza clientii buni.
Si in 2011 s-a mentinut tendinta privind majorarea tarifelor, 80% dintre carausi indicand o tendinta pozitiva din acest punct de vedere. Cresterea medie a ajuns la 8,2%, iar scaderea medie la 6,7%.
Achizitii de flote
In situatia in care tot mai multi clienti de transport se plang de lipsa camioanelor, transportatorii care au raspuns la sondaj anunta majorari ale parcurilor. Astfel, 58% dintre respondenti spun ca in anul 2010 au crescut flota fata de 2009, iar media este una semnificativa, de 17,24%. Interesant este ca in ciuda faptului ca 2010 si, continuand, 2011 par a aduce o majorare a numarului de vehicule noi cumparate, majoritatea lor nu opereaza in tara, ci intracomunitar, influenta lor pe piata interna fiind minima.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro