Camerele prin intermediul cărora se verifică plata rovinietei sunt astfel amplasate, în vămile Bechet și Giurgiu, încât creează adevărate curse pentru cărăușii care trebuie să îndeplinească formalitățile vamale sau să efectueze pauza de conducere imediat în apropierea terminalului. Este problema asupra căreia ne-a atras atenția Viorel Boșoi, consilier FORT și administrator al unei companii de transport.
„Amplasarea camerelor de control, pentru a genera un comportament corect de plată din partea participanților la trafic este extrem de importantă, dar șoferii nu trebuie puși în dificultate. Este cel puțin indicat ca semnalul pe care ni-l transmite statul să fie unul în care ne aflăm într-un parteneriat corect, nu unul în care ni se întind curse”, a declarat Viorel Boșoi, consilier în cadrul FORT, precizând că, în cazul Bechet, există două astfel de camere, una amplasată lângă cântar și o alta la ieșirea din terminal.
Probleme sunt ridicate, potrivit consilierului FORT, de camera aflată imediat la ieșirea din terminal, în condițiile în care multe dintre camioane își iau pauza în parcarea restaurantului, aflat chiar lângă terminal, sau în parcarea situată la 30 de metri de terminal, pe locul unei stații de carburant părăsite.
În astfel de situații, rovinieta este achiziționată după terminarea pauzei, pentru simplul motiv că infrastructura rutieră românească nu este utilizată. În plus, pentru fiecare camion, se achită taxa de terminal, în valoare de 12,5 euro, la intrarea în țară, terminalul fiind administrat de o companie privată.
„Din cauza amplasării camerei, statul român calculează perioada pentru care trebuie achitată rovinieta și impune sancțiuni, fără să se țină cont de pauza șoferului, iar companii de bună credință, care au achitat taxa imediat ce vehiculele au plecat pe traseu, s-au văzut în situația de a fi amendate”, a subliniat Viorel Boșoi. El a adăugat că o situație similară este și la Giurgiu, unde camera este amplasată imediat ce se coboară podul, chiar dacă este necesară cel puțin o oră pentru terminarea formalităților vamale, din cauza aglomerației permanente. Iar pentru transporturile extra-comunitare formalitățile implică perioade chiar mai lungi de timp.
Benzi de acces dedicate
„Avem nevoie inclusiv de o mai bună organizare a culoarelor de intrare, fiind indicată existența unor benzi de acces dedicate pentru vehiculele care fac transport comunitar, necomunitar, inclusiv pentru a prioritiza camioanele care au mărfuri care necesită temperatură controlată. Astfel de benzi dedicate există în toate frontierele civilizate”, a afirmat consilierul FORT.
„Suntem pentru existența camerelor, nu le contestăm! Solicităm, însă, decență în amplasarea lor: o distanță minimă de 3 kilometri de la frontieră.”
„Ducem o lipsă acută de spații de parcare pentru efectuarea pauzelor și este necesar să ținem cont de această situație. CNAIR ar trebui, în mod prioritar, să se concentreze asupra amenajării unei parcări în aceste zone. Parteneriatul dintre organismele statului român și transportatori trebuie să fie unul corect!”, a concluzionat Viorel Boșoi.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro