Continuam seria modelelor de buna practica preluate de Supply Chain Management Center de pe www.bestlog.org cu un exemplu privind logistica adaptata.
In urma schimbarilor care au intervenit in cadrul legal din Germania in urma Reformei in Transporturi (TRG), introducerea unor noi tehnologii pentru semiremorci (ex. prelatele) si a unor noi materiale de ambalare, Daimler AG a intrevazut nevoia de a examina si regandi problema securizarii incarcaturilor pentru transportul de materiale.
S-au identificat doua optiuni tehnice pentru securizarea incarcaturilor la camioane: securizarea prin blocarea frictiunii (prin legare cu chingi) sau securizare mecanica prin cuplare (fixarea incarcaturii de corpul vehiculului).
Noile reglementari
Principalul generator a fost respectarea cerintelor legale cu privire la securizarea incarcaturilor in Germania (derivate din standardele VDI 2700 ca „regula tehnologica” recunoscuta). In aceasta zona, autoritatea legislativa a utilizat in anul 2000 Reforma Germana in Transporturi (TRG) pentru a aloca responsabilitati mai ample si mai bine definite pentru securizarea incarcaturilor pentru companiile clienti care plaseaza comenzi la carausi.
Reducerea timpilor de proces
Un alt obiectiv a fost minimizarea timpilor de proces din fabrica pentru operatiunile de incarcare si descarcare pentru a se asigura ca majorarile prognozate de volume nu vor duce la timpi de tranzit crescuti.
Directiva „Daimler Load Security 9.5“ permite tuturor participantilor la proces (furnizori de materiale, furnizori de servicii de transport si Daimler AG) sa securizeze incarcaturile prin designul caroseriei vehiculelor si prin utilizarea de unitati de transport standardizate.
Specificatii pentru designul semiremorcilor
In acest scop, semiremorcile trebuie sa respecte anumite specificatii din punct de vedere al stabilitatii si proiectarii:
– Perete frontal ranforsat cu o latime uniforma de cel putin 2,40 m
– Perete lateral: bara de fixare a paletilor, posturi pentru paleti, prelate pentru securizarea incarcaturii, panouri de blocare
– Acoperis liftant cu sistem ranforsat
– Usile din spate – rezistenta minima acceptata si numar minim acceptat de incuietori (prin rasucire)
Daca semiremorcile indeplinesc aceste cerinte, ele pot fi utilizate universal de catre alte sectoare industriale si pentru alte bunuri (ex. hartie, bunuri paletizate etc).
Cerinte pentru unitatile de transport
Noile unitati de transport au dimensiuni bazate pe standardele ISO si pot fi suprapuse prin cuplare cu o amprenta de cel putin 600 x 1.000 mm.
Opinie experta privind respectarea prevederilor statutare
Daimler AG va continua sa dezvolte masuri practice de securizare a incarcaturilor pentru unitati de incarcare de mare tonaj conform cerintelor Reformei Germane in Transporturi (TRG).
DEKRA consiliaza Daimler AG ca organizatie independenta de experti privind securizarea incarcaturilor.
Prin alinierea la strategia logistica de ansamblu, Daimler isi propune sa introduca procese si standarde ale logisticii adaptabile.
Provocari
Provocarea 1: in contextul general al securizarii incarcaturilor – identificarea tuturor celor implicati in bunul mers al business-ului: fabrici, depozite, politie, industria transporturilor, Biroul Federal German pentru Transportul de marfuri (BAG), autoritatile pentru sanatate si siguranta, achizitorii de servicii de transport, autoritatile de reglementare, furnizori, Asociatia Inginerilor Germani (VDI), organisme si comitete, organizarea si bugetarea proiectului
Provocarea 2: Dezvoltarea de teste practice corespunzatoare
Provocarea 3: Identificarea organizatiilor independente de testare ce pot furniza expertii necesari
Provocarea 4: Asigurarea implementarii tehnice de catre producatorii de caroserii (disponibilitatea pe piata)
Provocarea 5: Reteaua extinsa de instruire si implementarea pe termen lung de catre toti participantii la proces.
Unul dintre elementele cheie in aceasta strategie consta in dezvoltarea de procese stabile care raman stabile chiar si in cazul schimbarii conditiilor cadru.
Lectii invatate si factori de succes
– Minusuri: Lipsa specificatiilor privind securizarea incarcaturilor pentru sistemele de transport Daimler
Solutia: Crearea unui grup de lucru la nivelul intregului concern avand sustinerea expertilor independenti, definitivarea unui buget
– Minusuri: Utilizarea paletilor si unitatilor de incarcare care nu corespundeau securizarii mecanice anti-frictiune (legare)
Solutia: Cuplarea mecanica pentru securizarea incarcaturilor prin stabilizarea corpului vehiculului
– Minusuri: Lipsa specificatiilor pentru securizarea incarcaturilor pentru vehicule cu prelata si semiremorci MEGA fara perete lateral pentru incarcaturi.
Solutia: Teste in trafic si specificatii privind designul caroseriei – ex. bara pentru blocarea paletilor si ranforsarea acoperisului
– Minusuri: Lipsa predictibilitatii legale pentru organizatie si in special pentru personalul de management (responsabilitatea casei de expeditie)
Solutia: Compilarea unor instructiuni la nivel de grup.
Factori cheie de succes in implementarea „Daimler Load Securement 9.5“
– Identificarea clara a celor implicati si a nevoilor lor
– Retentia conceptului de securizare a incarcaturilor prin cuplare mecanica, de unde a rezultat optimizarea timpilor de proces
– Standardizarea practicilor prin definirea directivei ca regula la nivel de companie
– Profilul clar definit al cererii pentru furnizorii de servicii de transport si pentru producatorii de semiremorci
– Mandatarea unei organizatii externe de experti
– Stipularea sarcinilor, expertizei si responsabilitatii in procesul de transport pentru securizarea incarcaturilor
– Predictibilitatea legala pentru angajati si manageri
– Informatii din intregul lant de productie si exploatare si training pentru responsabilii de proces, inclusiv pentru producatorii de semiremorci.
Beneficii
Daimler AG a realizat mai multe beneficii pe baza acestei bune practici. Aceasta solutie a permis companiei sa sporeasca stabilitatea si calitatea operatiunilor de aprovizionare. Beneficiile au fost de natura economica, sociala si de mediu.
Din punct de vedere economic
– Masuri si procese de securizare a incarcaturilor mai putin complexe care au dus la optimizarea costurilor cu transportul
– Imbunatatirea proceselor a atras o reducere a timpilor de procese si a costurilor (pentru incarcare, siguranta, transport, descarcare) comparativa cu solutia de blocare anti-frictiune aliniata standardului VDI 2700.
– Ca rezultat, este posibila minimizarea absoluta a necesitatii unor asigurari separate de transport
Transferabilitate
Ajustarile echipamentelor de securizare de pe semiremorci pot fi, in general, transferate in alte industrii ce isi expediaza produsele pe cale rutiera.
Limitari
Cerintele legale pot fi diferite de la un sector la altul sau de la o tara la alta. Acestea pot limita transferabilitatea. Diversele tipuri de bunuri incarcate pot rezulta, de asemenea, in cerinte suplimentare in legatura cu produsele sau procesele.
Adriana PALASAN
Managing Partner Supply Chain Management Center
www.esupplychain.eu