Continuam seria modelelor de buna practica preluate de Supply Chain Management Center de pe www.bestlog.org cu un exemplu foarte interesant de consolidare a transporturilor.
Pentru clientul Sieber, producator de mici dimensiuni de electronice, concentrarea pe competentele cheie era prioritara, motiv pentru care investitia intr-un nou depozit nu se justifica in fata dezvoltarii capacitatii de productie. In acest context, dorea ca mai multe elemente ale proceselor de aprovizionare sa fie externalizate pentru a reduce complexitatea propriilor activitati de aprovizionare.
Descrierea problemei
Locatia de productie a clientului Sieber se afla in muntii elvetieni intr-o zona mai putin favorabila din punct de vedere al eficientei transporturilor. Volumul in crestere al livrarilor in aceasta locatie a insemnat nu numai majorarea costurilor logistice, ci si un risc suplimentar pentru siguranta soferului, deoarece caile de acces nu corespundeau traficului intens. Aceste conditii au favorizat colaborarea dintre Sieber si clientul sau in gasirea unei solutii. Sieber opera deja un depozit din Elvetia in cautarea unei solutii langa frontiera cu Austria si Germania. Depozitul era usor accesibil si avea o conexiune buna la autostrada. In plus, atat Sieber cat si clientul sau cautau solutii pentru sporirea eficientei proceselor de aprovizionare si transport in supply chain. Pentru ca ambele companii erau orientate atat catre imbunatatirea eficientei cat si catre abordarea aspectelor privind sustenabilitatea, au inclinat catre o solutie care ar genera mai putine livrari cu volume in crestere in aprovizionare.
Solutia
Ambii parteneri au realizat ca era reciproc avantajos din punct de vedere al eficientei si al mediului sa se utilizeze capacitatea moderna existenta de depozitare. Sieber putea oferi clientului capacitate de stocare dedicata ce putea fi adaptata flexibil volumului si dimensiunilor bunurilor pe care clientul avea nevoie sa le stocheze. Sieber a preluat, de asemenea, organizarea livrarilor, consolidarea si livrarea componentelor produselor in succesiunea corespunzatoare catre client. Aceasta solutie a redus numarul livrarilor prin munti cu un factor de 100. Ceea ce insemna aproximativ 210 livrari/saptamana catre client putea fi concentrat acum in doua livrari de la depozitul Sieber. Pentru a oferi date sigure, in timp real, cu privire la procesele de aprovizionare ale clientului, a fost instalat un sistem IT care facea legatura intre cele doua companii. Depozitul modern, de mari dimensiuni al Sieber, oferea avantaje in termen de flexibilitate a capacitatii, fiind construit sa lucreze pentru mai multi clienti.
Clientul putea evita investitia in constructia si intretinerea unui nou depozit iar cerintele sale au ajutat Sieber la optimizarea utilizarii propriei capacitati de depozitare. Depozitul Sieber era construit conform standardelor de eficienta si echipat cu tehnologie de ultima ora, eficienta din punct de vedere al consumului de energie, cum ar fi sistemul de iluminat care, de exemplu, aprindea luminile pe un anumit culoar al cladirii si le oprea automat cand nu erau utilizate.
Acest angajament pentru eficientizarea utilizarii energiei a reprezentat un factor semnificativ in convingerea clientului sa colaboreze cu Sieber. In primul rand, depozitul Sieber era mai usor de utilizat si mai sigur de accesat in comparatie cu locatia clientului, oferind in plus posibilitatea de a consolida livrarile de componente de productie. Era necesar ca un singur camion sa se deplaseze catre locatia de productie a clientului de doua ori pe saptamana, reducandu-se astfel deplasarile camioanelor si impactul acestora asupra mediului si asupra riscurilor de siguranta.
Clientul putea, de asemenea, sa diminueze complexitatea coordonarii aprovizionarii de la diversi furnizori. El transmitea comenzile catre Sieber, care stabilea livrarea corespunzatoare si sustinea structurile organizationale asociate. In plus, beneficia de cresterea flexibilitatii fara a fi nevoit sa blocheze lichiditati in activele logistice, platind numai pentru capacitatea de depozitare necesara la un moment dat.
Sieber se confrunta cu mai multe provocari. In special capacitatea de depozitare trebuia analizata luand in calcul asigurarea alocarii de spatiu suficient de fiecare data. Volumul bunurilor care trebuiau stocate pentru client trebuia cunoscut in avans sau, cel putin, estimat cu precizie. Dimensiunile si greutatea tuturor produselor trebuiau, de asemenea, cunoscute in avans. In plus, era important sa se cunoasca bunurile care necesitau conditii speciale de stocare, precum marfurile periculoase sau care trebuiau stocate la un anumit nivel de temperatura sau umiditate.
Conexiunea cu clientul prin intermediul sistemelor moderne de informatii s-a dovedit esentiala pentru succesul proiectului, pentru impartasirea informatiilor privind comenzile si cerintele de aprovizionare in timp real pentru evitarea rupturilor de livrare.
Beneficii
Sieber a dezvoltat calitatea serviciilor sale, depozitul sau reprezentand un tampon pentru stocul de componente al clientului si facilitand imbunatatirea performantei in aprovizionare. Rezultatul a constat in mai putine livrari si in reducerea complexitatii in cazul intrarilor de produse la client. Sieber se ocupa, de asemenea, de formalitatile vamale din cadrul supply chain-ului clientului.
Din punct de vedere economic
Din punct de vedere al costurilor, efectul consolidarii realizate de Sieber a constat in reducerea semnificativa a numarului de livrari catre locatiile de productie ale clientului. In comparatie cu numarul anterior de livrari de 210/saptamana, dupa implementarea externalizarii, au fost suficiente doua. Mai mult, complexitatea proceselor de aprovizionare in locatia clientului a fost redusa, iar volumele crescute implicate au insemnat pentru Sieber operarea depozitului existent cu o eficienta sporita. Fiecare partener s-a concentrat pe competentele sale esentiale generand economii la scara.
Din punct de vedere al mediului
Principalul impact in termeni de sustenabilitate a venit din reducerea numarului de livrari cu camionul catre client la numai doua pe saptamana. Aceasta a dus la reducerea consumului de combustibil fosili, prin urmare, la reducerea emisiilor poluante. Sieber gestiona deja un depozit si, astfel, s-a putut evita utilizarea terenurilor pentru un nou depozit langa locatia de productie a clientului. Mai mult, Sieber opera deja un depozit cu consum mai mult sau mai putin fix de energie. Constructia unui depozit in locatia clientului ar fi insemnat un consum imens de energie atat pentru ridicarea acestuia cat si pentru intretinerea lui.
Din punct de vedere social
Furnizarea de servicii specializate necesita angajati creativi si bine instruiti care sa lucreze pentru furnizorul de servicii. Personalul bine educat era, de asemenea, necesar, deoarece ideile inovatoare trebuiau dezvoltate inainte de a fi oferite unui client. Mai tarziu, informatiile proprii ale clientului privind planificarea si depozitarea trebuiau transferate catre furnizorul de servicii logistice. Aceasta necesita training pentru angajatii furnizorului de servicii logistice. Contractul pe termen lung ofera, de asemenea, siguranta pe termen lung a locului de munca pentru angajati. Dimensiunea sociala a beneficiat, din plus, din imbunatatirea conditiilor de mediu, de reducerea poluarii fonice si a poluarii cu noxe prin limitarea numarului de deplasari cu camionul.
Transferabilitate
Fiecare IMM din transport si logistica ar putea oferi serviciile descrise in acest studiu de caz. IMM-ul trebuie sa fie capabil sa demonstreze know-how-ul in depozitare si procesarea informatiilor. Compania trebuie sa fie capabila sa aloce spatiu de depozitare pentru stocarea produselor noului client. Daca se indeplinesc aceste conditii, solutia este transferabila, mai ales deoarece solutii similare pot fi implementate indiferent de dimensiunile unei companii.
Limitari
Compania are nevoie de know-how dar si de experienta in depozitare si de capacitate. Trebuie sa existe o baza de clienti care sa necesite acest tip de consolidare si servicii de onorare a comenzilor.
Provocari
Provocarea 1: Organizarea transportului catre noul depozit si gestionarea proceselor asociate
Provocarea 2: Predarea aprovizionarii – informatii furnizate de client catre Sieber
Provocarea 3: Alocarea si proiectarea proceselor in cazul capacitatii de depozitare a companiei Sieber
Provocarea 4: Era necesar ca furnizorul de servicii logistice sa-si demonstreze capacitatile IT si organizationale pentru IMM
Lectii invatate si factori de succes
• Alocarea capacitatii de depozitare necesare in stadiu initial
– Pentru garantarea unui transfer fluent catre logistica externalizata, capacitatea disponibila trebuie analizata iar locatiile alocate sa fie aliniate atent din vreme
– Capacitatea oferita noului client trebuia sa fie aliniata atent cerintelor clientilor existenti
• Cunoasterea exacta a produselor care trebuie depozitate
– Este esential sa se cunoasca volumele si dimensiunile produselor ce urmeaza a fi stocate in depozit
– Diversele produse pot necesita tratament special si conditii de stocare
– Personalul trebuie instruit sa manipuleze competent anumite produse.
• Oferirea de depozitare eficienta din punct de vedere al consumului de energie pentru a asigura clientului sustenabilitatea
• Colaborarea cu clientul pentru asigurarea intelegerii de catre ambii parteneri a nevoilor celuilalt si pentru dezvoltarea de solutii benefice
• Crearea de solutii dedicate pentru fiecare client
– Implicarea clientului in dezvoltarea solutiei
– Demonstrarea avantajelor
– Oferirea unei solutii unice
• Utilizarea si cunoasterea standardelor IT curente
– Procesarea informatiilor este esentiala – capacitatea de a relationa procesele de aprovizionare ale clientului cu sistemul de informatii din depozit este esentiala.
– Aderarea la cele mai recente standarde IT ajuta la imbunatatirea procesarii informatiilor.
– Know-how-ul IT demonstreaza standardele furnizorului de servicii logistice si ridica nivelul aptitudinilor angajatilor.
– In acest caz, clientul fiind un IMM din Elvetia, ca si Sieber, colaborarea apropiata era esentiala.
– O relatie pe termen lung intre client si furnizorul de servicii logistice a stat la baza acestei solutii de colaborare
– Impartasirea informatiilor privind aprovizionarea necesita incredere intre partenerii din externalizare
– Dependenta clientilor de furnizorii de servicii logistice a permis coordonarea prin intermediul intalnirilor si activitatilor de construire a increderii
Adriana PALASAN
Managing Partner Supply Chain Management Center
www.esupplychain.eu