Buftea si-a cumparat autobuze


Primaria Buftea a decis sa se ocupe in mod direct de transportul catre Bucuresti raspunzand astfel uneia dintre cele mai stringente nevoi ale cetatenilor localitatii. Astfel, in urma unei licitatii, au fost achizitionate patru autobuze urbane Isuzu Citimark.

Aceasta pare sa fie noua tendinta in ceea ce priveste transportul din­tre orasele din Ilfov si capitala. Nevoia de trans­port a cetatenilor din locali­ta­tile ilfovene a fost intotdeauna la un nivel ridicat si a reprezentat motiv de disputa intre numeroase entitati politice dar si comerciale.

Dupa retragerea RATB de pe aceste trasee, considerate la acel moment „gauri negre“ pentru bugetul regiei, a urmat o perioada extrem de agitata care continua si in prezent. Firmele de transport private nu au reusit niciodata sa multumeasca comunitatile ilfo­ve­ne, fiind doar partial raspun­za­toare in acest sens.

In primul rand, trebuie sa ne amintim faptul ca, odata cu apa­ritia firmelor private, transportul catre Bucuresti a capatat un pret – un bilet care trebuia platit. Acesta a fost primul motiv de nemultumire, insa nu singurul.

Inca din start, operatorii privati s-au gasit in situatia ingrata de a nu putea acoperi nevoile de trans­port – traseele sunt operate cu microbuze. Introducerea unor autovehicule urbane (cu locuri in picioare) era interzisa prin lege, desi RATB folosea autobuze urbane fara probleme.

Rezultatul a fost unul de com­pro­mis – oamenii au inceput sa mear­ga inclusiv in picioare in micro­bu­zele incarcate pana la refuz. Sigu­ranta si confortul aduse la un nivel atat de scazut, sub decent, pre­cum si practica multor trans­por­tatori de a solicita o anumita suma de bani pe zi soferilor, lasand toate celelalte as­pecte ale transportului pe sea­ma acestora din urma, a facut ca nemultumirea calatorilor sa atinga cote maxime.

Astfel, doua variante au ince­put sa fie discutate, ambele cu iz po­litic. Una se referea la infiin­ta­rea unei societati de transport care sa apartina Consiliului Jude­tean Ilfov si cealalta, bineinteles, re­intro­du­cerea RATB. Ca ma­jo­ri­ta­tea pro­iec­telor politice impor­tan­te, proble­ma a fost legata de lipsa banilor.

Astfel, nu este de mirare ca lo­calitatile mai dezvoltate preiau ini­tiativa si achizitioneaza propriile mij­loace de transport. Aceasta pare sa fie tendinta ce se va ma­ni­festa in urmatoarea perioada.

Desi, la prima vedere, ar trebui sa poata oferi varianta cea mai efi­cienta, transportatorii privati, prinsi in capcana unei legislatii cu pro­bleme, risca sa fie dati la o par­te, nereusind inca sa raspunda nevoilor reale ale calatorilor.

Cu LCD si aer conditionat

Am primit foarte multe recla­ma­tii fata de modul in care se des­fasoara transportul Buftea-Bucu­resti cu microbuzele. Practic, nu au fost respectate conditiile tre­cu­te in caietul de sarcini atunci cand respectivele firme au casti­gat licitatia – mijloacele de trans­port sunt mai slabe, oamenii merg in picioare, aplecati… Transportul catre Bucuresti reprezinta una dintre cele mai stringente nevoi ale locuitorilor din Buftea. In ma­joritate, sunt navetisti, iar pentru noi era o urgenta sa rezolvam aceasta problema“, a motivat Ion Stoica, primarul Buftea, decizia de a achizitiona autobuzele.

Autobuzele cumparate bene­fi­ciaza de dotari moderne precum aer conditionat, sistem audio-video, cutie automata de viteze…

Am creat o societate comer­ciala in subordinea primariei si sper ca, pana la finalul lunii au­gust, sa demaram transportul Buf­tea-Bucuresti. Reprezentam auto­ri­tatea locala si este normal sa asiguram un transport decent ce­ta­tenilor nostri. Configuratia masi­nilor a fost adaptata astfel incat sa raspunda cat mai bine nevoilor noastre precum si conditiilor de drum. Vom utiliza sistemul video din autobuze pentru informarea cetatenilor, mai ales ca nu dispu­nem la acest moment decat de o publicatie lunara pentru infor­ma­rea cetatenilor din Buftea“, a aratat primarul Buftea.

Pretul de achizitie a auto­bu­zelor a fost de 109.000 euro plus TVA, pentru o unitate.

Este prima flota de autobuze urbane vandute in Romania. Tarifele percepute de RATB par sa incurajele localitatile din Ilfov sa achizitioneze propriile auto­buze. Licitatia pentru autobuze in Ilfov s-a repetat, dupa ce in luna decembrie a anului trecut nu s-a pre­zentat nimeni. Actuala licitatie a avut loc in primavara si auto­bu­zele au fost deja livrate. Din fe­ri­ci­re, le-am avut pe stoc. Auto­buzele livrate au garantie trei ani. Dupa ce vor incepe sa fie utilizate autobuzele din Buftea, cred ca va creste interesul pentru produsele noastre la nivel de Ilfov“, a decla­rat Magda Pesu, director de van­zari Anadolu Automobil Rom, im­por­tator Isuzu in Romania.

Magda Pesu, director de vanzari Anadolu Automobil Rom:

Autobuzele urbane de 9 m lungime reprezinta un segment care ar trebui sa se dezvolte. In Romania, sunt putine orase mari care sa aiba nevoie intr-adevar de autobuze de 12 m, ce ar antrena costuri suplimentare nejustificare – consum carburant, consumabile, accesibilitate pe strazile mai inguste.“

Ion Stoica, primar Buftea:

Atunci cand am incercat reintroducerea liniilor RATB, ne-am lovit de costurile foarte mari. In momentul in care am fost la negocieri, ar fi trebuit sa platim aproximativ 12 miliarde de lei vechi pentru cele patru masini. Astfel, este preferabil sa cumparam propriile masini platind aceeasi suma.“

Isuzu Citimark

Dimensiuni (lungime/latime/inaltime): 9.016/2.300/3.121 mm

Ampatament: 4.150 mm

Inaltime interioara: 1.830 – 2.100 mm

Motor: ISUZU 4HK1E5S – EURO 5

Cilidree: 5.193 cmc

Putere maxima: 204 CP la 2.600 rpm

Cuplu maxim: 637 Nm la 1.600 – 2.600 rpm

Numar locuri: 25 (pe scaune) + 35 (in picioare)

Masa totala: 13.000 kg

Suspensie: integral pneumatica

Cutie de viteze: automata + Intarder

Frane: discuri, actionare pneumatica, ABS, ASR

Dotari: aer conditionat Safkar, monitor afisaj, care indica vizual si sonor datele despre traseu in baza unitatii de anunturi vocale si a computerului de bord, unitate GPS si antena GPS.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.