Primaria Buftea a decis sa se ocupe in mod direct de transportul catre Bucuresti raspunzand astfel uneia dintre cele mai stringente nevoi ale cetatenilor localitatii. Astfel, in urma unei licitatii, au fost achizitionate patru autobuze urbane Isuzu Citimark.
Aceasta pare sa fie noua tendinta in ceea ce priveste transportul dintre orasele din Ilfov si capitala. Nevoia de transport a cetatenilor din localitatile ilfovene a fost intotdeauna la un nivel ridicat si a reprezentat motiv de disputa intre numeroase entitati politice dar si comerciale.
Dupa retragerea RATB de pe aceste trasee, considerate la acel moment „gauri negre“ pentru bugetul regiei, a urmat o perioada extrem de agitata care continua si in prezent. Firmele de transport private nu au reusit niciodata sa multumeasca comunitatile ilfovene, fiind doar partial raspunzatoare in acest sens.
In primul rand, trebuie sa ne amintim faptul ca, odata cu aparitia firmelor private, transportul catre Bucuresti a capatat un pret – un bilet care trebuia platit. Acesta a fost primul motiv de nemultumire, insa nu singurul.
Inca din start, operatorii privati s-au gasit in situatia ingrata de a nu putea acoperi nevoile de transport – traseele sunt operate cu microbuze. Introducerea unor autovehicule urbane (cu locuri in picioare) era interzisa prin lege, desi RATB folosea autobuze urbane fara probleme.
Rezultatul a fost unul de compromis – oamenii au inceput sa mearga inclusiv in picioare in microbuzele incarcate pana la refuz. Siguranta si confortul aduse la un nivel atat de scazut, sub decent, precum si practica multor transportatori de a solicita o anumita suma de bani pe zi soferilor, lasand toate celelalte aspecte ale transportului pe seama acestora din urma, a facut ca nemultumirea calatorilor sa atinga cote maxime.
Astfel, doua variante au inceput sa fie discutate, ambele cu iz politic. Una se referea la infiintarea unei societati de transport care sa apartina Consiliului Judetean Ilfov si cealalta, bineinteles, reintroducerea RATB. Ca majoritatea proiectelor politice importante, problema a fost legata de lipsa banilor.
Astfel, nu este de mirare ca localitatile mai dezvoltate preiau initiativa si achizitioneaza propriile mijloace de transport. Aceasta pare sa fie tendinta ce se va manifesta in urmatoarea perioada.
Desi, la prima vedere, ar trebui sa poata oferi varianta cea mai eficienta, transportatorii privati, prinsi in capcana unei legislatii cu probleme, risca sa fie dati la o parte, nereusind inca sa raspunda nevoilor reale ale calatorilor.
Cu LCD si aer conditionat
„Am primit foarte multe reclamatii fata de modul in care se desfasoara transportul Buftea-Bucuresti cu microbuzele. Practic, nu au fost respectate conditiile trecute in caietul de sarcini atunci cand respectivele firme au castigat licitatia – mijloacele de transport sunt mai slabe, oamenii merg in picioare, aplecati… Transportul catre Bucuresti reprezinta una dintre cele mai stringente nevoi ale locuitorilor din Buftea. In majoritate, sunt navetisti, iar pentru noi era o urgenta sa rezolvam aceasta problema“, a motivat Ion Stoica, primarul Buftea, decizia de a achizitiona autobuzele.
Autobuzele cumparate beneficiaza de dotari moderne precum aer conditionat, sistem audio-video, cutie automata de viteze…
„Am creat o societate comerciala in subordinea primariei si sper ca, pana la finalul lunii august, sa demaram transportul Buftea-Bucuresti. Reprezentam autoritatea locala si este normal sa asiguram un transport decent cetatenilor nostri. Configuratia masinilor a fost adaptata astfel incat sa raspunda cat mai bine nevoilor noastre precum si conditiilor de drum. Vom utiliza sistemul video din autobuze pentru informarea cetatenilor, mai ales ca nu dispunem la acest moment decat de o publicatie lunara pentru informarea cetatenilor din Buftea“, a aratat primarul Buftea.
Pretul de achizitie a autobuzelor a fost de 109.000 euro plus TVA, pentru o unitate.
„Este prima flota de autobuze urbane vandute in Romania. Tarifele percepute de RATB par sa incurajele localitatile din Ilfov sa achizitioneze propriile autobuze. Licitatia pentru autobuze in Ilfov s-a repetat, dupa ce in luna decembrie a anului trecut nu s-a prezentat nimeni. Actuala licitatie a avut loc in primavara si autobuzele au fost deja livrate. Din fericire, le-am avut pe stoc. Autobuzele livrate au garantie trei ani. Dupa ce vor incepe sa fie utilizate autobuzele din Buftea, cred ca va creste interesul pentru produsele noastre la nivel de Ilfov“, a declarat Magda Pesu, director de vanzari Anadolu Automobil Rom, importator Isuzu in Romania.
Magda Pesu, director de vanzari Anadolu Automobil Rom:
Autobuzele urbane de 9 m lungime reprezinta un segment care ar trebui sa se dezvolte. In Romania, sunt putine orase mari care sa aiba nevoie intr-adevar de autobuze de 12 m, ce ar antrena costuri suplimentare nejustificare – consum carburant, consumabile, accesibilitate pe strazile mai inguste.“
Ion Stoica, primar Buftea:
Atunci cand am incercat reintroducerea liniilor RATB, ne-am lovit de costurile foarte mari. In momentul in care am fost la negocieri, ar fi trebuit sa platim aproximativ 12 miliarde de lei vechi pentru cele patru masini. Astfel, este preferabil sa cumparam propriile masini platind aceeasi suma.“
Isuzu Citimark
Dimensiuni (lungime/latime/inaltime): 9.016/2.300/3.121 mm
Ampatament: 4.150 mm
Inaltime interioara: 1.830 – 2.100 mm
Motor: ISUZU 4HK1E5S – EURO 5
Cilidree: 5.193 cmc
Putere maxima: 204 CP la 2.600 rpm
Cuplu maxim: 637 Nm la 1.600 – 2.600 rpm
Numar locuri: 25 (pe scaune) + 35 (in picioare)
Masa totala: 13.000 kg
Suspensie: integral pneumatica
Cutie de viteze: automata + Intarder
Frane: discuri, actionare pneumatica, ABS, ASR
Dotari: aer conditionat Safkar, monitor afisaj, care indica vizual si sonor datele despre traseu in baza unitatii de anunturi vocale si a computerului de bord, unitate GPS si antena GPS.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro