Va fi transportul rutier bulgar mai ofensiv in sanul UE in 2012? Ca tendinta, fluxurile de transport intern se vor contracta, dar cabotajul intreprinderilor bulgare pare sa progreseze.
Transportul rutier bulgar (intern si international) inregistreaza un progres, care este mai semnificativ in numarul de curse efectuate mai degraba decat in tonele-kilometru transportate. Motivul principal este ca, pentru prima data dupa o decada, exporturile si importurile se afla in echilibru. Optimizarea fluxurilor este consecinta unei utilizari mai eficiente a mijloacelor de transport, dar si a unei reduceri a curselor la gol. In paralel, trebuie subliniat ca aproape 15-20% din vehiculele care poseda o licenta comunitara de transport international efectueaza, de fapt, operatiuni de transport intracomunitar, in Germania, Olanda, Franta, Spania, aceste date nefiind inregistrate in datele oficiale ale Institutului bulgar de Statistica. Economia bulgara este penalizata de recesiune, de scaderea productiei si a consumului, de cresterea somajului si de reducerea investitiilor companiilor si a puterii de cumparare a populatiei. In transportul rutier, contractia pietei nationale a fost compensata de international. Este de asteptat ca acest lucru sa ia amploare incepand cu 2012, de cand transportatorii bulgari sunt autorizati sa caboteze cu respectarea politicii de trei operatiuni in sapte zile.
+14% in 2011
In 2011, conform datelor provizorii ale Institutului bulgar de Statistica, volumul total de marfa transportata rutier a crescut cu 14% comparativ cu 2010. In paralel, tendinta este de crestere a volumelor si de reducere a profiturilor, din cauza unei oferte superioare a cererii de transport. Pe piata transporturilor rutiere bulgare, exista cinci mari intreprinderi (vezi caseta), pe langa care exista o multitudine de intreprinderi mici, care isi adjudeca o cota de 70% din transportul rutier de marfa, fapt care tinde sa genereze dumping. Conform statisticilor oficiale, la 31 decembrie 2011, existau 4.400 intreprinderi dedicate pietei interne, cu o flota totala de 19.200 vehicule. In paralel, 7.900 de intreprinderi sunt specializate pe transportul international, cu o flota de 56.800 vehicule. In fine, 70% dintre intreprinderi detin intre 5 si 10 vehicule; 25% exploateaza mai putin de 5 vehicule; 5% din transportatori detin mai mult de 10 vehicule si efectueaza 40% din operatiunile de transport pe teritoriul national.
Predominanta modului rutier
In cadrul diferitelor moduri de transport, transportul rutier isi taie partea leului, adjudecandu-si 90% din transporturile interne si 75% din fluxurile internationale. Intermodalitatea, in special transportul combinat sosea/cale ferata, este aproape inexistenta. De altfel, primul terminal intermodal bulgar a fost dat in folosinta in toamna anului 2011, la gara feroviara Yana. In acest context, politica ministrului bulgar al Transporturilor, Ivaylo Moskovski, se limiteaza la inspectia tehnica a flotelor, la controlul intreprinderilor si al soferilor in privinta regulamentelor sociale europene privind timpii de conducere si odihna. Controalele sunt efectuate de administratia centrala in transporturi, care dispune de unitati de control repartizate in teritoriu. Remarcabil, exista nu mai putin de 25 organizatii profesionale de transport rutier, dar, in practica, nu exista o buna coordonare intre ele si rareori lucreaza in aceeasi directie pentru apararea intereselor transportatorilor. In acest context, deschiderea catre cabotaj de la 1 ianuarie 2012 poate reprezenta o oportunitate pentru operatorii bulgari? In masura in care distantele de parcurs sunt scurte si preturile de transport nu foarte ridicate, administratia centrala franceza din transporturi nu anticipeaza o rata de cabotaj crescuta din partea pavilioanelor altor tari precum Bulgaria. In paralel, este aproape sigur ca rata de cabotaj a intreprinderilor bulgare in Germania, Franta, Spania si Italia va creste de facto.
Cei mai mari 5 transportatori bulgari
– PIMK (600 vehicule)
– Filialele Willy Betz: Meridian (320 vehicule) si SOMAT (200 vehicule)
– Petko Angelov BG (180 vehicule)
– Logis Trans (100 vehicule)
Ljubomir BADJEVA