BUSINESS-UL DE TRANSPORT, ÎNCOTRO? 2020, în 5 cuvinte

Un an atipic. Provocări, adaptare, dar și oportunități. Poate că tuturor ne-a fost teamă, sau încă ne este, dar găsim, în fiecare clipă, resursele de energie și de curaj pentru a merge înainte, ba chiar pentru a găsi „combustibilul” necesar unei dezvoltări, chiar și într-un an care s-a dovedit a fi mai greu decât ne-am putut vreodată imagina.

Am aflat cele 5 cuvinte care pot caracteriza cel mai bine această perioadă, în cadrul Dialogurilor ZIUA CARGO, care au fost parte a primei expoziții online de transporturi și logistică, ZIUA CARGO Virtual Show, de la manageri de marcă din cadrul unora dintre cele mai flexibile și eficiente companii de transport din țara noastră. Au realizat schimbări organizatorice, în acest an? Au trebuit să se reorienteze, din cauza scăderii volumelor clienților tradiționali? S-au mai putut gândi și la investiții? Iată încotro se îndreaptă, zilele acestea, business-ul de transport.

Loredana Apreutese, director general International Alexander

Provocări, organizare, inovație, adaptabilitate, empatie

„Cele mai importante provocări, în perioada COVID-19, ce a afectat întreaga economie, la nivel mondial, au fost legate de fluxul organizațional al personalului și de acțiuni strategice cu privire la întregul business. Mai mult decât atât, clienții au solicitat flexibilitate sporită, în ceea ce privește asigurarea capacităților de producție și de transport, indiferent de variația de volume care a existat. Am fost nevoiți să ne adaptăm rapid la noua tendință și ne-am reorientat, pentru a îmbina segmentul în care activăm cu alte sectoare.

Cu toate că a fost o perioadă plină de provocări, managementul a decis să păstreze toți angajații și, mai mult decât atât, după primul lockdown, am suplimentat numărul de locuri de muncă, având, în prezent, aproximativ 1.450 de angajați. Cel mai interesant lucru, în perioada aceasta, a fost elementul de unitate, care și-a spus, din nou, cuvântul, în ceea ce privește echipa International Alexander. În final, succesul companiei înseamnă stabilitate pentru fiecare persoană care face parte din această poveste, indiferent că vorbim despre furnizori, subcontractori, angajați sau clienți finali.

La începutul pandemiei, ne-am confruntat cu o scădere masivă a volumelor, în sectorul automotive, mai ales că nimeni nu se aștepta să se întâmple asta peste noapte. Decizia a fost de a ne reorienta rapid, mai ales că nu lucram, nici la momentul respectiv, exclusiv în acest domeniu. Astfel, am crescut expunerea în FMCG și ne-am reorientat către pharma și food.

În mod paradoxal, anul acesta am continuat investițiile. Am mărit flota, am achiziționat suplimentar 30 de capete tractor, 80 de semiremorci, 10 Sprinter și câteva transportoare”.

Dan Ananovici, director executiv Vectra International

Adaptabilitate, provocare, surpriză, oportunitate, viteză de reacție

„Am început schimbările devreme, în luna martie, și nu numai organizaționale sau de infrastructură. În primul rând, ne-am gândit la clienții noștri; indiferent că exista sau nu un focar, noi trebuia să funcționăm, să livrăm. Ținând cont de acest lucru, am creat 3 echipe separate, care să poată funcționa independent una față de cealaltă, în autobază, beneficiind și de avantajul a trei corpuri diferite de clădire. Am rămas conectați, cu toții, online, prin sistemele de comunicare, și am reușit să funcționăm fără sincope.

Au existat reduceri de volume, începând din luna aprilie mulți clienți „de casă” din zona automotive oprind, pur și simplu, activitatea și repornind abia în iunie-iulie. Industria a continuat să funcționeze, mai ales în zona centrală a țării, și ne-am reorientat către producătorii de piese pentru industria grea. Dacă înainte aveam 80% pe automotive și 20% pe industrie, acest raport s-a modificat, în prezent având activitate de 60% pentru auto și 40% industrie.

Am continuat investițiile și anul acesta, dar la un nivel mult redus. Un mare punct strategic pe care îl avem, acum, în dezvoltare este un centru logistic, a cărui construcție am demarat-o în luna august și pentru care chiar am apăsat pedala de accelerație, în ceea ce privește investițiile. Pe partea de flotă și de transport, am diminuat investițiile, majoritatea proiectelor fiind amânate pentru 2021”.

Ciprian Cristea, director Logistics RO TIR

Încetinire a ritmului de creștere economică globală

„Mergând pe principiul cauzalității, a trebuit să ne adaptăm la noile condiții de piață și să regândim organizarea companiei, pentru a fi mai maleabili, în condițiile actuale.

Clienții au rămas aceiași, dar au existat scăderi de volume în primăvară, cauzate, în marea parte, de carantină, dar, pe parcurs, volumele au ajuns aproape de normalul anului 2019. Am câștigat și clienți noi, care, prin volumele lor, ne-au ajutat să trecem mai ușor peste perioada critică.

Ca în orice perioadă de criză, încerci să găsești soluții, să abordezi și alte ramuri industriale și am mers mai mult către transporturile specializate. Diversificarea tipurilor de transport ajută mult, atunci când o industrie are de suferit mai mult decât celelalte.

Continuând pe linia politicii companiei, am mers pe ideea înnoirii parcului, astfel încât să rămânem cu același număr de unități de transport, dar să venim cu generații noi, care să le înlocuiască pe cele vechi, care, în timp, devin generatoare de costuri cu reparațiile. De asemenea, am investit în oameni, pentru că a avea personal mai calificat și adaptat la noile condiții ale pieței”.

Zsolt Gogucz, managing director Kefren Expres

Investițiile au continuat precaut, în 2020

„Din punctul nostru de vedere, nu a fost un an special. Evident, au existat noi provocări, cărora a trebuit să răspundem prompt și eficient, dar mari schimbări în organigrama companiei nu s-au produs. Din fericire, nu am fost nevoiți să suspendăm activitatea, să concediem sau să trimitem în șomaj tehnic niciun angajat. Nu a fost nevoie să facem schimbări în organizarea firmei sau a activității zilnice.

Din punct de vedere al evoluției volumelor, săptămânile 1-22 din 2019 arată foarte clar sezonalitatea din domeniul nostru. Anul începe întotdeauna cu o cerere mai scăzută, după care, de la finalul lunii februarie și începutul lunii martie, începe să aibă o creștere. În aceeași perioadă din 2020, putem observa o schimbare. Primele săptămâni ale lunii ianuarie au pornit cu cereri foarte puternice pentru transporturi expres, ca rezultat al declanșării pandemiei, după care se pot observa problemele generate de către lockdown-ul de până la sfârșitul lunii mai.

Evoluția săptămânilor 23-47 arată că, în momentul în care companiile și-au reluat activitatea, a apărut o ușoară creștere, care s-a accentuat din luna iulie și a avut un vârf în luna septembrie, după care s-a înregistrat, din nou, o scădere, odată cu apariția valului 2 al pandemiei. După percepția noastră, intrăm iarăși într-o zonă în care lucrurile se vor schimba de pe o zi pe alta. Putem spera la o revenire a cererilor, sau putem să ne așteptăm la aceeași tendință din lunile februarie-martie.

La începutul anului, am demarat un proiect IT, denumit SmartAssist360. Acest soft, care va ajuta colegii din branșă, oferă anumite comunicări automatizate cu clienții, pentru a facilita interacțiunea și pentru a eficientiza organizarea companiilor. Celălalt proiect pe care l-am inițiat recent este trecerea către sectorul de 40 t. Investițiile au continuat, în 2020, însă foarte precaut. Pe perioadă scurtă sau medie, capitalizarea contează foarte mult, însă am făcut numai investițiile strict necesare, sau cele care pot fi susținute pe termen mediu și lung, în așa fel încât structura cheltuielilor să nu ne afecteze și să ne dea posibilitatea să gândim în perspectivă, pe 2-3 ani de zile, din punctul de vedere al capitalului de lucru”.

George Niță, managing director Holleman Romania

Mai ciudat, mai provocator, mai greu, mai orientat spre adaptabilitate

„Ca toată lumea, am avut schimbări organizatorice, pentru protecție, și se pare că respectăm regulile în mod temeinic, neavând niciun caz de îmbolnăvire până acum. Schimbări în organigrama companiei nu au avut loc.

Avem clienți care lucrează cu noi de mult timp și s-au mai întâmplat fluctuații de volume. Avem atât proiecte multianuale, cât și clienți care apar ad-hoc, astfel încât nu aș spune că am pierdut clienți, pe parcursul acestui an, ci că ne-am adaptat la ce li s-a întâmplat și lor.

În 2020, am început să lucrăm în Scandinavia, Suedia. Una dintre activitățile noastre este transportul de componente pentru turbine eoliene și vom continua și anul viitor.

În general, pe piața de transporturi agabaritice au scăzut volumele. A fost și secetă, ceea ce s-a răsfrânt asupra dealerilor de utilaje agricole, dar au crescut puțin volumele în zona utilajelor de construcții; în schimb, exercițiile militare au avut o pondere mai mică, anul acesta, și am simțit și de aici o scădere de volume.

Am continuat să reînnoim flota și în 2020, să achiziționăm trailere mai ușoare, mai inteligente, care să ne ajute să facem față pe piață, respectiv să obținem permise mai ușor și să abordăm mai ușor anumite drumuri”.

Alexandru Păun, director general Blue River

Un an atipic

„Ca la toată lumea, prima perioadă a pandemiei a fost cu multe semne de întrebare. Nu știam ce ne va oferi ziua de mâine, așa că am fost nevoiți să stăm în alertă 24 h din 24. Nu a fost ușor, dar, cu ajutorul echipei mele, am reușit să oferim aceeași promptitudine și calitate a serviciilor clienților noștri. Știam că suntem un lanț important în această pandemie, iar de noi depindeau milioane de oameni. În birourile de acasă s-a lucrat la foc continuu, șoferii noștri au fost la înălțime, iar clientul final a fost mulțumit. Am depus, poate, o muncă de zece ori mai mare, în această perioadă, dar satisfacția că am putut să păstrăm toate locurile de muncă, fără făcut schimbări majore în organigrama companiei, a fost pe măsură.

Deși au fost clienți care au mai diminuat numărul de curse în lockdown, ne-am reorientat repede și am reușit să avem toate camioanele pe traseu. După o perioadă de aproximativ două luni, lucrurile au revenit la normal și cu cei care opriseră activitatea.

Chiar înaintea pandemiei, toată lumea anunța că va veni o criză și am realizat că este nevoie de reorientări în cadrul business-ului de transport, intrând pe segmentul pharma. Pandemia ne-a prins cu 30 de camioane care lucrau în acest domeniu, ceea ce a fost favorabil pentru noi, nefiind schimbări substanțiale de volume în acest domeniu.

Deși mulți au oprit investițiile in 2020, noi le-am continuat. Aveam camioane comandate înainte de începerea pandemiei, propulsate cu CNG, iar acestea trebuiau livrate pe 1 aprilie. Nu a fost respectat termenul, pentru că fabricile s-au închis, iar camioanele au fost livrate mult mai târziu. În afară de comanda inițială, am mai achiziționat încă 4 CNG. Am învățat că, în acest business, trebuie să fii mereu prezent, mereu cu un pas înainte și disponibil să te reinventezi. Evident, fără o echipă puternică, lucrul acesta nu ar fi posibil.”

Mircea Vlah, CEO Dumagas Transport

Imprevizibil, dificil, provocator, un an cu oportunități și un an prin care am trecut cu bine

„ Fiind într-un business în care marjele sunt tot mai mici, de la an la an, viteza de reacție contează cel mai mult. Am mizat pe avantajul de a fi foarte flexibili, de a putea lua decizii rapid, și până acum a fost o strategie de succes. Nu am așteptat foarte mult, am acționat mereu din timp și am trecut cu bine prin momentul pandemiei.

Cel mai tare ne-a fost frică pentru clienții noștri din zona automotive. Acolo s-a simțit cel mai puternic impactul pandemiei; la începutul anului, s-au și oprit câteva fabrici, au fost și sincope în transporturi, blocaje în granițe etc. Nu am pierdut clienți, dar ne întrebam cât de repede își vor reveni și ce se va întâmpla după primul val. Ne bucurăm că lucrurile au revenit și că păstrează un trend normal, ceea ce a contat foarte mult și pentru revenirea noastră în piață cu camioanele. Am restructurat o parte din mașini, dar am căpătat încredere că vom trece peste această etapă mai bine decât am estimat inițial.

Nu ne-am îndreptat către segmente noi de piață. Suntem în situația în care avem cereri, dar suntem circumspecți, deoarece sunt multe variabile pe care, deocamdată, nu le controlăm.

Am continuat să investim și în 2020, deoarece avem business-uri care merg și, în special pentru transportul specializat cu cisterne pentru gaz industrial, am cumpărat capete tractor noi. De asemenea, am investit în partea de IT, un domeniu în care investim indiferent de perioadă, pentru a putea controla foarte bine afacerea”.

Marius Catrinoiu, director general Marvi Logistic

Ne-a trecut glonțul pe la ureche

„În cadrul companiei, nu am realizat schimbări substanțiale. Suntem, chiar, mai numeroși decât înainte de pandemie.

Au scăzut puțin volumele la începutul primului val, după care și-au revenit. Nu am adus mașini acasă nici noi, nici cei care lucrau cu noi, pe casa de expediții; din contră, mulți șoferi refuzau să vină acasă, pentru a-și proteja familiile. Volumele erau asemănătoare cu cele de sfârșit de decembrie sau început de ianuarie.

Înainte, lucram aproape în exclusivitate pe ruta Italia-Anglia, dar experimentam, deja, niște rute noi, înainte de pandemie, având în vedere Brexit-ul. În timpul pandemiei, am accelerat acest proces și am dobândit clienți noi. Am câștigat, la o licitație, un contract pe trei ani în domeniul automotive, niște relații interesante atât ca tarife, cât și ca număr de kilometri.

Ca investiții, am achiziționat câteva mașini de distribuție, una pentru PallEx și două frigorifice pentru produsele proaspete de la Supermercato (3,5 și 7,5 t) și, recent, un ansamblu nou, pentru transportul produselor pentru magazine din Italia către România. De asemenea, am continuat să extindem zona de comerț, deschizând mai multe magazine”.

Ady Szabo, director general Asexpress

Incertitudine, frică, nesiguranță, dezechilibru și oportunitate

„Situația nu a generat nicio schimbare în rău, în sensul că am avut unul dintre cei mai buni ani din activitatea noastră, de peste 27 de ani. Am închis bilanțul primelor șase luni, în iunie, cu un profit mai mare decât cel realizat în tot anul trecut și sperăm să menținem și în perioada următoare același trend ascendent.

Am găsit câțiva clienți noi, am încheiat și vom mai încheia parteneriate pe termen mediu și lung și obiectivul nostru este să creștem și la anul cu cel puțin 30%.

Ca în fiecare an, am investit în flota proprie de capete tractor și semiremorci. Am ajuns la peste 200 de semiremorci, cu 20 de capete tractor, și ne pliem foarte bine în a lucra cu colaboratori și cu tracționiști, dar nu excludem din calcul nici flota proprie, dacă găsim șoferi buni. Profităm de orice oportunitate în acest sens, atunci când găsim oferte bune. De asemenea, am investit în noul sediu; în luna martie, odată cu începerea pandemiei, am suspendat temporar investițiile, dar acum lucrăm la finisaje și sperăm ca, în primăvara viitoare, să ne putem muta în sediul nou”.

Jeroen Fabry, director general H.Essers România

Pandemie COVID-19, provocare, flexibilitate, impredictibilitate

„Am realizat schimbări operaționale, cum ar fi implementarea controalelor de temperatură, obligativitatea măștilor, dezinfectanți, modul de lucru, în așa fel încât să limităm contactul interpersonal. De asemenea, s-a schimbat mentalitatea de management, punând accentul pe comunicare, pe a explica oamenilor ce înseamnă pandemia, a încerca să îi liniștim, dar a-i și face conștienți că depinde și de ei, prin respectarea noilor reguli care se impun.

Am schimbat tot Planul de Continuitate a Business-ului, și pe partea de transport, și pe logistică, unde aveam doar câteva rânduri despre eventualitatea unei epidemii, iar, acum, am inclus un capitol important, detaliat, despre reacții, flux de comunicare etc.

Am fost și suntem, încă, afectați de scăderi de volume, nu numai în România, ci și la nivel european. În primele zile ale pandemiei, a fost reflexul de a cumpăra exagerat, în aprilie s-au refăcut stocurile în regim de panică, ajungându-se la excedente, apoi lunile mai și iunie au fost foarte slabe. În iulie și august, am constatat o stabilizare, iar, acum, evoluăm către cifrele care fuseseră inițial prevăzute.

Noi lucrăm de mulți ani, deja, pe nișe de piață, cum ar fi produsele farmaceutice sau chimice, deci, din acest punct de vedere, nu a survenit o schimbare de strategie. Chiar și în timpul pandemiei, am preluat unele companii, întărind partea de transport vrac de produse chimice, urmărindu-ne îndeaproape strategia stabilită în ultimii ani.

Am continuat și în acest an reînnoirea flotei, conform politicii de a schimba camioanele la fiecare patru ani, ceea ce înseamnă o pătrime din parc în fiecare an. Pe partea de logistică, am deschis un nou depozit, în luna mai, de 10.000 mp, pentru produse chimice, lângă București, care este, în prezent, ocupat în proporție de 95%”.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.