BYD, o companie chineza inovativa, in cadrul careia investitorul Warren Buffet detine o cota de 10% din actiuni, lanseaza, in cadrul expozitiei Busworld de la Kortrijk (Belgia), pe data de 21 octombrie, modelul de autobuz in intregime electric eBUS-12. Producatorii sunt de parere ca este primul autobuz in intregime electric (in marime naturala) din lume.
BYD (prescurtarea de la Build Your Dreams – „Construieste-ti visele“) este o corporatie care are un personal de peste 200.000 angajati. Compania a inceput prin productia de baterii pe litiu (pentru telefoane mobile si alte tipuri de dispozitive) si a intrat pe piata automotive in 2006. eBUS-12 este primul model de autobuz pe care il prezinta publicului si va intra in teste operationale, in urmatoarele luni, in mari orase europene precum Londra, Copenhaga, Frankfurt si Amsterdam.
Ca parte a programului sau „Green City Solution“ (Solutie pentru un oras verde), BYD s-a concentrat pe dezvoltarea vehiculelor electrice de toate tipurile, inclusiv autoturisme si autobuze. In prezent, are doua vehicule pur electrice: autoturismul e6 si modelul eBUS-12. Ambele se afla in operare in cadrul serviciilor de transport public in China, cu teste-pilot si in Olanda, Spania, SUA si Hong Kong.
Pentru protectia mediului, reducerea poluarii aerului, rezolvarea crizei energetice globale si reducerea efectelor contributiei umane la schimbarile climatice, BYD a dezvoltat programul „Green City Solution“. Aceasta solutie reprezinta un plan atat pe termen scurt, cat si pe termen lung de optimizare a consumului energetic prin intermediul electrificarii sistemului de transport public intr-un mod sustenabil. Vehiculele diesel sau pe benzina pot fi inlocuite cu unele electrice, care nu numai ca sprijina reducerea substantiala a poluarii aerului cauzata de transporturi, ci si reduce costurile de operare cu o treime sau chiar mai mult.
In cadrul acestui program, eBUS-12 va fi urmat de o gama de modele noi eBUS in viitorul apropiat, inclusiv un model cu o lungime de 7 m si un double decker.
Confort pe toata linia
Conform declaratiilor constructorului, eBUS-12 este proiectat pentru un grad inalt de confort al pasagerilor. Sistemul de tractiune incorporat in roata si suspensiile pneumatice controlate electronic (ECAS) confera modelului capacitatea de a oferi o podea foarte coborata, o usa larga si spatiu amplu pentru urcarea si coborarea pasagerilor.
Parbrizul ocupa doua treimi din suprafata frontala a autobuzului, pentru un maximum de vizibilitate si siguranta. Caroseria are un aspect elegant la exterior, in timp ce interiorul ofera un scaun pentru sofer din piele, ajustabil, scaune de piele pentru pasageri si un grad inalt de izolare fonica.
eBUS-12 incorporeaza o serie de tehnologii avansate dezvoltate de catre BYD. Printre acestea se numara bateria BYD Fe, materialele din care este fabricata putand fi cu usurinta reciclate sau distruse fara poluare. In afara de incarcarea clasica, la priza (3-6 ore in ciclu complet), bateria se incarca prin intermediul panourilor solare instalate pe plafonul autobuzului.
Computerul de bord cu display incorporat in panoul de instrumente ofera toate informatiile necesare soferului, in conducere sau in stationare.
Modelul eBUS-12 are o autonomie de 250 km la o singura incarcare, in trafic urban (fara aportul celulelor solare).
Pentru o siguranta optima, autobuzul este echipat cu frane-disc pe toate rotile, precum si cu sisteme ABS si ASR.
Paul Lin, seful departamentului pentru vanzari in Europa al BYD, a declarat: „Cu eBUS-12, am ales unul dintre cele mai pretentioase tipuri de vehicule – un autobuz de pasageri. In urma programului nostru extensiv de testare, care a fost derulat in ultimii doi ani, suntem increzatori ca ne vom completa gama si ca vom face fata cerintelor reale ale pietei, oferind in acelasi timp avantaje enorme de protectia mediului“. Paul Lin, care in prezent activeaza in cadrul sediului central european al companiei, aflat in Olanda, a adaugat: „Speram sa atragem un interes considerabil din partea operatorilor europeni de transport pasageri in timpul Busworld si sa fim in situatia de a ne incepe programul de testari in cateva luni.“
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro