Transporturile s-au dezvoltat, în cea mai mare măsură, sub forma firmelor de familie. Dar ce înseamnă o firmă de familie?
Unii consideră „firmă de familie” o firmă deținută de o familie…
Conceptul de „firmă de familie” se referă la un mod de funcționare și, mai ales, la principii – întreaga echipă funcționează ca o familie. Sigur, pare destul de vag, la prima vedere, și este greu de crezut că o organizație va funcționa perfect în aceste condiții, însă așa sunt și familiile – nu sunt perfecte!
Este vorba despre grija pe care și-o poartă angajații unii altora și, mai ales, despre energiile consumate de conducerea firmei pentru a se asigura că toată lumea o duce bine. Și nu este vorba doar despre veniturile financiare.
Iar lucrurile evoluează! Dacă la început bucuria venea din simplul fapt că firma rezistă pe piață, astăzi sunt apreciate aspecte mult mai complexe. Și la mesele organizate în familie apreciezi în primul rând compania, însă, încet-încet, cresc și așteptările – o față de masă curată este obligatorie, dar diferența și senzațiile pozitive apar în legătură cu felurile deosebite de mâncare, alături de paharele de cristal și tacâmurile de argint…
Foarte multe discuții au fost purtate, în ultimele luni, pe tema impozitării diurnelor – o veche sperietoare pentru transportul internațional – și am comentat faptul că, în ciuda mizei aparent vitale, nu puține sunt firmele care privesc cu detașare subiectul. Nu pentru că nu acordă diurnă șoferilor, ci pentru că au convingerea că respectă prevederile legale și riscul ca acordarea diurnelor să nu mai fie permisă este inexistent, sau, în orice caz, foarte mic. De altfel, unii au trecut prin controale și nimic în neregulă nu a fost semnalat.
Totuși, cu aproximativ șase ani în urmă, atunci când a apărut prima dată „problema diurnei”, reacțiile au fost mult mai virulente și la un număr mai mic de firme controlate. Ce s-a schimbat?
Întreaga societatea românească a evoluat, însă, mai mult decât atât… în discuțiile purtate cu mai mulți manageri/patroni, am simțit frustrarea în creștere pe tema evaziunii fiscale. Și, din păcate, transporturile rămân un domeniu dominat puternic de acest fenomen. Cu ani în urmă, era aproape un titlu de glorie să „fentezi” statul, însă, astăzi, acesta este principalul motiv care duce la operarea cu tarife imposibil de mici.
Știu! Mulți vor spune că este alegerea și riscul lor în a „optimiza” sumele plătite statului, însă, atunci când prin aceste metode ajungi să accepți tarife pe care altfel nu le-ai putea susține… Afectezi pe toată lumea!
Poți să ai încredere într-un stat despre care afli în fiecare zi cât este de ineficient, risipitor și afectat de corupție? Dificil! Însă, să te numeri printre firmele cu un comportament concurențial corect, să îți respecți colegii de breaslă… Acestea sunt valori pe care ar trebui să le îmbrățișeze o firmă de familie.
Astăzi, siguranța (inclusiv din punct de vedere al locului de muncă), respectul, prestanța pe care ți-o conferă activitatea sunt aspecte pe care ar trebui să se concentreze firmele de transport în raport cu proprii angajați. Sigur, un șofer bine plătit va accepta locul de muncă, chiar dacă banii sunt dați „la negru”, un dispecer va vinde cursele mai ieftin, chiar dacă știe ce se ascunde în spatele tarifelor… Dar imaginea degradată a companiei la care lucrează, modul în care ești privit de colaboratori și colegi de breaslă… și, până la urmă, chiar capacitatea de a răspunde deschis la întrebări simple, precum „ce salariu ai?”, sau „cât câștigă compania la care lucrezi?” sunt lucruri care au devenit tot mai importante. Conștient sau nu, fiecare dintre noi își pune, din când în când, întrebarea: „fac parte din familia pe care mi-o doresc?”
Cum răspund la această întrebare angajații dumneavoastră?
Dorința de a fi parte dintr-o activitate legală, morală și bine privită în societate reprezintă un deziderat firesc pentru „familia” de la firmă, mai ales că acolo ne petrecem majoritatea timpului…
Sigur, nu este obligatoriu să fii o firmă de familie. Dar acesta este vehiculul cel mai sigur pentru a rezista în timp și priviți cum mari companii, care deja au numeroși acționari, se străduie în continuare să păstreze cât mai bine valorile specifice unei firme de familie. Nu este doar un exercițiu de marketing! Din păcate, în România, vedem prea multe firme care se grăbesc să aprecieze lucrurile strict business. Poate mai regândim puțin lucrurile? Am putea începe cu față de masă curată.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro