Cea mai titrată, cea mai surprinzătoare, cea mai controlată… Memento Bus a devenit mai mult decât o simplă companie, acest fenomen readucând în discuție principiile care ar trebui să guverneze transportul național de călători.
Preluarea flotei de 10 autocare Neoplan de către Memento Bus a reprezentat un bun prilej pentru organizarea unui eveniment – compania a realizat pentru colaboratori și presă o scurtă excursie la Sinaia. Bineînțeles, autocarul a fost oprit de către un echipaj ISCTR, care ne-a reținut mai bine de jumătate de oră, fără însă a depista nereguli.
Am folosit cuvântul „bineînțeles”, deoarece reprezentanții Memento Bus ne-au relatat că astfel de controale au loc în fiecare zi și aproape la fiecare cursă.
„Trebuie să îndurăm aceste controale, dacă vrem să schimbăm fața transporturilor românești!” – a afirmat un reprezentant al companiei.
Mai multă vizibilitate, însă nimic nou
Care este secretul succesului Memento Bus, de ce a devenit cea mai vânată companie de către autoritățile de control și cum este posibil să continue dezvoltarea în ciuda presiunilor autorităților?
Merită, încă de la început, să facem câteva precizări. Memento Bus nu este prima companie de transport rutier de călători care utilizează un sistem similar cu cel din transportul aerian, cu prețuri diferențiate în funcție de momentul plății călătoriei. De asemenea, organizarea unor curse regulate sub umbrela documentelor specifice curselor ocazionale reprezintă o practică care a luat amploare în special în ultimii trei ani, iar numărul companiilor care utilizează această „oportunitate” este în creștere.
Diferența apare în dimensiuni – Memento Bus realizează acest transport „pe cai mari”. A gândit o campanie de publicitate agresivă, utilizează o flotă importantă de autovehicule, din care nu lipsesc autocarele de top, și operează pe curse lungi, cu potențial mare în ceea ce privește numărul călători.
În aceste condiții, era firesc să stârnească nemulțumirea și îngrijorarea transportatorilor deținători de licențe de traseu.
Greu de combătut
În România, Ministerul Transporturilor (deci statul) a decis ca transportul național public regulat de pasageri să se realizeze conform unui program de transport, pe bază de licență de traseu. Lucrurile sunt atât de clare, încât, la prima vedere, orice încercare de a „parazita” transportul licențiat este sortită eșecului, mai ales că amenzile sunt foarte mari.
Și totuși… fragilul echilibru între nevoia de dezvoltare a firmelor și pactul de neagresiune (adesea încălcat) pe care se bazează întregul sistem au dus la o formă de blocaj. Practic, transportul regulat național a pierdut, an de an, la capitolul competitivitate și capacitate de a răspunde mai bine nevoilor călătorilor. Transportatorii nu pot schimba graficul de circulație, numărul curselor, stațiile, confortul și capacitatea mijloacelor de transport… Sistemul a îmbătrânit!
Fluxuri noi de pasageri au fost identificate, iar unii transportatori au găsit metode să le deservească, așa cum programul de transport național nu putea să o facă.
În plus, dezvoltarea rapidă a tehnologiei moderne de comunicare schimbă radical metodele de atragere a călătorilor.
Un „pirat” clasic își parchează microbuzul sau autoturismul în apropierea autogării și încearcă să deturneze călătorii. Este ușor de reperat, încasează bani pe loc… cu alte cuvinte, este la îndemâna autorităților să îi prindă. Și totuși, acest fenomen nu a fost stopat niciodată!
O bună organizare, cu un circuit al documentelor bine stabilit, protejează aproape complet firmele care realizează transport ocazional, chiar dacă acesta maschează, de fapt, curse regulate. Actualul context legislativ nu oferă metode sigure pentru descurajarea fenomenului de către autoritățile de control.
Iar înăsprirea regulilor privind transportul ocazional pare destul de riscantă, în condițiile în care operatorul de transport, are în general, un control minim asupra grupurilor cărora le-a închiriat autocarul.
Pe de altă parte, a continua controalele „de descurajare”, fără a aplica sancțiuni…
Mă întorc la experiența din autocarul Memento Bus – 30 de minute în care pasagerii așteaptă fără să înțeleagă motivul; în ochii angajaților companiei, este vorba despre un abuz, iar pasagerii vor avea tendința să creadă același lucru; echipajul ISCTR a pierdut 30 de minute, controlând un autocar nou, fără a găsi nici o neregulă…
Efectul pare mai degrabă să ducă în direcția opusă celei scontate.
Capcană sau oportunitate
Deja sunt transportatori care se întreabă dacă Ministerul Transporturilor își dorește cu adevărat să oprească acest fenomen, dacă mai are energia și voința de a proteja proiectul pe care l-a creat și gestionat pentru o perioadă atât de lungă.
Totodată, este de remarcat faptul că nu toți operatorii care folosesc acest „vehicul” al curselor ocazionale, pentru a realiza curse regulate, provin din afara sistemului. Sunt firme care deja mixează cele două posibilități – au participat la atribuire, și-au securizat traseele sau eventual au câștigat unele noi, însă continuă să se dezvolte cu ajutorul „ocazionalelor”. Cu alte cuvinte, nu vor să piardă startul.
Ne amintim cu toții că o situație comparabilă a avut loc în 2007, atunci când liberalizarea transportului internațional a permis mascarea unor curse regulate naționale pe baza licenței de transport internațional. La acea vreme, mișcarea a pornit, se pare, ca o dispută între două direcții din cadrul MT, iar împăcarea părților a adus și rezolvarea problemei.
Astăzi, fenomenul a apărut natural, ca o oportunitate de business.
Pare paradoxal, însă sistemul de atribuire al licențelor de traseu, menit să protejeze interesele economice ale titulailor, recompensând, astfel, investițiile realizate la momentul „zero”, a devenit o capcană și, totodată, o mare oportunitate pentru cei din afara sistemului.
Unii consideră că posibilitatea de a călători cu un euro reprezintă dovada clară de dumping și rețeta către acumularea de pierderi. Însă lucrurile nu stau așa. Dimpotrivă, este ca și cum ai intra peste o piață virgină, fără concurență, iar profitabilitatea are potențialul să o depășească cu mult pe cea obținută în cazul curselor internaționale de tip charter.
Este greu de anticipat ce s-ar întâmpla dacă toată piața ar funcționa astfel, însă orizontul de timp este scurt. Dincolo de legislație, proceduri și moralitate în business, Memento Bus a ridicat ștecheta și tot mai mulți călători vor pretinde servicii asemănătoare, la aceleași tarife. Va fi imposibil să le explici că un deținător de licență are un alt model de afacere și trebuie să fie mult mai precaut atunci când vine vorba de investiții, sau faptul că Memento Bus a identificat o lacună legislativă care îi permite să fie mult mai rentabil. Liberalizarea devine, astfel, un aspect înfăptuit, fără a mai aștepta părerea celorlalți transportatori sau acceptul oficial al autorităților.
Mai există apărători ai vechiului sistem, sau tot mai mulți se vor înghesui să prindă loc la masa transporturilor „smart“?
10 autocare Neoplan pentru Christian Tour
Începând din luna mai, Christian Tour, unul dintre cei mai importanți tour operatori români și-a mărit flota cu 10 autocare noi Neoplan, valoarea investiției fiind de aproximativ 3 milioane de euro.
Noua flotă include două modele de top ale gamei de autocare Neoplan – Cityliner și Tourliner, ultimul dintre ele obținând, anul trecut, premiul IBC (International Bus & Coach Competition) pentru confort. Foarte moderne, confortabile și echipate pentru a îndeplini cele mai înalte standarde ale clienților săi, autocarele Neoplan sunt dotate cu transmisie automată, scaune premium pentru pasageri, sistem Wi-Fi, prize de alimentare de 220 V, monitoare LCD. Autocarele sunt echipate cu sisteme de asistență pentru șofer, cum ar fi: sistem de asistență la schimbarea benzii de mers (LGS), asistență la frânarea de urgență (EBA), program electronic pentru stabilitate pe șosea (ESP), Cruise Control, sistem navigație MAN Multimedia Coach (MMC).
Autocarele au fost incluse în flota Memento Bus, divizia de transport a Christian Tour Group. Vehiculele vor fi operate în special pe cursele lungi, însă vor putea fi utilizate pe toate destinaţiile tour operatorului român, în funcţie de necesităţi.
Christian Tour este unul dintre cei mai mari, importanți și experimentați tour operatori din Romania, fiind activ la nivel european. În afară de România, grupul deține reprezentanțe și în țări precum Marea Britanie, Spania, Grecia, Polonia, Serbia, Ungaria, Moldova.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro