Asociatia Romana pentru Securitate si Sanatate in Munca (ARSSM) a organizat la inceputul lunii Conferinta de lansare si primul Workshop din cadrul Campaniei Nationale pentru Siguranta Rutiera si Mentenanta Autovehiculelor.
Evenimentul, organizat in Bucuresti, la Rin Grand Hotel, a atras inca o data atentia asupra numarului mare de accidente rutiere din Romania si a consecintelor acestora, incercand, totodata, sa ofere solutii pentru reducerea lor.
In cadrul conferintei, s-a subliniat importanta pe care angajatorii o au in cresterea sigurantei rutiere, alaturi de masurile luate de catre autoritati.
Astfel, evenimentul a inclus si un workshop in cadrul caruia s au dezbatut studii de caz si masuri practice ce pot fi luate de angajatori pentru reducerea riscurilor provocate de accidente rutiere.
Temele dezbatute au fost: Costurile reale ale unui accident rutier vs Deciziile de reducere a cheltuielilor de mentenanta a autovehiculelor; Pregatirea profesionala continua si implementarea ei ca parte a politicii de securitate in munca a companiilor; Primul ajutor – cum il invatam teoretic si cum il aplicam?
„Aceasta campanie este cu atat mai necesara cu cat putem constata ca in materie de siguranta rutiera, statul nu poate face fata singur. Este nevoie sa gasim solutii prin care sa se articuleze mai bine eforturile sustinute la nivel national cu cele de la nivel local“, a aratat Dan Marius Andreescu, presedinte ARSSM.
Un aspect asupra caruia s-a atras atentia a fost acela ca nu exista o imagine exacta a numarului de accidente rutiere care au loc in timpul activitatii profesionale, fiind multe persoane care conduc autoturisme la locul de munca.
John Holden, fost presedinte al IOSH (Institution of Occupational Safety and Health) din Marea Britanie, a subliniat faptul ca in ceea ce priveste analiza factorilor care au dus la un accident, trebuie luate in considerare si aspecte precum gradul de stres, presiunea exercitata asupra soferului de catre angajator. In acest sens, responsabilizarea angajatorilor este considerata una dintre solutiile pentru reducerea riscului de accident.
Reprezentantii ARSSM au vorbit si despre importanta educatiei la nivelul intregii societati pentru diminuarea accidentelor.
Eusebiu Pistru, secretar de stat Ministerul Transporturilor si Infrastructurii:
„Ne dorim ca numarul celor decedati si raniti grav in sistemul de transport rutier sa fie cat mai aproape de zero. In afara de siguranta infrastructurii, un rol important pentru aceasta strategie il are preventia accidentelor rutiere prin educatia tuturor celor implicati in trafic, indiferent de varsta sau profesie. Este necesara intensificarea si profesionalizarea comunicarii si informarii privind siguranta rutiera. Odata cu aderarea la UE, Romania a adoptat o serie de masuri pentru reducerea numarului victimelor si a accidentelor rutiere grave, a caror implementare plaseaza in prezent tara noastra in prima jumatate a clasamentului privind siguranta rutiera in UE, o crestere semnificativa fata de ultima pozitie, pe care am ocupat-o in 2008. Romania incearca si a reusit, intr-o anumita masura, prin eforturile, implicarea si coordonarea mai multor institutii, sa aiba sosele mai sigure. An de an, numarul accidentelor cu victime scade.“
Dan Marius Andreescu, presedinte ARSSM:
„ARSSM se va implica in studiul factorilor ce intervin intr-un accident rutier, comportamentul soferilor, infrastructura, starea vehiculelor, analiza si gestionarea accidentelor de munca, interactiunea intre diferite categorii de utilizatori de rute, ce creeaza tensiuni. Vom pune in dezbatere teme precum costurile reale ale unui accident rutier, care este de trei ori mai mare decat al unui accident de munca. Vom analiza si implementa managementul deplasarilor pentru reducerea frecventei deplasarilor salariatilor, diminuand astfel riscurile, iar prin managementul parcului de vehicule dorim sa crestem preocuparile pentru intretinerea vehiculelor.“
Comisar sef de politie Costin Tatuc, sef serviciu educatie rutiera si cooperare in cadrul Directiei Rutiere – IGPR:
„In Romania, anual, isi pierd viata in accidente rutiere peste 2.300 de persoane, echivalentul populatiei unei localitati rurale de nivel mediu. Totusi, in ultimii doi ani, s-a inregistrat o scadere a numarului de accidente grave. La finele anului trecut, am inregistrat un nivel de mortalitate situat sub nivelul anului 2000. In 2010, fata de 2008, s-a inregistrat o reducere a accidentelor grave cu 13,4%, cu 22,9% mai putine persoane decedate, 9,9% mai putine persoane ranite grav.“
Florian Melus Coman, director general ARR:
„Am realizat niste pasi concreti in ridicarea stachetei privind autorizarea scolilor de conducatori auto si a instructorilor autorizati, ridicarea nivelului de examinare in privinta eliberarii atestatelor profesionale. Pe data de 4 decembrie, vor intra in vigoare regulamentele europene si accesul la profesie va fi unul, de asemenea, cu o stacheta mai ridicata. Trebuie precizat insa faptul ca parcul national la ora actuala este de 5,4 milioane de unitati, dintre care doar 130.000 sunt supuse licentierii ARR.“
General Virgil Vochina:
„Pe sosele are loc un razboi al unora impotriva altora – in ultimii 20 de ani, pe drumurile din Romania, au disparut in accidente rutiere mai mult de 60.000 de romani si poate sute de mii au fost raniti. Acest razboi are loc pe drumurile publice, ale tuturor, acolo unde niste indivizi isi permit sa ucida.“
Florin Trusca, Manager Proiect – Campania Nationala pentru Siguranta Rutiera si Mentenanta Autovehiculelor:
„Perceptia majoritatii angajatorilor este ca activitatile de prevenire a accidentelor sunt responsabilitatea autoritatilor, prin masuri de constrangere. Incercam sa-i sensibilizam si sa-i convingem ca masurile trebuie sprijinite de fiecare dintre noi. Speram ca la sfarsitul campaniei din acest an sa avem niste ghiduri de bune practici pe care angajatorii sa le utilizeze pentru reducerea numarului de accidente rutiere. Beneficiem de un sprijin important si din partea Consiliului Interministerial pentru Siguranta Rutiera, in mod special din partea Politiei Rutiere si a Autoritatii Rutiere.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro