Germania. O țară în care lucrurile trebuie să meargă exact. Un model de corectitudine. Și totuși… sunt șoferi români, care au fost angajați de companii germane și care acuză că au fost supuși unui tratament incorect.
Despre aceste plângeri ne-a vorbit Adriana Mureșan, șofer profesionist și fondator al grupului „Voluntari în Europa”.
„Germania este una dintre țările care susțin puternic Pachetul Mobilitate 1, afirmând că pune accent pe protecția șoferilor. Însă, de la vorbe la fapte, se poate observa o schimbare totală de poziționare. «Voluntari în Europa» este o asociație care acoperă întregul continent, având foarte mulți voluntari în Germania. Din vara anului trecut, au început să ni se semnaleze anumite practici foarte îngrijorătoare”, a afirmat ea, făcând precizarea că…
… Germania este singurul stat european care admite angajarea unui șofer pe baza buletinului.
„În nicio altă țară din Uniunea Europeană un cetățean român nu se poate angaja cu buletinul românesc, ci trebuie să aibă reședință în statul respectiv. Germania încurajează și ajută șoferii să se angajeze pe baza buletinului, li se face contractul de muncă, li se stabilește domiciliul fiscal în România, dar cotizațiile de asigurări sociale sunt plătite în Germania.”
Iar, în acest context, în momentul în care șoferul este concediat și ar trebui să primească șomaj, statul german „îl trimite la plimbare”, fără ajutorul de șomaj pentru care a cotizat ani de zile. Motivul? „Conform legii, ca să poți beneficia de șomaj, trebuie să ai domiciliul stabil în Germania, unde să locuiești minimum o lună sau două, pentru corespondență. Dar unei persoane care a fost concediată nu îi mai închiriază nimeni nimic, deoarece nu mai are contract de muncă. Situația pare, astfel, una fără ieșire.”
De ce s-a ajuns aici?
Germania are nevoie de foarte mulți șoferi. Acest fapt nu este o noutate și reprezintă motivul pentru care acceptă ca șoferii estici (și nu numai) să opteze pentru lucrul în Germania, în condițiile în care locuiesc în camion. „Șoferii români care muncesc în Germania sunt considerați «transfrontalieri». Mă întreb cum poate cineva să explice modul în care un șofer face naveta de la București la Nuernberg, de exemplu, pentru a fi considerat transfrontalier. Șoferii locuiesc în camioane, care, la sfârșit de săptămână, sunt parcate la bază, unde se presupune că pot beneficia de facilități, cum ar fi mașini de spălat, aragaz, dușuri. Într-adevăr, dotările există, la sediul central al firmei, și sunt prezentate șoferului la angajare, dar weekendul te poate prinde în alte părți din Germania, unde poți să nu beneficiezi de niciuna dintre aceste dotări… nici măcar de o toaletă. Sunt conducători auto care s-au plâns că sunt situații în care își petrec weekendul parcați, efectiv, pe stradă”, a mai explicat Adriana Mureșan, menționând că disfuncționalitățile privind șomajul le-a detectat cu ajutorul coordonatorului activității „Voluntari în Europa” din Germania, care consiliază șoferii români în demersurile care vizează autoritățile.
„Din păcate, nu se poate face nimic. Am contactat Parlamentul European, vom depune documentele și prezentarea faptelor pe care le-am depistat, cu date concrete, fapte și persoane la Comisia de Inspecție a Muncii, la nivel european, și vă vom ține la curent. Ceea ce se întâmplă în Germania reprezintă o anomalie: este foarte simplu să te angajezi, dar este foarte complicat să beneficiezi de drepturile tale, după ce ai cotizat în acel stat.”
În concluzie, atenție, dacă doriți să vă angajați în Germania! S-ar putea să aveți surprize…
Vreau să muncesc!
Plecăm din Germania către România și, pe drum, întâlnim șoferi români, angajați la companii din străinătate, care ar vrea să lucreze în țară. Nu o pot face, însă… De ce?
„Surprinzător, de ceva timp, foarte mulți colegi începători și-au manifestat nemulțumirea că, în România, nu sunt considerați apți pentru a conduce un camion, după ce au investit bani și au obținut permisul de conducere profesionist, atestatele și toate documentele necesare, din cauza faptului că au mici dizabilități (o ușoară mobilitate redusă la o mână sau la un picior, de exemplu, sau pentru că nu aud chiar foarte bine). Toți acești colegi s-au îndreptat către alte țări, care sunt mai permisive în a acorda avizul medical unui șofer profesionist, în aceste situații”, a declarat fondatoarea „Voluntari în Europa”, în opinia căreia România ar trebui să revizuiască semnificativ accesul la profesie, pentru a le oferi posibilitatea de a munci celor care au ușoare forme de dizabilități.
Mai ales în condițiile în care, în prezent, camioanele sunt foarte tehnologizate, au cutii automate de viteze, o persoană care are, de exemplu, o mică problemă la o mână sau la un picior poate conduce perfect un astfel de vehicul și poate participa chiar și la operațiunile de încărcare sau descărcare.
„Cred că ar trebui să se studieze legislația statelor membre UE, în ceea ce privește admiterea în câmpul muncii a șoferilor profesioniști, iar România să nu mai fie atât de restrictivă. În Spania, de exemplu, ți se dă certificatul de «apt» cu corecție, de exemplu «poate conduce doar cu ochelari de distanță». Orice problemă medicală este acceptată, dacă nu implică riscuri pentru siguranța circulației. Avem colegi care profesează, cu proteză de picior, sau cu proteze auditive, menționate pe permisul de conducere. Statul îți dă dreptul să muncești, atâta vreme cât respecți normele și restricțiile care ți se impun, atâta timp cât porți echipamentele corective etc. Dar dacă ești depistat la control că nu porți aparatul auditiv sau ochelarii prevăzuți în documente, îți pierzi rapid carnetul de conducere”, a explicat Adriana Mureșan.
România duce, încă, lipsă de șoferi, iar cei care au dizabilități au dreptul la șanse egale, atâta timp cât medicii consideră că nu reprezintă un pericol.
Mingea se află în terenul autorităților. Cât de greu este să adaptezi normele legislative la nevoile reale?…
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro