Comisia Europeana a anuntat, la jumatatea lunii iulie, ca va revizui legislatia privind tahograful pentru a putea beneficia pe deplin de noile tehnologii, precum sistemele de localizare prin satelit.
Tahograful digital a devenit obligatoriu pentru vehiculele noi in anul 2006, iar aceasta noua propunere are ca scop actualizarea cadrului juridic care dateaza din 1985.
Cele mai importante noutati
Noile reglementari presupun inregistrarea locatiei prin intermediul sistemului de navigatie prin satelit, ceea ce va permite inlocuirea sistemelor de inregistrare manuala cu sisteme automate. Reprezentantii CE sustin ca aceasta masura va inlesni intreprinderilor de transport si soferilor acestora sa economiseasca anual 349 milioane de euro, va asigura o monitorizare mai buna si va furniza informatii importante pentru organizarea lantului logistic.
Se urmareste eficientizarea controalelor in trafic prin intermediul comunicarii la distanta, verificarile putand sa se concentreze asupra vehiculelor susceptibile de incalcarea legislatiei. Astfel, soferii care respecta legislatia nu vor mai fi opriti pentru controale atat de frecvent, sarcina administrativa putand fi redusa cu 34,5 milioane de euro pe an, conform CE. Executivul european sustine ca realizarea unei interfete specifice va permite integrarea in sistemele de transport inteligente, respectandu-se, totodata, legislatia aplicabila privind protectia datelor.
Pe de alta parte, se asteapta ca stabilirea unor standarde mai ridicate pentru atelierele care se ocupa de instalarea si calibrarea tahografelor sa contribuie la reducerea cazurilor de frauda si manipulare.
In paralel, se are in vedere fuzionarea permisului de conducere cu cardul conducatorului auto utilizat pentru tahograf. CE afirma ca aceasta masura va contribui la reducerea sarcinii administrative a conducatorilor auto cu 100 de milioane de euro pe an, reducandu se, de asemenea, incidenta cazurilor de utilizare frauduloasa a cardurilor de tahograf, care, in prezent, pot fi mult prea usor transmise de la un sofer la altul.
In acelasi timp, actualizarea continua a specificatiilor tehnice pentru tahografe ar garanta mentinerea unui nivel ridicat de securitate si reducerea riscului de frauda si manipulare. Noile reglementari vor permite statelor membre sa acorde anumitor utilizatori derogari de la obligatia de a utiliza tahograful pentru deplasari pe distante uniform stabilite (o reducere a sarcinii administrative de 52,8 milioane de euro pe an), masura propusa de Grupul la nivel inalt privind sarcina administrativa, constituit din parti interesate independente.
Propunerea legislativa a fost inaintata Parlamentului European si Consiliului in vederea adoptarii. Comisia Europeana se asteapta ca Parlamentul si Consiliul European sa adopte regulamentul propus pana in 2012, pentru ca specificatiile tehnice sa poata fi dezvoltate in 2013 si 2014. Industrializarea noului tahograf ar putea avea loc in 2015 si 2016, astfel incat produsul sa poata fi lansat pe piata in decembrie 2017.
IRU se opune
Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (IRU) se opune acestor reglementari, sustinand ca ar trebui avuta in vedere imbunatatirea securitatii prin elemente avand costuri rezonabile, pentru a preveni fraudele, precum si prin sanctiuni mai severe pentru cei care se dovedesc vinovati de fraudarea tahografului. IRU sustine ca CE se bazeaza prea mult pe o tehnologie din ce in ce mai complexa si costisitoare, cum ar fi pozitionarea obligatorie prin satelit, care nu asigura neaparat rezultate, subliniind ca aceia care vor dori sa fraudeze tahograful nu vor ezita sa blocheze semnalul satelitului.
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
Si acum oare va trebui sa ne schimbam si permisul de conducere?