CARGO BUDDY. Amicul transportatorilor

Preț corect de transport, transparență totală și plata la descărcare, oferind, însă, și termen de plată clientului de transport… Este posibil așa ceva? Cargo Buddy utilizează tehnologia modernă, un sistem inteligent de parteneriate, precum și experiența personală a echipei dezvoltatoare pentru a oferi… o gură de aer proaspăt.

Mihai Năstase, fondator Cargo Buddy: „Ecosistemul Cargo Buddy asigură o ecuație financiară competitivă pentru toate părțile implicate, datorită eliminării intermediarilor, iar marja noastră de comisionare este una mică, pentru că noi suntem axați pe volum. Clienții sunt conștienți că, în această aplicație, nu vor găsi cele mai mici tarife din piață, însă «cel mai mic preț» înseamnă și cea mai slabă calitate.”

Analizând problemele cu care se confruntă, astăzi, entitățile care au mărfuri de transportat, precum și transportatorii, este uimitor că a durat atât de mult până să apară o asemenea aplicație.

Practic, Cargo Buddy acoperă întregul proces de transport, de la încărcare și până la descărcare.

„Un client care are o marfă de transportat, indiferent că este în regim full truck sau în regim de grupaj, intră în aplicație, introduce adresa de încărcare și cea de descărcare și câteva detalii despre marfă. În momentul în care a apăsat «adaugă», aplicația preia cererea, consultă baza de date cu transportatori agreați și verificați de către noi și identifică pe cei care au creat rute pe respectivul traseu”, a explicat Mihai Năstase, fondator Cargo Buddy.

Transportatorii care se înscriu în aplicație își pot crea rute, astfel încât aplicația să îi notifice doar în legătură cu mărfurile și rutele care pot fi interesante pentru ei.

Există și posibilitatea ca, prin bifarea unui buton, aplicația să vadă locația șoferului și, astfel, recomandă curse din zona respectivă.

Aplicația se instalează pe telefonul șoferului, putând prelua poziția acestuia. În acest mod, se reduce volumul mesajelor dintre dispecer și șofer.

Odată postată marfa, transportatorul poate să liciteze pentru respectiva cursă, iar expeditorul va primi ofertele tuturor transportatorilor doritori/disponibili.

Transportatorii vor propune tariful.

„Am ales această abordare pentru că ne-am dorit să evităm situația în care expeditorul stabilește prețul. Acesta nu are de unde să știe ce costuri are operatorul de transport. În timp, sperăm ca acesta să reprezinte un pas către normalitate, iar transportatorii vor putea să ajungă la tarife corecte, care să acopere integral cheltuielile”, a precizat Mihai Năstase.

În următoarea versiune pe care Cargo Buddy o va lansa, va exista inclusiv un calculator de preț, care va fi legat în timp real la prețul la zi al motorinei, rovignetă și costuri medii legate de mentenanță, în funcție de categoria mașinii.

Cargo Buddy nu este o aplicație dedicată caselor de expediții, ci doar transportatorilor și clienților finali.

Înregistrarea în aplicație este cât se poate de facilă. Aplicația se descarcă pe calculator sau telefon, se înregistrează compania și, pentru clienții de transport, în funcție de eligibilitatea companiei, sunt oferite termene de plată.

Transportatorii care se înregistrează în aplicație trec printr-un proces de verificare – licență de transport, copii conforme valabile, asigurare CMR… Documentele se încarcă în momentul înregistrării (pot fi poze), iar, după verificarea firmei de transport, urmează semnarea contractului (se transmite prin e-mail).

„Vrem să ne asigurăm că respectiva firmă poate să ne asigure servicii de calitate. Aplicația este gratuită (nu există abonamente), însă noi câștigăm din calitate”, a precizat Mihai Năstase.

Transportatorul preia marfa prin aplicație și fără intermediari, își face singur prețul și este plătit de către aplicație instant, după finalizarea cursei. La prețul transportatorului, aplicația adăugă un comision, care va fi suportat de către client.

Clientul primește termen de plată, iar transportatorul își încasează sumele facturate pe loc.

Comisionul aplicației este de aproximativ 6%, iar riscul neîncasării este asumat integral de către Cargo Buddy.

O buclă închisă

Cargo Buddy a fost proiectată pentru o oferi o dinamică ridicată operațiunilor de transport, prin scurtarea la maximum a timpului în care cererea se întâlnește cu oferta, transparență ridicată pe durata efectuării transportului și riscuri cât mai mici, mai ales pe partea financiară.

Atunci când a licitat pentru o cursă, transportatorul are obligația să păstreze rezervat o oră camionul respectiv. Dacă clientul nu a dat acceptul în acest interval de timp, transportatorul poate căuta altă marfă. Sigur, este posibil ca clientul să revină după acest interval și, dacă transportatorul are încă disponibil camionul, tranzacția poate avea loc.

„La descărcare, transportatorul își primește banii pe loc, în timp ce Cargo Buddy va încasa de la client la termenul stabilit. Clienții de transport sunt verificați din punct de vedere financiar și trebuie să fie acceptați de către instituția noastră de factoring, care ne plătește imediat după cesionarea facturii. Clienții care nu sunt acceptați la factoring trebuie să plătească în avans, pentru a putea să îi încărcăm marfa”, a explicat Mihai Năstase.

Astfel, dispare riscul ca sumele aferente transportului să nu fie încasate.

„În momentul în care ajunge la locul încărcării, șoferul este obligat să fotografieze la marfa, pentru a ne asigura că a fost încărcată regulamentar în camion. De asemenea, sunt încărcate în aplicație documentele legate de marfă. Clientul este notificat că marfa a fost încărcată și are acces la poze. De asemenea, poate urmări poziția mărfii, pe baza aplicației instalată pe telefonul șoferului”, a spus Mihai Năstase.

Transportatorii sunt încurajați să respecte toate aceste etape, pentru a putea primi un rating bun, materializat în stele, acumulate pe aplicație.

La descărcare, marfa este din nou fotografiată și se bifează în aplicație că a ajuns la destinație. Astfel, clientul este anunțat că marfa a fost livrată. La rândul său, clientul bifează în aplicație că marfa a fost livrată corespunzător. Acesta este momentul în care aplicația face plata către transportator.

La finalizarea cursei, expeditorul acordă o notă transportatorului, de la 1 la 5, și poate lăsa o recenzie.

„Clienții au acces la ratingul transportatorilor, recenziile scrise la adresa acestora și la istoricul activității pe Cargo Buddy, inclusiv ce tip de mărfuri a transportat”, a arătat Mihai Năstase.

În aplicație, sunt disponibile toate tipurile de transport – local (distribuție urbană), național și internațional, grupaje și full truck, pe toate tipurile de tonaj.

La ora actuală, activitatea este împărțită 60% intern și 40% extern.

Nerespectarea obligațiilor, cum ar faptul că un transportator nu se prezintă la încărcare, duce la excluderea din aplicație.

Asigurările joacă un rol esențial în arhitectura Cargo Buddy.

„Avem inclusiv o asigurare de întârziere, în cazul în care marfa nu este livrată la timp, conform comenzii. În cazul în care se constată daune la marfă, ulterior finalizării transportului, intervine asigurarea de marfă de care dispunem. În plus, colaborarea cu Groupama înseamnă, pentru expeditori, asigurarea facilă a mărfurilor. O asigurare cargo, care, în mod normal, se încheie în 24 de ore, prin aplicație se va finaliza într-un minut. Sunt plafoane prestabilite și expeditorul va plăti asigurarea pe factura emisă de Cargo Buddy”, a explicat Mihai Năstase.

O aplicație… cu experiență

Cargo Buddy a fost dezvoltată în urma experiențelor personale și problemelor cu care s-a confruntat dezvoltatorul aplicației, care a trecut, rând pe rând, prin toate ipostazele – client de transport, transportator, casă de expediții…

„În postura de client, cea mai mare problemă de care m-am lovit a fost că nu găseam în timp util transportatorii de care aveam nevoie. Intram pe diferite platforme, plasam comanda și așteptam telefoane de la transportatori, sau trebuia să caut eu transportatori. Pierdeam foarte mult timp… Apoi, mi s-a întâmplat ca transportatorii să nu se prezinte la încărcare, sau am avut marfă deteriorată și inclusiv m-am lovit de problema unor asigurări de marfă false. Un transportator nu mi-a răspuns o zi și jumătate la telefon, pentru că nu a vrut. În acest timp, nu știam unde este marfa, colegii mă sunau, șantierul aștepta utilajul care trebuia livrat, clientul plătise deja pentru chiria utilajului și avea un termen pentru lucrarea ce trebuia realizată… iar eu nu aveam niciun răspuns!”, a rememorat Mihai Năstase, care a decis, ulterior, să deschidă propria firmă de transport.

Într-un timp foarte scurt, a ajuns la o flotă de 15 camioane… și atunci au început problemele serioase.

„Nu încasam la timp de la clienți, resursa umană (șoferii) era greu de găsit, tarifele insuficiente… Presiunea pe cash făcea imposibilă plata la timp a furnizorilor, a salariilor, mentenanța camioanelor era întârziată, nu am schimbat anvelopele în timp util… De aici au apărut amenzile, un șofer mi-a abandonat camionul într-o stație de combustibili, în Austria, pentru că a găsit de lucru la altă firmă, care îl plătea cu 100 de euro mai mult, iar o oglindă, spartă pe drum, a dus la sechestrarea unui camion în Germania, cu 700 de euro pe zi doar chiria…”, a spus Mihai Năstase.

A fost și momentul în care a realizat că gestionarea unei firme de transport nu este o activitate potrivită pentru abilitățile pe care le are. „Punctul meu forte îl reprezintă vânzările. Astfel, am vândut camioanele și am deschis o casă de expediție. Și aici m-am confruntat cu foarte multe situații dificile. Mi-am mărit rapid portofoliul de clienți, însă problema neîncasării la timp a facturilor a rămas. Termenele, și așa mari, de plată, nu sunt respectate și chiar dacă ai niște sume alocate pentru a gestiona aceste întârzieri, atingi la un moment dat o limită și nu mai poți plăti la timp facturile către transportatori. Iar problemele cu care se confruntă aceștia deja le știam din propria experiență”, a arătat Mihai Năstase.

Astfel a apărut Cargo Buddy, o aplicație care să rezolve atât problemele clienților de transport, cât și ale transportatorilor.

Cargo Buddy funcționează din ianuarie 2021 și are peste 2.000 de comenzi finalizate, cu o cifră de afaceri de peste 900.000 de euro, anul trecut.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.