Ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, a pornit în inspecție pe șantiere și descoperă cu uimire doar câțiva muncitori și utilaje, când până la sfârșitul anului ar trebui să dea gata cei 90 de kilometri de autostradă promiși.
„Am inspectat, inopinat, lucrările Autostrăzii Lugoj-Deva și am constatat, cu mare dezamăgire, că antreprenorii Tronsoanelor 2 si 3 se pot «lăuda» doar cu o proastă mobilizare și cu o metodologie deficitară, cauzată de cârpeli interminabile. Nu voi accepta asemenea situații și nu vreau să fac niciun fel de concesii. Dacă cei doi antreprenori, italian și spaniol, nu au cum să respecte termenele de finalizare a lucrărilor, voi rezilia contractele și voi căuta firme serioase!”, a amenințat Răzvan Cuc.
Ministrul s-a mai îmbunat când a ajuns la Lotul 4, unde a constatat că „situația se prezintă în parametri normali, iar antreprenorul român a reasumat termenul de finalizare a lucrării pentru finele lui 2017”.
Surpare de terasament la Lotul 3
Pe șantierul Lotului 3 a apărut, însă, o surpare a terasamentului pe o lungime de 70 de metri și o lățime de 11 metri. O echipă de control de la fata locului a CNAIR „urmează să evalueze situația, în vederea stabilirii cauzelor care au produs evenimentul, și să prezinte un raport”. Până în prezent, au fost desfășurate acțiuni de control privind calitatea lucrărilor (echipe formate din specialiști ai CNAIR SA și CESTRIN) pe șantierele autostrăzilor Lugoj-Deva și Sebeș-Turda.
„Principalele probleme identificate au fost: calitatea slabă a materialelor, mobilizarea insuficientă a constructorilor și calitatea neconformă a unora dintre lucrările executate. Au fost emise rapoarte cu problemele constatate și s-au dispus măsuri contractuale de remediere. CNAIR SA a adus, cu această ocazie, la cunoștința Constructorilor și Consultanților că, în cazul în care nu remediază rapid deficiențele, măsurile contractuale de penalizare pot merge până la rezilierea contractelor din culpa Antreprenorilor. Acțiunile de control vor continua și vor fi dispuse inclusiv în urma sesizărilor din partea cetățenilor și a presei”, a avertizat și Ștefan Ioniță, directorul general interimar al CNAIR.
Fonduri europene
În tot acest haos de pe șantiere, a venit și o veste bună: Autostrada Lugoj – Deva și DN66 Rovinari – Petroșani vor primi fonduri europene și în actualul exercițiu financiar european, după ce au pierdut banii din perioada 2007 – 2013. Contractele de finanțare nerambursabilă, alocată în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, au fost semnate, în data de 21 iulie, de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene – în calitate de Autoritate de management pentru POIM -, de Ministerul Transporturilor – Organism Interimar pentru Transport – și de CNAIR – Beneficiar.
Valoarea totală a contractului „Construirea Autostrăzii Lugoj-Deva Lot 2, Lot 3, Lot 4 (Sectorul Dumbravă-Deva) Faza II” este de 2.489.115.781,48 lei (fără TVA) și va fi cofinanțat 75% din Fondul de Coeziune, din valoarea totală eligibilă aprobată, respectiv 1.491.619.008,58 lei, restul de 25% rămânând în sarcina Guvernului României. Perioada de implementare a proiectului este de 86 de luni, între 01.01.2014 și 01.03.2021, la care se adaugă, dacă este cazul, și perioada de desfășurare a activităților proiectului înainte de semnarea Contractului de Finanțare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor.
Cât privește contractul pentru „Reabilitarea DN66, Rovinari-Petroșani, km 48+900-km 126+000- Faza 2”, valoarea acestuia este de 118.867.308,63 lei (fără TVA). Cofinanțarea F.E.D.R. va fi de 75% din valoarea totală eligibilă aprobată, respectiv 72.039.639,15 lei. Perioada de implementare a proiectului este de 60 de luni, între 01.01.2014 și 31.12.2018.
Alte 62 milioane de euro din bani europeni vor fi utilizați pentru reabilitarea unei secțiuni din DN6 ce leagă orașele Alexandria și Craiova, iar aproximativ 9 milioane de euro vor finanța construirea secțiunii de drum dintre orașele Timișoara și Lugoj, precum și a unei variante ocolitoare în zona Timișoara.
Centura Satu-Mare intră în lucru
Amplasamentul pentru construcția Variantei Ocolitoare Satu Mare a fost predat, la sfârșitul lunii iulie, Antreprenorului (Asocierea Itinera SpA -Collini Lavori SpA – Via Design SRL), care are la dispoziție cinci luni pentru elaborarea Proiectului Tehnic și 18 luni pentru finalizarea obiectivului, informează Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Cu o lungime de 19,540 km, Varianta Ocolitoare va fi construită în Sud-Vestul municipiului Satu Mare, între DN 19A (km 41+900) și DN19 (km 135+960).
La intersecțiile cu DN 19A și DN 19, vor fi construite sensuri giratorii, iar intersecția cu strada Parc Industrial va fi de tip T. Pentru intersecțiile cu DJ 194, DN 19, DN 19A și DJ194, sunt prevăzute noduri rutiere și bretele rutiere de acces spre și dinspre Varianta de Ocolire Satu Mare. Drumul va avea 4 benzi pe sens, pe o lungime de aproximativ 14 km, 10 pasaje și două parcări de scurtă durată.
Construirea Variantei Ocolitoare Satu Mare va costa 304.790.869,19 lei, fără TVA, și va beneficia de finanțare din fonduri externe nerambursabile, aferente cadrului financiar 2014-2020.
Autostrada Suplacu – Borș, licitată pe bucăți
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a decis, împreună cu directorul interimar al CNAIR, Ștefan Ioniță, licitarea pe trei loturi – de 5 km, de 25 km și de 30 km – a finalizării sectorului Borș – Suplacu de Barcău – Borș din Autostrada Transilvania, după ce acesta a fost abandonat de firma Bechtel. „Proiectul, în valoare de un miliard de lei, va fi împărțit în trei secțiuni și se vor licita separat, pentru a nu mai avea și pentru a întâmpina problemele pe care le-am avut anii trecuți, când am avut un constructor neserios”, a declarat ministrul Răzvan Cuc, prezent la Oradea.
El a adăugat că va schimba tactica: „Acesta este mecanismul cu care vom lucra de acum înainte, în cadrul Ministerului Transporturilor. Nu ne vom opri aici, vom mediatiza foarte intens inclusiv lista contestatarilor de meserie. Vom ține la termen și calitatea lucrărilor, nu mai facem rabat la acestea în relația antreprenor – stat”. Ministrul a precizat că „firma neserioasă” se află pe lista neagră și nu va mai putea participa la licitații timp de doi ani.
Este vorba despre consorțiul româno-spaniol Corsan – Corviam Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL și Via Design SRL, care a câștigat licitația în 31 martie 2015, iar, două luni mai târziu, în 14 mai, a semnat contractul cu CNADNR (actuala CNAIR).
De atunci, au trecut, însă, 1 an și două luni – începutul lunii august 2016 – până când antreprenorul să reușească ultima variantă a proiectului tehnic, pe care a transmis-o pentru avizare la CNAIR. CNADNR a plătit avansul, dar contractul cu vechiul constructor a fost reziliat în noiembrie 2016, pentru că acesta nu a mobilizat utilajele pe șantier.
Ștefan Ioniță, șeful CNAIR, a prezentat împărțirea autostrăzii în trei loturi, „cu mare atenție pentru racordarea cu viitoarea autostradă ungară”.
„Noi spunem că, prin termenele pe care le-am impus (…) pentru un prim sector de cinci kilometri, care să facă legătura între graniță și Biharia, cu descărcare în Biharia, în DN 79, să fie gata chiar înainte ca partea ungară să ajungă la graniță, urmând celelalte sectoare, de 25, respectiv 30 de km. Un prim sector, Suplacu de Barcău – Chiribiș, este într-o stare de 50%, are ca termen șase luni pentru proiectare, 18 luni execuția. Le-am gestionat în așa fel ca să avem succes, termenele sunt stipulate clar în contract. Am avut autorizație de construcție când a fost antreprenor Bechtel, de aceea cred că și autorizația va merge mai repede. Estimăm că, până la finele anului, vom avea antreprenori, astfel încât, coroborate termenele, în 24 de luni, să avem întreg sectorul gata. Între Oradea și Cluj, așa cum v-a spus și domnul ministru, vom circula până la finele anului 2020”, a declarat Ștefan Ioniță.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro