Rasturnare de situatie in cazul Scrisorii de garantie bancara solicitata de ARR caselor de expeditii, dupa ce, la sfarsitul lunii iunie, Inalta Curte de Casatie si Justitie a anulat, printr-o decizie irevocabila, prevederile Ordinului 1172/2009 privitoare la obligativitatea prezentarii scrisorii de garantie bancara pentru mentinerea licentei.
Varful de lance in lupta impotriva acestei impuneri a fost Patronatul Expeditorilor, al carui presedinte este avocatul George Iacob-Anca. De altfel, Casa de Avocatura Iacob-Anca & Asociatii a fost cea care a reprezentat in justitie expeditorii. „Demersul in justitie a pornit la initiativa unor case de expeditii reprezentate de Casa de Avocatura Iacob-Anca & Asociatii, Inalta Curte de Casatie si Justitie anuland in data de 22 iunie 2011, prin Decizie irevocabila, dispozitiile din Ordinul MTI 1172/2009 privind obligativitatea prezentarii documentelor referitoare la detinerea unui capital propriu in valoare de minimum 50.000 euro pentru acoperirea eventualelor daune provocate clientilor – bilant contabil si/sau scrisoare de garantie bancara“, a explicat George Iacob-Anca. El a precizat ca solicitarea de anulare a prevederilor incriminate din OMTI 1172/2009 a inceput in decembrie 2009 prin formularea si depunerea unei plangeri prealabile atat la Autoritatea Rutiera Romana cat si la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. „Initiatorii acestui de mers au fost 19 case de expeditii din Bucuresti si din tara. Deoarece plangerea prealabila nu a avut efectul scontat, ba, din contra, autoritatile au insistat in aplicarea dispozitiilor privind scrisoarea de garantie bancara, s-a formulat si de pus actiune la Curtea de Apel Bucuresti. Solutia instantei de fond a fost nefavorabila. Demersul nu s-a oprit aici si Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin decizia pronuntata, a constatat ca legea a fost incalcata si ca prevederile con testate trebuie anulate“, a continuat el.
Urmeaza si alte demersuri juridice
Presedintele Patronatului Expeditorilor a mentionat ca organizatia are in plan si alte demersuri juridice, care trebuie, insa, intr-o prima faza, demarate la organele competente, adica la Ministerul Transporturilor si la ARR. „Daca aceste doua entitati juridice reprezen tative pentru stat in domeniul de activitate al Patronatului Expeditorilor nu vor lua decizii de reparare a erorilor legislative facute pana in prezent, vom con tinua demersurile in instanta. Victoria obtinuta de expeditori la Inalta Curte de Justitie si Casatie arata ca este posibil ca, atunci cand statul emite acte normative incorecte si refuza sa le corecteze, sa se repare greselile cu ajutorul instantei judecatoresti. Vom merge in instanta pentru toate celelalte prevederi incorecte si ilegale existente in domeniul transporturilor si expeditiilor“. Potrivit lui George Iacob-Anca, decizia Inaltei Curti este functionala in momentul de fata, ea fiind deja adusa la cunostinta reprezentantilor ARR, de catre membrii patronatului, care au fost in situatia de a-si obtine licenta de functionare. „ARR cunoaste existenta ei si chiar cred ca a pus-o in aplicare, avand in vedere ca unii dintre cei carora li s-au expediat adrese de retragere a licentei au primit deja adrese prin care sunt anuntati ca masura retragerii a fost revocata“.
Prejudiciile pot fi recuperate acum in instanta
De mentionat ca, dupa intrarea in vigoare a Ordinului 1172, ARR a facut demersuri de ridicare si blocare a activitatii expeditorilor care aveau deja licentele. „ARR a restrictionat activitatea expeditorilor. Unii au fost si au predat licentele la solicitarea ARR. Altora, pur si simplu, li s-a refuzat eliberarea unei licente noi. In mod normal, orice pierdere cauzata ilegal de catre o autoritate a statului sau de catre altcineva ar trebui acoperita. Cei care au suferit aceste pagube trebuie sa se adreseze intai amiabil autoritatilor care au cauzat pentru recuperarea prejudiciului, iar daca acestea refuza, sa se adreseze instantei de judecata“. Reamintim ca Ordinul 1172 a confirmat o tendinta manifestata inca din 2006 privind conditiile de licentiere si de mentinere a licentelor de catre expeditori, normele de aplicare a OUG 109 creand mediul pentru impunerea conditiei privind cei 50.000 de euro. „La acel moment, s-a solicitat scrisoarea de garantie bancara ca o alternativa la asigurarea profesionala a expeditorilor. Asigurarea profesionala este o conditie facultativa, insa ea este, din punct de vedere juridic si practic, un element care nu ar trebui sa fie obligatoriu din punct de vedere legal, ci din punct de vedere profesional, pentru fiecare expeditor sau transportator in parte. Fiecare firma ar trebui sa beneficieze de o asigurare proprie benefica in situatia in care gresesti ceva. Exact acelasi lucru se intampla in cazul asigurarii RCA pentru un sofer“, a concluzionat presedintele Patronatului Expeditorilor.
Echipa Iacob-Anca & Asociatii, care a reprezentat interesele Caselor de Expeditii initiatoare atat la Curtea de Apel Bucuresti – instanta de fond, cat si la Inalta Curte de Casatie si Justitie – instanta de recurs, a fost formata din avocatii George Iacob-Anca si Nicoleta Iacob-Anca.
George Iacob-Anca, presedinte al Patronatului Expeditorilor:
„Am sesizat Ministerul Transporturilor si ARR ca suntem infiintati si dorim sa participam la elaborarea actelor normative din domeniu. Am atras atentia asupra existentei unui cadru legal european, care este aplicabil si asupra faptului ca este necesar si obligatoriu sa se tina seama de aceste prevederi, indiferent de legislatia romaneasca. Suntem deschisi oricarui dialog, dar nimeni nu a dat vreun semn ca ar dori sa fim implicati in aceste demersuri.“
Florian Melus Coman, director general ARR:
„Am comunicat in teritoriu pentru a ne conforma deciziei justitiei. Practic, in acest moment, este acceptata asigurarea de risc pentru licentierea caselor de expeditie. Daca Inalta Curte de Casatie si Justitie a spus ca un lucru nu trebuie facut, atunci o asemenea prevedere nu va fi introdusa nici in urmatoarele acte normative. Altfel, am ajunge in acelasi punct“.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro