Raspunsul poate merge in doua directii diametral opuse: mai nimic sau… poate tot. Iar aceasta pentru ca foarte multe dintre punctele importante de discutie sunt lasate pentru a fi rezolvate prin norme. Alaturi de proiectul de infiintare a inspectoratului unic de control in transporturi, noile reglementari aduc, insa, unele schimbari notabile.
Concret, proiectul de ordonanta privind transporturile rutiere introduce licentele de transport pe 10 ani, in conditiile in care copiile conforme raman personalizate pe masina si vor putea fi emise pentru o perioada de minim un an.
Autorizarea carausilor se va face prin inregistrarea acestora in Registrul electronic national al operatorilor de transport rutier, tinut de autoritatea competenta, transportatorul desemnand un manager de transport in conditiile respectarii prevederilor europene din domeniu. Orice modificare in ceea ce priveste managerul de transport desemnat se va comunica autoritatii competente de catre operatorul de transport, in maxim 15 zile de la data modificarii. In completare, prin norme va fi stabilita modalitatea de indeplinire a conditiilor referitoare la cerinta privind sediul. Potrivit noilor reglementari, cerinta privind buna reputatie va trebui indeplinita atat de catre intreprindere cat si de catre managerul de transport al intreprinderii.
Normele vor stabili elementele principale si pe acest segment. Adica modalitatea de indeplinire a conditiilor referitoare la cerinta privind buna reputatie, procedura administrativa prin care se constata pierderea bunei reputatii, masurile cu efect echivalent masurii de reabilitare.
Tot normele vor fi responsabile si pentru modalitatea de indeplinire a conditiilor referitoare la cerinta privind capacitatea financiara. Iar certificatul de competenta profesionala a managerului de transport se va obtine in baza pregatirii profesionale initiale, urmata de o examinare, in conditiile stabilite tot prin norme.
De mentionat ca detinatorii de certificate de competenta profesionala vor fi examinati la intervale de cel mult 10 ani, iar cei care nu au mai condus o intreprindere de transport rutier timp de 5 ani vor avea obligatia de a urma cursuri de pregatire profesionala periodica și care se finalizeaza tot prin sustinerea unui examen.
De asemenea, autoritatea competenta va stabili prin norme criteriile si modul de fixare a incarcaturii, precum si modalitatea de verificare a respectarii acestora.
Capacitate financiara obligatorie pentru casele de expeditii
Pe segmentul activitatilor conexe transportului rutier, licentele vor fi acordate pentru o perioada de 5 ani, casele de expeditii trebuind sa corespunda criteriilor privind baza materiala, competenta profesionala, onorabilitatea si capacitatea financiara. Modul de indeplinire a acestor conditii va fi insa stabilit prin norme.
Noua Lege a Transporturilor include un capitol distinct privind siguranta rutiera, introducand notiunea de persoane cu functii care concura la siguranta rutiera. In aceasta categorie, vor fi inclusi conducatorul auto, persoana desemnata sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport rutier, consilierul de siguranta si instructorul de conducere auto. Bineinteles, prin norme, vor fi stabilite sarcinile si responsabilitatile pe care trebuie sa le indeplineasca aceste persoane, in ceea ce priveste siguranta rutiera.
De precizat ca noile reglementari impart sanctiunile in functie de tipul de abateri care vor fi clasificate in foarte grave, grave si minore. Normele vor fi elaborate in termen de 60 de zile de la publicarea noii ordonante privind transporturile rutiere si vor fi aprobate prin ordin de ministru.
Inspectoratul unic de control devalizeaza ARR
In paralel, se pregateste o ordonanta privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier – ISCTR (sau, altfel spus, a controlului unic). Noua entitate ar trebui sa functioneze in subordinea directa a ministrului de resort urmand sa fie finantata de catre ARR (care ar trebui sa vireze 60% din veniturile sale noii entitati) si de catre RAR (care ar trebui sa transfere 30% din venituri catre ISCTR). Trecerea unui procent atat de mare din veniturile ARR catre inspectoratul unic de control ar putea echivala cu un semnal de desfiintare a Autoritatii Rutiere Romane, cel putin in forma in care ne-am obisnuit sa functioneze.
Concret, ISCTR va controla conditiile de efectuare a transporturilor rutiere, a activitatilor conexe transportului rutier si a activitatii de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere; conditiile de siguranta a transporturilor rutiere si de protectie a mediului; starea tehnica a vehiculelor rutiere; masele si/sau dimensiunile maxime admise pe drumurile publice si masele totale maxime autorizate; tariful de utilizare si tariful de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania. Iar in organizarea si luarea deciziilor va fi independent fata de orice structura juridica, autoritate de reglementare sau de siguranta rutiera, administrator de infrastructura rutiera, operator de transport rutier, precum si fata de orice parte ale carei interese ar putea intra in conflict cu sarcinile incredintate.
Conducerea inspectoratului va fi asigurata de catre un consiliu de conducere format din 5 persoane, al carui presedinte va fi inspectorul de stat sef. Potrivit proiectului de ordonanta publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor, ISCTR va avea in structura sa organizatorica 8 inspectorate teritoriale, fara personalitate juridica, conduse de cate un inspector sef.
Inspectorii vor fi angajati prin concurs
Personalul ISCTR va fi angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata, iar incadrarea inspectorilor se face prin concurs, in raport cu pregatirea profesionala si cu aptitudinile candidatilor, ISCTR urmand sa asigure perfectionarea pregatirii de specialitate a personalului propriu. Cu alte cuvinte, inspectorii care acum lucreaza in cadrul ARR, RAR sau CNADNR nu vor fi preluati automat in cadrul noii entitati de control, putandu-se intampla orice.
Atributiile, regulamentul de organizare si functionare, structura organizatorica ale ISCTR, precum si atributiile si obligatiile inspectorilor se vor aproba prin hotarare a Guvernului in termen de 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a ordonantei de infiintare a inspectoratului. Prin aceeasi hotarare se vor identifica si se va stabili regimul juridic al bunurilor din patrimoniul ARR, CNADNR si RAR, necesare in vederea functionarii si desfasurarii activitatii specifice de inspectie, care vor fi preluate cu titlu gratuit, de catre ISCTR.
De mentionat ca inspectoratul va avea acces, in baza unor protocoale incheiate cu ARR, CNADNR si RAR, la bazele de date si orice alte informatii necesare, in vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin potrivit legislatiei in vigoare. Acesta ar putea reprezenta primul pas pentru unificarea bazelor de date ale celor trei entitati din subordinea Ministerului Transporturilor.
Dar in final… normele isi vor spune cuvantul.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro