Cu ocazia conferinței organizate de ZIUA CARGO la începutul lunii mai, la Poiana Brașov, am putut lua pulsul pieței cu privire la angajarea de persoane din afara UE. ID Logistics Romania are, deja, în echipă 50 de nepalezi și așteaptă alții. Urmează atragerea de forță de muncă din Bangladesh și Sri Lanka. Ce înseamnă, de fapt, acest lucru pentru o companie de logistică am aflat de la Laura Calistru, director HR ID Logistics Romania.
ZIUA CARGO: Când ați decis să aduceți în depozit angajați din afara Uniunii Europene?
Laura Calistru: În sectorul de logistică, rata fluctuației de personal este extrem de ridicată, plasându-se în jurul valorii de 80%, în ultimii ani. Doar în 2020 a mai scăzut, pe fondul incertitudinilor generate de pandemie. În continuare, potențialii angajați pe poziții de blue-collars se îndreaptă către oportunități de joburi temporare, cu un câștig net mai mare.
Cele mai mari provocări pe care le avem au fost legate de atragerea de forță de muncă nouă în companie, dar și de retenția angajaților existenți.
Noi asigurăm transportul angajaților din fața casei, până la punctele de lucru, peste 95% din angajați venind de la distanțe între 50 și 150 kilometri de București.
În industria de transport și logistică, se înregistrează o fluctuație sezonieră, anuală, în categoria personalului care își desfășoară activitatea în depozite. În acest context, după experiența din vara trecută, în care am avut o lipsă acută de personal, am reiterat un proiect gândit încă din 2019, de a aduce forță de muncă din Asia, principalul motiv fiind stabilitatea echipelor de lucru, creșterea productivității și scăderea ratei de fluctuație.
Cât a durat, din momentul în care ați intrat în contact cu agenția, și până în momentul în care prima echipă de angajați din afara UE a intrat în depozit?
Am contactat o agenție cu experiență de peste 12 ani în aducerea de forță de muncă non-UE în luna iunie a anului trecut și am semnat un contract pentru 150 de persoane din Nepal.
Termenul specificat inițial era de 90 zile și prima estimare a datei de sosire a fost la începutul lunii octombrie.
Însă am ajuns la o întârziere de 6 luni, din cauza unor aspecte pe care nu le putem controla, precum cele legate de birocrație, lipsă de personal în cadrul ambasadei României din New Delhi (întrucât, în Nepal, România nu are ambasadă), sau numărul foarte mare de solicitări de vize de lucru. În a doua parte a lunii mai, se alătură echipei noastre angajații non-UE pentru care s-au depus actele în august 2021.
Între timp, întrucât ne bazam pe acești noi colegi, agenția ne-a ajutat cu relocarea a 50 de nepalezi, care erau, deja, în România și își finalizaseră contractele cu alte companii.
De ce ați mers pe varianta angajaților din Nepal?
Aveam posibilitatea să optăm între angajați din India, Bangladesh, Sri Lanka sau Nepal. Am ales recomandarea agenției, care avea, deja, experiență mai mare cu candidați din Nepal. Ne-au asigurat că sunt foarte obedienți, muncitori și se vor integra în domeniul de logistică.
Cum ați asigurat acomodarea lor? Unde sunt cazați?
Avem două dintre depozitele pe care le operam în Chiajna, în parcul logistic P3, unde a fost construit un hostel cu 3 niveluri special pentru a acomoda lucrători extra comunitari. Am închiriat un etaj întreg, care poate găzdui 88 persoane. Au condiții foarte bune, totul este nou, fiecare cameră este dotată cu 4 paturi, dulapuri și spații de depozitare, baie proprie, au frigider în fiecare cameră și TV smart cu acces la internet.
De asemenea, au la dispoziție o zonă de spălătorie, dotată cu mașini de spălat și de uscat. Au o bucătărie comună, spațioasă, care poate fi și zonă de socializare, pe care am dotat-o cu mobilier și toate echipamentele de gătit necesare, astfel încât să își poată pregăti singuri hrana. Le-am asigurat de la tacâmuri, la ustensile și aparate speciale de gătit orez, întrucât este alimentul cel mai des consumat. Toate consumabilele sunt suportate de compania noastră. Avem și un contract de mentenanță, prin care se asigură paza 24 de ore din 24 și servicii administrative.
După ce i-am cazat, unii ne-au spus ca nu au avut niciodată așa o cazare bună – un feedback extrem de important pentru noi.
Ei provin dintr-un mediu extrem de modest, trăiesc împreună cu familia 2, 3 generații, fără curent electric sau apă curentă. De regulă, toată familia strânge bani pentru biletul de avion. Le asigurăm, de asemenea, un autocar în fiecare weekend, pentru a merge la un centru comercial.
Cum s-au integrat? Comunicați ușor? Sunt eficienți?
A fost un proces de integrare de aproximativ o lună și jumătate. Cei mai mulți vorbesc destul de bine limba engleză și am comunicat ușor cu ei. Am creat un set de reguli de respectat, atât operaționale, cât și pentru partea administrativă.
În perioada de inducție, au avut 3 săptămâni de practică, cu sesiuni teoretice despre activitatea operațională din depozit, regulament intern, explicații privind partea de asigurări medicale și modul de calcul al salariilor, precum și cu privire la partea practică cu team leaderii din depozit.
Au fost repartizați în grupe de câte 6 persoane la câte un team leader, le-am făcut echipament dedicat pe culori și cu steagul Nepalului, pentru a fi identificați mai ușor în depozit.
După prima lună, au învățat ce au de făcut și specificul jobului, au o productivitate medie spre ridicată. La finalul fiecărei zile, se postează pe grupul de WhatsApp productivitatea fiecăruia și, astfel, se pot autoevalua și își pot crește randamentul. Sunt foarte competitivi și au înțeles că pot câștiga cu atât mai mult cu cât au o productivitate mai bună.
Cum îi acceptă românii?
Colegii români au fost informați cu 6 luni înainte că vor avea colegi asiatici și i-au primit foarte bine. Există, însă, o barieră de limbaj în comunicare, chiar dacă unii dintre nepalezi vorbesc bine limba română și pot comunica ușor. Pentru români, ei sunt exotici, întrucât angajații noștri nu au mai avut colegi de altă naționalitate.
Care sunt cele mai mari provocări? Ați găsit soluții pentru ele?
Sunt de natură diversă: de la a nu înțelege legislația, de ce trebuie să plătească taxe la pensii, când ei nu vor beneficia de pensie, cum se calculează salariul, de ce trebuie să aștepte 1-2 luni pentru avizul de muncă, la cum interpretăm fluturașul de salariu. În fiecare săptămână, avem 2-3 persoane care anunță că nu pot veni la locul de muncă, pentru că se simt rău. I-am dus și la urgență, și la clinică privată, le-am făcut și teste pentru COVID, i-am izolat, dacă au ieșit pozitive, le-am cumpărat medicamente. Și, bineînțeles, i-am asigurat permanent că orice nevoie/ solicitare au, să vină către noi, pentru că vom încerca să facem tot posibilul pentru a-i ajuta.
Pe cât timp sunt încheiate contractele și cât câștigă în medie?
Contractele sunt încheiate pe durată nedeterminată. Noi sperăm ca majoritatea să rămână în echipa noastră minimum 2 ani – cam aceasta este durata medie pentru un contract cu un cetățean non-UE.
Pe lângă salariul net, tichetele de masă, cazarea și întreținerea și transportul, le plătim un bonus suplimentar, în funcție de productivitate. Câștigul net este, în medie, de 7-800 de dolari, dar sunt nepalezi care au câștigat și peste 1.200 de dolari, având un randament foarte ridicat.
La cât timp se întorc acasă și pentru ce perioadă?
De regulă, la finalul unui contract de 2 ani, își iau 2 luni concediu și se duc în țară. Mulți dintre ei se întorc, pentru o nouă misiune.
Ați observat particularități care v-au impresionat?
Sunt sensibili, nu le place să fie certați, sunt oameni ca noi, cu emoții, sentimente, dor de casă, de familie, sunt modești și își exprimă recunoștința de fiecare dată când li se răspunde. În general, sunt introvertiți, dar au curajul să vina la HR sau către șeful direct, dacă au vreo nemulțumire.
Sunt foarte respectuoși și punctuali, se străduie să nu greșească – sunt conștienți că scopul pentru care au venit aici este să muncească, pentru a-și întreține familia rămasă acasă.
Care este rolul specialistului HR, în tot acest proces?
Implicarea Departamentului HR a fost 150% în tot acest proces, în special în partea de inducție. Pentru noi, este extrem de importantă integrarea în organizație cu atât mai mult pentru această categorie de angajați, care sunt departe de casă și nu înțeleg limba, totul fiind diferit. Ne dorim ca oamenii să vină cu plăcere la serviciu, să simtă apartenența la grup, pentru că, în acest fel, îi putem fideliza pe termen lung.
De la primirea lor, la implicarea în amenajarea echipamentelor pentru hostel, la procesarea de documente, la explicarea fiecărui nepalez a documentelor pe care le semnează, la training efectiv, comunicarea permanentă cu agenția, recomandări pentru viitori angajați, achiziție de alimente, suport pentru orice aspect/nelămurire pe care o au. Avem un coleg, la HR, dedicat, care se ocupă atât de partea administrativă, cât și de programul de recomandări și inducția noilor angajați.
Veți continua să angajați din afara Europei? Tot din Nepal? La ce cifră vreți să ajungeți?
Da, cu siguranță. Considerăm acest prim proiect pilot o investiție rentabilă, colegii mei din operațional sunt mulțumiți de performanța lor și avem, deja, solicitări către două agenții, pentru a aduce, până la finalul anului, minimum 100 de cetățeni non-FUE, atât în depozitele din Chiajna și Ștefănești, cât și în Deva. Probabil vom aduce din Bangladesh și Sri Lanka, întrucât înțelegem ca pot fi procesate documentele mai rapid și, în maximum două luni de la data solicitării, îi vom avea în activitate.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro