Ce ne lipsește în transport, pe partea de resurse umane?

Foarte mulți dintre cei care vor citi acest articol vor spune că ne lipsesc șoferi și forță de muncă; ei bine, au dreptate, însă, cu siguranță, ne lipsesc și alte lucruri, pe care le putem îmbunătăți sau la care putem găsi soluții.

Monica Derecichei

Făcând un calcul simplu, conform numărului de camioane înmatriculate în România și conform numărului de șoferi atestați, vom descoperi că există un număr de 1,5 șoferi pe un camion. Ce ne spun aceste date este faptul că toate companiile de transport „pescuiesc din aceeași piscină” și că, de fapt, nu mai facem recrutare, ci facem un fel de „vânătoare de talente”.

Apoi, mai avem câteva date despre cât timp durează să angajezi un șofer sau un dispecer. Dacă, în 2018-2019, timpul de ocupare a unei poziții în interiorul unei companii era de minimum câteva zile, în 2022 poate dura și până la 80-90 de zile și, în unele cazuri, chiar mai mult.

Un alt aspect important în ceea ce ne lipsește este modul cum privim lucrurile, atunci când recrutam, și cum raportăm asta la costuri. Aici, aș cita un client, care mi-a spus „eu recrutez foarte bine, nu am probleme cu asta”, iar în momentul în care l-am întrebat „și câți pleacă?”, răspunsul a fost „70-80%”. Ce vreau să subliniez aici este faptul că ar trebui să începem să calculăm cât ne costă recrutarea, înlocuirea vs. retenția. Dacă problema ta e ca nu știi cum să reții oamenii în companie, degeaba recrutezi.

Bun, și totuși, ce putem face?

În primul rând, să începem să calculăm exact cât ne costă angajarea unui om, până la momentul când el începe să producă pentru companie, cât ne costă înlocuirea unui angajat, iar, aici, fiecare companie în parte este imperios necesar să adune fiecare bănuț pe care îl investește în angajarea unui om, respectiv – anunțuri pentru angajare, firma de recrutare sau recruterul intern, deplasările către locurile de unde recrutezi, analizele medicale, salariul din primele zile în care angajatului nou i se prelucrează protecția muncii și alte instruiri necesare și, în tot acest timp, este foarte posibil ca unul dintre camioanele companiei, pentru care se plătește leasing, să nu producă nimic.

Apoi, trebuie să calculăm cât costă retenția. Teoretic, ar trebui să fie mai ușor și mai ieftin să convingi niște oameni care te-au ales să rămână, decât să îi convingi pe alții să vină în companie.

Și dacă, totuși, recrutezi oameni faini, eficienți și cu experiență, care crezi că îți sunt șansele ca ei să rămână într-o companie de unde foarte mulți încearcă să scape?

Și, totuși, ce ne lipsește ?

  • Colectarea datelor, să știm exact cât ne costă; am constatat că foarte puține companii știu exact cât costă recrutarea.
  • Implementarea unei strategii de retenție.
  • Investiția în oameni și în dezvoltarea lor.
  • Empatia – care nu înseamnă să fii de acord, ci să înțelegi.
  • Un soft integrat, care să acopere toate nevoile unei companii de transport.

Și cum fac companiile mici și mijlocii…

… să abordeze această situație? Sigur, este foarte dificil, majoritatea companiilor mici neavând buget pentru un departament dedicat de Resurse Umane; în majoritatea cazurilor, partea de resurse umane este susținută de contabilul companiei.

Una dintre soluții ar fi colaborarea cu un consultant, care poate face un audit și care poate veni cu soluții, iar, odată la câteva luni, să urmărească implementarea soluțiilor și instrumentelor. Și nu, consultanță nu înseamnă bani aruncați în vânt, atâta timp cât apelezi la persoane cu experiență în domeniu, ești dispus să aplici soluțiile date de ele și să ai răbdare, pentru că rezultatele nu apar peste noapte.

Într-un audit, în general, facem un plan, adresăm întrebări și verificăm cum se desfășoară activitatea companiei. De exemplu, verificăm: cum se desfășoară procesul de recrutare? Cum se desfășoară procesul de ofertare? Există definit clar programul de lucru? Există o procedură de planificare a concediilor și care este fluxul de aprobare? Există, la fiecare poziție, o fișă a postului bine definită? Există un proces de onboarding și cum se desfășoară? Exista o strategie de retenție în companie?

Monica DERECICHEI

HR Consultant

monica.derecichei28@gmail.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.