Centura de Nord a Capitalei este circulată, în întregime, pe 4 benzi, începând de la 1 septembrie, o dată cu finalizarea lucrărilor la sectorul de 7,5 km dintre A1 și DN 7. Excepție fac 400 de metri din zona km 57, unde șantierul se va încheia în octombrie.
Lucrările la cei 7,5 km, în valoare de peste 100 de milioane de lei fără TVA, au început în luna mai 2013, dar au stagnat o perioadă importantă de timp. S-au accelerat după vizitele inopinate pe șantier ale ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, și ale directorului general al CNAIR SA, Ștefan Ioniță.
În schimb, Centura de Sud Capitalei (32 km), cu o bandă pe sens, pare dintr-o altă epocă. Pasajul suprateran de la Domnești, pentru care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat contractul în data de 10 mai cu Asocierea Straco Grup – Comnord – Specialist Consulting (91,5milioane lei, fără TVA) va fi gata abia la finalul anului 2019.
Autostrada A0, Centura Sud
Până atunci, CNAIR va construi noua Autostradă A0, Centura Sud, București, de 52 km, care va face legătura între A1 și A2 la profil de autostradă. Până în octombrie sunt aș- teptate ofertele la licitația publicată pe SEAP, în 8 iulie.
Valoarea autostrăzii este estimată la 580 de milioane de euro. Proiectarea va dura 12 luni, iar execuția, 30 de luni. Conform indicatorilor tehnicoeconomici, A0 Sud include 5 noduri rutiere, la intersecțiile A0 cu A1 (București – Pitești), A2 (București – Constanța), DN4 (București – Oltenița), DN5 (București – Giurgiu) și DN6 (București – Alexandria).
Va avea 36 de poduri și pasaje și 4 parcări de scurtă durată.
Proiectul face parte din Noul Inel de Centură a Capitalei (Ringul 0), similar celor din zona metropolelor europene.
Diferit de centura existentă, el este inclus în Master Planul General de Transport și va fi finanțat prin POIM 2014-2020.
Sensuri giratorii suspendate
Pentru început, la licitația pentru două pasaje ce vor fi construite, ca sensuri giratorii suspendate, între A2 (km 23,6) și A1 (km 55,5), CNAIR a primit 12 oferte.
Proiectul a fost împărțit în două loturi: Lotul 1 – Amenajare nod rutier Centura București – DN4 (Oltenița), km 29,5 – km 33; Lotul 2 -Amenajare nod rutier Centura București – DJ401 (Berceni), km 33 – km 35,6.
Ofertanții pentru Lotul 1 (Oltenița):
- Asocierea Comsa SAU – Acsa Obras e Infrastructuras SAU
- Asocierea Construcții Erbașu SA – Vahostav SK – Trameco SA – Grafic Tends SRL
- Itinera SPA
- PORR Construct SRL
- Asocierea Telor Iinvest SRL – Impresa di construzioni ING e Mantovani S.P.A.
- Tirrena Scavi SPA
Ofertanții pentru Lotul 2 (Berceni):
- Asocierea Comsa SAU – Acsa Obras e Infrastructuras SAU
- Dimar SRL – Europea 92 SPA
- Itinera SPA
- Asocierea Telor Invest SRL – Impresa di construzioni ING e Mantovani SPA
- Tirrena Scavi SPA
- Asocierea Trameco SA – Vahostav SK – Construcții Erbașu SA – Grafic Tends SRL
Pasajul de la Oltenița va fi configurat ca giratoriu suspendat cu o formă alungită, iar cel de la Berceni va fi rotund.
Proiectarea, pentru fiecare dintre ele, este prevăzută la 6 luni, execuția – în 24 luni, iar garanția – de minim 60 de luni.
Valoarea totală, fără TVA, a celor două construcții este estimată la 396 mil. lei (216,7 mil. lei pentru Oltenița și de 180 mil. lei pentru Berceni).
12 oferte pentru Centura Nord-Est
Pentru sectorul de 11,524 km din zona de Nord-Est a Centurii București, cuprins între DN2 (km 12+300) – A2 (km 23+750), CNAIR a primit 12 oferte.
Valoarea estimată este de 339 milioane lei, fără TVA. Contractul prevede execuția la 4 benzi – câte două pe sens -, reabilitarea pasajelor, podurilor și eliminarea unor intersecții la nivel, prin realizarea de noduri rutiere.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro