Cerințe actualizate ale CE privind permisele de conducere

Comisia Europeană propune cerințe actualizate pentru permisele de conducere și o mai bună aplicare transfrontalieră a normelor de circulație rutieră.

Au fost prezentate propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital, valabil în întreaga Uniune Europeană (UE), precum și noi dispoziții pentru a facilita aplicarea normelor de circulație, la nivel transfrontalier. Anul trecut, peste 20.000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete.

Siguranță și forță de muncă

Este vizată îmbunătățirea siguranței pentru toți participanții la trafic și vor ajuta UE să realizeze „Viziunea Zero” – fără decese pe drumurile din UE, până în 2050. Modificările propuse vor pregăti mai bine conducătorii auto pentru vehiculele cu zero emisii și pentru conducerea pe drumurile urbane, alături de un număr tot mai mare de biciclete, vehicule cu două roți și pietoni. Aceste modificări vor permite tinerilor conducători auto să dobândească experiență, prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată. De la 17 ani, tinerii vor putea învăța să conducă și vor putea obține un permis de conducere. Aceștia vor putea să conducă singuri după împlinirea vârstei de 18 ani și să lucreze ca șoferi. Acest lucru va contribui la abordarea penuriei actuale de conducători auto.

Propuneri ale CE

Un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătățirea siguranței rutiere, prin măsuri care includ:

  • O perioadă de probă de cel puțin doi ani, pentru conducătorii auto începători, după trecerea testului, și o normă de toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului. Totuși, deși șoferii tineri reprezintă doar 8% din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist sub 30 de ani.
  • Oferirea posibilității tinerilor de a-și susține testul și de a începe conducerea acompaniată de autoturisme și camioane începând cu vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență de conducere auto.
  • Adaptarea formării și testării conducătorilor auto, pentru o mai bună pregătire a acestora cu privire la prezența utilizatorilor vulnerabili pe șosea. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea siguranței pentru pietoni, bicicliști, precum și pentru utilizatorii de scutere electrice și biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă.
  • O evaluare mai bine direcționată a aptitudinii din punct de vedere medical, luând în considerare progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul.
  • Conducătorii auto vor fi, de asemenea, încurajați să își actualizeze aptitudinile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.

Permis digital

Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune introducerea unui permis de conducere digital, în premieră mondială. Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online. Pentru cetățenii din țări non-UE cu standarde comparabile de siguranță rutieră, va fi mai ușor să își schimbe permisul de conducere cu unul UE.

Normele de testare actualizate vor ține seama de tranziția către vehicule cu emisii zero. Acestea vor evalua cunoștințele și competențele legate de sistemele avansate de asistență la conducere și de alte tehnologii automatizate. Șoferii începători vor fi informați cu privire la modul în care stilul lor de conducere are un impact asupra emisiilor lor – de exemplu, momentul schimbării treptelor de viteză. În cele din urmă, masa permisă a unui vehicul din categoria B va fi ajustată, pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, deoarece vehiculele cu zero emisii care funcționează pe bază de baterii pot fi mai grele.

Aplicare transfrontalieră

Normele actuale ale UE privind asigurarea respectării normelor la nivel transfrontalier au contribuit la asigurarea faptului că persoanele nerezidente care săvârșesc contravenții rutiere nu rămân anonime. Cu toate acestea, în 2019, aproximativ 40% din infracțiunile transfrontaliere au rămas nepedepsite, fie pentru că autorul infracțiunii nu a fost identificat, fie pentru că plata nu a fost efectuată.

Propunerile urmăresc să abordeze acest aspect, permițând autorităților de aplicare a legii să aibă acces la registrele naționale ale permiselor de conducere. Comisia mai propune și consolidarea rolului punctelor de contact naționale consacrate, astfel încât acestea să poată coopera mai bine cu autoritățile de aplicare a legii implicate în cercetarea infracțiunilor. Acest lucru va corecta deficiențele actuale în ceea ce privește cooperarea dintre statele membre privind cercetarea infracțiunilor.

Legea actuală acoperă unele dintre cele mai frecvente și mai flagrante infracțiuni, cum ar fi excesul de viteză și conducerea sub influența alcoolului. Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al infracțiunilor rutiere la:

  • nemenținerea unei distanțe suficiente în raport cu vehiculul din față
  • depășirea periculoasă
  • parcarea periculoasă
  • traversarea uneia sau mai multor linii albe continue
  • conducerea pe sens interzis
  • nerespectarea normelor privind utilizarea coridoarelor de urgență
  • utilizarea unui vehicul supraîncărcat.

Aceste adăugiri vor contribui la reducerea impunității pentru astfel de infracțiuni și vor îmbunătăți capacitatea statelor membre de a sancționa contravenienții din alte state membre. Totodată, se va asigura și tratamentul egal al contravenienților rezidenți și nerezidenți.

Decăderea din drepturi

Pentru a preveni impunitatea în rândul persoanelor care săvârșesc infracțiuni rutiere, se va institui un nou sistem, care va permite o interdicție de a conduce autovehicule la nivelul UE, atunci când un stat membru decide să decadă din drepturi un conducător auto din cauza unei infracțiuni comise pe teritoriul său.

Tragerea la răspundere a autorilor infracțiunilor rutiere în toate statele membre este esențială pentru siguranța rutieră. Cu toate acestea, în conformitate cu normele actuale, atunci când o infracțiune gravă duce la o interdicție de a conduce, aceasta nu poate fi pusă în aplicare la nivelul UE, dacă conducătorul auto a comis infracțiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere.

Noutatea în propunerea CE se referă la infracțiuni rutiere grave, cum ar fi excesul de viteză, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor și cauzarea de decese sau vătămări corporale grave, ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulație.

Propunerile vor fi examinate de Parlamentul European și de Consiliu, în cadrul procedurii legislative ordinare.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.