Cea de-a patra ediție a Truck Tuning Art Alba Iulia și-a continuat creșterea… în dimensiuni… în calitate estetică… și, în special, pe partea de utilitate.
Chiar dacă se adresează tuturor, TTA este, în primul rând, un show al profesioniștilor în transporturi și un loc potrivit pentru a lua pulsul pieței. Dificultățile economice afectează firmele de transport, însă multe dintre acestea au găsit soluții pentru a echilibra activitatea, iar menținerea costurilor la un nivel cât mai scăzut a devenit o prioritate. Și acest aspect este vizibil și în rândul camioanelor expuse.
GALERIE FOTO, AICI
„Suntem nevoiți să trecem la o flotă mult mai performantă. Sunt și rămân un admirator al motoarelor V8, însă așa cum dragostea trece prin stomac, și motorina trece prin sistemul de alimentare al camionului și, implicit, prin contul nostru bancar. Astfel, cele mai recente modele pe care le-am achiziționat, chiar dacă nu sunt V8, au făcut o diferență foarte mare în privința consumului”, a precizat Florin Tomuța, organizator TTA și director general al Grupului Tomiflex.
„Am invitat la TTA persoane din Kazahstan și Azerbaidjan și sper să fructificăm deschiderea pe care ne-au arătat-o. Am rămas impresionat de respectul pe care îl au pentru români și România.” – Florin Tomuța
Destinații pentru profesioniști
O altă direcție pe care piața de transport o caută este legată de deschiderea unor noi destinații extracomunitare.
„Ne-am diversificat activitatea și, începând cu acest an, am început să privim cu atenție către destinații îndepărtate, în afara spațiului comunitar. Am avut întâlniri, inclusiv în cadrul TTA, pentru a deschide noi orizonturi pentru transportul românesc de mărfuri. Astfel, ne vom axa în special pe Kazahstan. Este un puzzle din zece piese, iar șase dintre acestea sunt, deja, interconectate. Când proiectul se va finaliza, vom reuși să oferim transportatorilor români șansa unor timpi de tranzit reduși, de la aproximativ cinci săptămâni per cursă, la trei săptămâni. Sigur, apariția unei linii directe de ferry, între Constanța și Georgia, reprezintă o altă piesă importantă în proiect și credem că se va realiza”, a declarat Florin Tomuța.
Evident, pe aceste rute nu va merge oricine și nu va funcționa ca o nouă Comunitate, pentru că necesită anumite cunoștințe.
„Sunt rute cu grad de dificultate ridicat și care se potrivesc ca o mănușă transportatorilor cu vechime. Am șoferi cu vârste mai înaintate și care mi-au spus că nu au niciun fel de problemă să plece în Kazahstan. Sunt vechii șoferi care făceau tranzituri, carnete TIR, care respectau regulile, atunci când transportul internațional era complicat. Este din nou momentul să își pună în valoare experiența”, a explicat Florin Tomuța.
Premierele TTA
Încet, dar sigur, evenimentul câștigă notorietate, inclusiv pe plan internațional.
„În premieră, la TTA, avem un invitat din Turcia, pentru că acest fenomen este apreciat nu doar în Europa, ci în toată lumea. Avem, de asemenea, camioane din Țările de Jos, Suedia…”, a spus Florin Tomuța.
TTA adună pasionații, dar reprezintă și un loc în care poate fi observat succesul și evoluția firmelor participante.
„Acum doi ani, a venit un tânăr antreprenor care avea trei camioane și unul dintre acestea credea că va fi foarte apreciat. Am discutat, atunci, cu el toate elementele camionului. Astăzi, același antreprenor a venit cu nouă camioane, unul mai frumos decât celălalt, respectând ceea ce am discutat cu ani în urmă, iar camioanele și le prepară cu propriile mâini. Un alt tânăr a participat la prima ediția a TTA, iar atunci avea 15 ani. Acel tânăr expune, astăzi, un camion al familiei, la care lucrează de atunci. L-a reconstruit, a participat la toate edițiile și, pentru prima dată, a venit chiar el la volanul camionului, pentru că a obținut, deja, permisul și vizează categoria Old School. Majoritatea mașinilor nu sunt noi, însă, deși au ani de exploatare continuă, arată foarte bine. Sunt camioanele care îmbătrânesc frumos. Un exemplu grăitor îl reprezintă olandezii, care au venit cu un Scania R620, o mașină care face, în continuare, furori și este încă în exploatare, chiar dacă este Euro 5”, a precizat Florin Tomuța.
Scania domină, în continuare, în zona de preparare și pasiuni, însă, la această ediție, au fost prezente toate mărcile de camioane, într-un număr consistent.
„TTA încântă șoferii, este apreciat de către publicul larg și marea mulțumire este că începe să facă furori și în rândul patronilor, inclusiv din zona firmelor mari; unii chiar au început să pregătească special camioane pentru acest eveniment”, a completat Florin Tomuța.
Camioanele nou achiziționate de către Tomiflex sunt tunate, pentru a respecta, la rândul, lor stilul companiei.
Momentul „lumini și umbre”
Un plus important pentru această ediție a TTA l-am remarcat și la capitolul show și civilizație.
„Am încercat să îmbunătățim evenimentul de la ediție la ediție și am ținut cont de toate comentariile. Regulamentul a fost mult mai strict, la această ediție. Ne dorim să fim o adunare, și nu o adunătură. Am vorbit cu fiecare dintre cei care au venit cu camioanele și, în primul rând, ne-am gândit la copii, pe care ne dorim să îi atragem să fie alături de noi în viitor și nu ne dorim să plece cu impresia că aceste camioane fac rău. Sunt frumoase, pot fi atinse, se pot face poze cu ele… și tocmai de aceea a fost un program strict inclusiv în legătură cu intervalele în care aveau voie să claxoneze. De asemenea, Alba Iulia reprezintă un mare avantaj pentru acest show, însă aduce și o mare responsabilitate. Parcarea camioanelor a reprezentat cea mai mare provocare și am decis să împărțim expozanții în nouă grupe, pentru a ne asigura că traficul rutier nu va fi afectat, iar așezarea camioanelor se va efectua ordonat”, a explicat Florin Tomuța.
Unul dintre cele mai admirate exponate a fost Scania Frostfire, care a fost adusă pentru prima dată în România. Este o mașină care a beneficiat de 700 de ore de lucru doar pentru partea de vopsitorie, fiind ultima creație a preparatorului Svempa, un colaborator oficial al Scania. Totodată, Scania a expus modelul Scania Fire, realizat în ediție limitată.
Evoluția TTA este cu atât mai remarcabilă, cu cât piața transporturilor nu trece printr-o perioadă foarte bună.
„Piața traversează un moment dificil și o problemă generalizată este lipsa lichidităților, cauzată în special de întârzierile la plată. Termenele de plată depășesc cu mult cele 30 de zile cu care piața se obișnuise. Mulți iau în calcul diminuarea flotei, pentru eficientizarea activității. Cu toate acestea, semnalele pe care le-am primit ne arată că ediția următoare a TTA va continua să crească, cu participanți mai disciplinați și mai motivați”, a concluzionat organizatorul evenimentului.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro