CFR Marfă a rămas cu datorii uriașe la stat

La zece ani de la eșuarea privatizării, CFR Marfă a rămas cu datorii imense la stat, chiar dacă a reușit, în primul semestru al acestui an, să obțină o cifră de afaceri de 356 de milioane de lei, în creștere cu 36% față de perioada similară a anului trecut, și un profit operațional de aproximativ 77 de milioane de lei.

CFR Marfă trebuie să returneze ajutorul de stat de circa 2,6 miliarde de lei, primit ilegal, în 2013, din care 1 miliard de lei reprezintă datorie către ANAF, iar 1,6 miliarde de lei, către CFR, gestionarul de infrastructură. Valoarea datoriilor a fost stabilită de Comisia Europeană, în februarie 2020, iar, de atunci, penalitățile au urcat datoria la 3,63 miliarde de lei.

„CFR Marfă vine cu datorii istorice majore, din care, în perioada 1.03.2022-15.06.2023, am achitat aproximativ 155 milioane de lei către ANAF, iar către CFR plătim constant datoriile curente, respectând convențiile de eșalonare la plată. De asemenea, efectuăm plăți la zi către bugetul de stat, direcționate pentru stingerea obligațiilor în ordinea vechimii lor”, a declarat Daniel Apostolache, directorul general al CFR Marfă.

Daniel Apostolache

Conversia în acțiuni a obligațiilor fiscale, aprobată ilegal

„CFR Marfă a inițiat un proces de privatizare, în anul 2013, care nu a fost finalizat și a presupus majorarea capitalului social prin conversia în acțiuni a obligațiilor fiscale ale CFR Marfă administrate de ANAF, precum și preluarea obligațiilor fiscale ale CFR către ANAF, în contul datoriilor CFR Marfă către administratorul de infrastructură”, a amintit șeful companiei. Aceste sume, aprobate la vremea respectivă de Guvernul Ponta, au fost considerate de Comisia Europeană, 7 ani mai târziu, un ajutor de stat ilegal și trebuie rambursate.

În martie 2022, odată cu aprobarea actului adițional la concordatul preventiv, valoarea ajutorului de stat a ajuns la 3,8 miliarde de lei, ca urmare a acumulării de dobânzi penalități și a întârzierii deciziei de stabilire a modalităților de recuperare a ajutorului de stat. În iulie 2023, s-a cifrat la 3,63 miliarde de lei. „Deci, în ușoară scădere”, a precizat directorul general al companiei. 

Vagoanele și locomotivele de sub sechestrul ANAF, la vânzare

„În contextul creșterii accelerate a valorii ajutorului de stat, am luat decizia, în conformitate cu art. 248 pct. 1 din Codul de Procedură Fiscală, să valorificăm 7.157 de vagoane și 508 locomotive aflate sub sechestru ANAF, încă din martie 2020. Ele se află în conservare, cu reparațiile neefectuate, pentru că ar costa mai mult de 60% din valoarea de înlocuire”, a precizat directorul general al CFR Marfă.

În prezent, CFR Marfă are 27.243 de vagoane și 907 locomotive. Compania folosește, în activitatea curentă, circa 8.500 de vagoane și 220 de locomotive.

8.000 de vagoane, la licitații repetate

„Diferența între parcul inventar al CFR Marfă și parcul activ generează taxe, impozite și costuri majore pentru pază și utilități. În prezent, peste 8.000 de vagoane neutilizate în activitatea de exploatare a societății se află în proces de valorificare, prin licitații organizate la sediul ANAF, licitații care se repetă succesiv. Procesul de valorificare a vagoanelor prin intermediul ANAF a început în luna mai 2022, iar, până în prezent, s-au facturat 1.274 de vagoane. Față de prețul inițial, de 42,88 milioane de lei, acestea s-au vândut la 27,92 milioane de lei, adică la 64% din cât s-a estimat”, a precizat directorul general al companiei.

CFR Marfă a primit pentru 1.224 de vagoane și 212 locomotive 23 de oferte, care au fost înaintate către ANAF, solicitându-se acordul de valorificare. În continuare, procedura se va relua până la epuizarea lotului de vagoane și locomotive. „Suntem nevoiți să valorificăm și navele ferryboat Mangalia și Eforie, prin licitație publică, în cadrul procedurii de concordat preventiv”, a adăugat el.

„În plus, am renegociat toate contractele comerciale și le-am adus în marja de profit, am atras noi clienți și, în general, am utilizat riguros resursele materiale”, a conchis Daniel Apostolache.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.