Revoluția industrială 4.0 deschide o perioadă de oportunități, sub impactul noilor tehnologii. Va stimula agilitatea afacerilor, a producției și a lanțurilor logistice. Vor scădea costurile de transport, comunicații, logistică… vom câștiga, pe termen lung, în eficiență și productivitate. Cum trebuie, însă, abordată această schimbare?
Reprezentanți ai companiilor din sectoarele producătoare de bunuri de larg consum, logistic și de retail s-au reunit, la sfârșitul lunii mai, la Palatul Universul, în cadrul evenimentului „Leading through Change”. Evenimentul, organizat de CHEP România, pe tema Revoluției Industriale 4.0, și-a propus crearea unei viziuni asupra dezvoltării afacerilor în viitor, prin înțelegerea provocărilor și oportunităților aduse de digitalizarea sectorului producător.
Tendințe globale
Orientarea consumatorilor către experiențe de cumpărare simple și rapide, interconectivitatea produselor, personalizarea și hiperautenticitatea sunt tendințe care se manifestă la nivel global, marcând sectorul FMCG și comerțul modern, iar digitalizarea se află la baza acestei noi așezări a lucrurilor. Sunt concluzii scoase în evidență de Ray Leung, Category Capability Manager, în cadrul companiei britanice de cercetare de piață IGD. Alex Edge, Supply Chain Capability Manager IGD a punctat faptul că, pentru a-și crea avantajul competitiv, companiile vor trebui să colaboreze mai bine, să utilizeze datele mai inteligent, să investească în noi tehnologii și, în final, să recruteze și să-și instruiască personalul pentru roluri care încă nu există.
În același context, Gabriel Andronescu, Director General CHEP România, a apreciat că toate companiile funcționează în interdependență și că este nevoie de mai multă colaborare, pentru a crea un ecosistem sănătos și o industrie vibrantă. „Încrederea și parteneriatul transparent între companii sunt esențiale pentru a maximiza beneficiile a tot ceea ce se întâmplă în a patra revoluție industrială. Mai devreme sau mai târziu, se va conștientiza că nu există un plan B. E obligatoriu să oferi încredere și să ai încredere, altfel, nu vei face parte din ecosistem, vei fi eliminat”, a subliniat el.
Economia circulară
La rândul său, Juan Jose Freijo, Global Head of Sustainability Brambles, a explicat de ce decuplarea de la resurse va fi noul mod de creștere economică. Una dintre cele mai importante oportunități de creștere economică e adaptarea modelelor de afaceri la circularitate, de la designul de produs și ambalaj, până la modul de operare în Supply Chain, prin întreținere, reparație, reutilizare și reciclare.
Regândirea modelelor de afaceri poate soluționa lipsa de resurse umane și materie primă, așteptările consumatorilor conștienți de impactul industriei asupra mediului și presiunile legislative, ceea ce va conduce, în cele din urmă, la coagularea unui ecosistem de afaceri circular.
Industria 4.0 în România
Evenimentul a oferit analiza oportunităților și provocărilor pe care le vom întâmpina în România, din perspectiva reprezentanților EY, Ecopack, Alka, Mainfreight și CHEP. În FMCG, principala provocare va fi reinstruirea forței de muncă, având în vedere că sectorul de producție trebuie să se adapteze la digitalizare și să se pregătească pentru integrarea de posturi noi.
Barierele de implementare enunțate de companiile prezente la eveniment sunt mentalitatea, educația, rezistența la schimbare, timpul și efortul destinat reinstruirii angajaților, lipsa de predictibilitate legislativă. Există, însă, un interes evident pentru analiza oportunităților de dezvoltare a afacerilor pe termen lung, în context 4.0.
Sporirea vitezei de reacție la dinamica pieței cererii va crește competitivitatea producătorilor și la nivel global.
„Revoluția a început. E esențial să avem o viziune de dezvoltare, să înțelegem, în primul rând, cât mai bine, ce ni se întâmplă astăzi și să înțelegem către ce noi paradigme mergem în viitor. Aceasta ne dă o șansă, într-o țară ca România, ca saltul tehnologic sa fie dublat de un salt de mentalitate, iar ambele să ne pună într-o poziție de vârf”, a încheiat Gabriel Andronescu.
Digitalizare la raft
La eveniment, reprezentanții companiilor prezente au testat aplicația de realitate virtuală dezvoltată de CHEP pentru facilitarea reaprovizionării și a promoțiilor în magazine. Marco Salort, Director Instore Solutions CHEP, a subliniat modul în care, prin tehnologie încorporată în paleții fracționați folosiți la prezentarea promoțiilor, retailerii își cresc vânzările prin oferte transmise, instant, consumatorului aflat în proximitatea standurilor.
CHEP Pooling Services România este subsidiara liderului mondial în servicii de reutilizare prin închiriere a paleților și containerelor și parte a grupului Brambles. Compania deservește atât clienți internaționali, cât și producători locali, în principal în domeniul bunurilor de larg consum, precum: produse de curățenie și igienă personală, băuturi, produse alimentare proaspete și uscate, ulei și consumabile din hârtie.
Se preconizează că peste 100 de miliarde de dispozitive vor fi conectate până în 2025.
Întrebări la care trebuie să răspundem:
- COLABORARE – Cum putem genera încredere în cadrul tranzacțiilor de parteneriat?
- COMPETENȚE – Cum putem recruta, astăzi, oameni care, în viitor, vor trebui să îndeplinească roluri care nu există, în prezent?
- DATE – Cum putem sincroniza datele în cazul tuturor surselor?
- TEHNOLOGIE – Când este bine să investim în tehnologiile noi? Înaintea pieței sau după ce sunt adoptate de alți jucători din domeniu?
Peste 3 milioane de roboți industriali, până în 2020
Potrivit Federației Internaționale de Robotică, peste 3 milioane de roboți industriali vor fi utilizați în fabrici din întreaga lume, până în 2020. Aceasta înseamnă că stocul operațional se va dubla, în termen de șapte ani (2014-2020).
Aproape 70% dintre angajați consideră că robotica și automatizarea oferă posibilitatea de a se califica pentru o muncă mai înaltă. Acesta este rezultatul unui sondaj global la nivel mondial de 7.000 de angajați în șapte țări. „Tehnologia automatizării proceselor de robotică are, de departe, cea mai mare contribuție la transformarea locurilor de muncă. Companiile și guvernele trebuie să colaboreze, pentru a asigura angajaților competențele pe care schimbările tehnologice le impun”, a declarat Junji Tsuda, președintele Federației Internaționale de Robotică.
Potrivit ultimului studiu al Centrului pentru Cercetări Economice Europene (ZEW), din partea Ministerului Federal al Educației și Cercetării din Germania (BMBF), industria prelucrătoare din Germania se află pe locul 3 în lume din punctul de vedere al densității roboților, înregistrând 309 astfel de unități la 10.000 de angajați. În același timp, numărul persoanelor angajate în Germania a ajuns la 44 de milioane, în 2017, cea mai mare cifră de la reunificare. Altfel spus, răspândirea rapidă a roboților industriali nu a diminuat numărul angajaților, fiind create posturi noi.
Automatizarea producției se accelerează, în întreaga lume: 74 de unități robot la 10.000 de angajați reprezintă noua medie a densității, la nivel global, a roboților în industria prelucrătoare (față de 66 unități, în 2015). Topul celor mai automatizate țări arată astfel: Coreea de Sud, Singapore, Germania, Japonia, Suedia, Danemarca, SUA, Italia, Belgia și Taiwan.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro