Salariile nu mai cresc. Mediul este din ce in ce mai demotivant. Perspectivele aproape nu mai exista in multe cazuri. Dar ti se cere sa muncesti mai mult decat ieri. De ce ai face-o?! Care este acel lucru care mai poate motiva?
De fapt, nu este un lucru, ci un om: seful direct, care urmeaza, la randul lui, exemplul imprimat in organizatie de managerul general.
„Cele patru elemente care pot motiva angajatul sunt: seful, mediul, perspectivele si salariul. Salariul este inghetat in momentul de fata, se transmit numai semnale negative, perspectivele nu li se arata oamenilor, chiar daca ele exista (pentru ca angajatorul vrea sa tina in frau cresterile salariale), iar in aceste conditii modul in care lucreaza seful cu oamenii lui devine din ce in ce mai important. Dar, paradoxal, merge din ce in ce mai prost“, ne-a explicat Mihail Dragoi, Managing Partner HR Dimensions. El a precizat ca, in aceasta perioada, companiile se confrunta cu doua mari probleme: n-au manageri pregatiti si n-au departament de resurse umane bine pus la punct. „A devenit evident faptul ca managerii nu au fost bine pregatiti, ca sunt foarte buni tehnicieni, sunt foarte buni la cifre, dar nu si la lucrul cu oamenii. Mai rau este faptul ca sunt prea putini cei care isi pun problema unei abordari corecte din punctul de vedere al resurselor umane“, a mai spus Mihail Dragoi. El a observat ca, in ciuda crizei economice, forta de munca se mentine mobila, insa cei care isi schimba locul de munca sunt in special oamenii buni. „Unii oameni s-au legat mai mult de locul lor de munca, dar cei buni, care au incredere in ei si vor mai mult, se misca in continuare. Sunt oameni buni care au ramas mult timp la o companie pentru ca aveau toate conditiile asigurate, inclusiv pe cele materiale. În momentul in care angajatorul, din cauza crizei (mai mult sau mai putin prezenta la el in firma), profita de ocazie si incepe si taie din cresterile de salariu, din prime, din consultanta si vanzarea mai scade si ea, nu mai exista nici satisfactie morala si nici financiara, iar angajatul incepe sa isi puna problema ca nu se mai potriveste in acel mediu. Se simte prins intr-un mediu care nu ii mai place si, in loc sa munceasca mai bine, munceste mai putin“, a aratat Mihail Dragoi.
Mesajele negative nasc reactii negative
Potrivit specialistului in probleme de resurse umane, managerii fac o mare greseala atunci cand comunica numai elementele negative. „Toti spun: e greu, taiem costuri, salarii, nu mai angajam consultanta, nu mai recrutam. Toti au numai mesaje negative, dar se asteapta ca oamenii sa reactioneze pozitiv. Dar asta nu o sa se intample niciodata: oamenii nu vor lucra mai bine in conditiile in care le sunt transmise numai mesaje negative. Trebuie sa ii faci pe oameni partasi la ceea ce se intampla, sa le explici situatia dificila, dar sa le arati si o perspectiva. Angajatii trebuie sa stie foarte clar pentru ce lupta pentru ca, altfel, nu o sa traga la caruta. Oamenii buni nu sunt speriati nici de somaj, nici de pierderea locului de munca“, a subliniat Mihail Dragoi.
Cheia este la seful direct
Reprezentantul HR Dimensions a aratat ca exista atat retete cat si studii privind motivarea angajatilor, dar, in general, oamenii nu reactioneaza la aceleasi lucruri. Responsabilitatea cea mai mare privind motivarea revine insa sefului direct. „Toate cele patru elemente importante sunt responsabilitatea sefului: el trebuie sa il recompenseze financiar pe subordonat in functie de performanta, pregatire si gradul de implicare, el decide cum sa se comporte cu oamenii, el poate crea un mediu nociv sau propice pentru performanta, el poate comunica perspectivele clar si pe intelesul oamenilor lui. De aceea, in acest moment, seful echipei este cel mai important om din companie. Este foarte important sa oferi angajatilor modele si sa le arati ce e bine si ce nu, iar modelul il creeaza managerul general. Ceea ce tolereaza el se vede in organizatie“, a subliniat Mihail Dragoi.
În opinia sa, acum sunt esentiale abilitatile sefilor de a lucra cu oamenii lor, in timp ce managerii de top trebuie sa fie constienti de faptul ca reprezinta modele pentru multa lume din organizatie. „Cheia lor ar putea fi sa se contro leze de doua ori mai bine. Trebuie sa stii pe ce sa te enervezi, cand si pe cine sa te descarci“, a concluzionat reprezentantul HR Dimensions.
– Ce face managerul general, face toata compania.
– Ceea ce se intampla acum nu seamana cu nimic din ceea ce am experimentat in trecut. Astazi se vede cine e lider si cine nu.
– Nu vei mai putea ca manager doar sa controlezi angajatii si sa-i tragi de urechi, trebuie sa participi la viata oamenilor tai, sa fii intr-adevar un suport.
– Este momentul ca departamentul de resurse umane sa arate ce poate face.
Meda BORCESCU