Clienţi noi, la linia de start

România este, în prezent, foarte interesantă, mai ales pentru investitorii care activează în industria componentelor auto. Timpul de analiză pentru demararea construcţiei unei noi fabrici s-a redus, iar perioada curentă marchează încheierea mai multor contracte care vizează facilităţi de producţie în România… viitorii clienţi ai companiilor de logistică şi transport. Despre direcţiile din care ar putea veni în viitor cererile pentru sectoarele de transport şi logistică, am stat de vorbă cu Dana Bordei, Head of Industrial Agency CBRE Romania.

Dana Bordei, Head of Industrial Agency CBRE Romania

Ziua Cargo: Despre ce investiţii noi putem vorbi în 2015?

Dana Bordei: Federal Mogul a decis să realizeze o investiţie nouă în Ploieşti. Este vorba despre o facilitate de producţie pentru ştergătoare de maşini, cu o suprafaţă de 14.500 mp, într-o clădire închiriată de la WDP. Vor angaja iniţial 400 de oameni, pentru ca, ulterior, numărul lor să se extindă la 700.

De asemenea, furnizorul de echipamente electronice Kimball Electronics a demarat o investiţie la Timişoara. Fabrica va fi localizată într-o clădire proprie, care va fi construită de către dezvoltatorul Helios Phoenix. Leoni creşte la Bistriţa iar în Turda va investi un producător care realizează componente pentru industria aerospaţială, în timp ce Eurocopter se extinde la Braşov. De asemenea, în Sibiu, se va realiza primul parc industial construit de către un dezvoltator, cu ocazia unei tranzacţii imobiliare. Dacă realizaţi o analiză a listei companiilor din industria auto, veţi vedea că toate se extind. Nu cred că există producător care să nu fie implicat într-un astfel de proces.

Mai este loc în Timişoara pentru investitori?

Da, dar nu pentru investiţii mari în producţie. Poate fi accesată forţa de muncă pentru o facilitate care angajează 2-300 de persoane, însă nu pentru una unde cifra ajunge la 3.000. Astfel de investitori migrează astăzi către alte zone.

Spre ce alte zone încep să se uite investitorii?

Am avut, spre exemplu, cerere pentru Craiova, în condiţiile în care această zonă nu a adunat, aşa cum a adunat Piteştiul, furnizori pentru industria auto. Dacă te uiţi pe hartă, investiţiile încep să migreze în oraşele alăturate Timişoarei, Aradului şi Oradei, în condiţiile în care managementul rămâne în zonele în care s-au făcut investiţiile iniţiale. De exemplu, companiile multinaţionale vizează oraşe precum Lugoj, Caraş-Severin, Hunedoara sau zone din judeţul Gorj.

Avem un client care a decis să investească la Târgu Jiu. A ales această locaţie datorită disponibilităţii forţei de muncă. Forţa de muncă este principalul criteriu pe care îl iau în considerare în acest moment investitorii. Angajatorii foarte mari aleg distanţe decente pentru investiţii noi faţă de locaţia unde este stabilită conducerea, precum Yazaki, care a optat pentru Brăila datorită bunelor conexiuni logistice și a disponibilității forței de muncă.

Pe hartă se vede foarte clar tendinţa investitorilor.

Ţinând cont de importanţa disponibilităţii forţei de muncă, interesul pentru Moldova este în creștere?

Da şi nu. Sunt multe companii de outsourcing, care nu fac logistică sau producţie, care aleg Iaşiul, dar, deocamdată, nu avem autostradă, iar cursele spre Vest din Moldova nu pot fi eficientizate. Nimeni nu trece cu vehiculele grele prin Pasul Prislop, iar în condiţiile actuale de infrastructură, pentru a se putea ieşi din ţară, este necesară o zi în plus. Atâta timp cât oraşele din Transilvania şi chiar din sudul României vor avea disponibilitate de forţă de muncă, întâi acestea se vor umple. Abia apoi se vor uita investitorii către Moldova.

Cum este privit Bucureştiul?

În Bucureşti, se dezvoltă investitorii existenţi. Chiar dacă nu putem vorbi despre mulţi clienţi noi, aproape toţi marii angajatori cresc în prezent. Avem în derulare contracte cu clienţi existenţi care îşi majorează suprafeţele.

Dar Constanţa?

Practic, nu există cereri ale unor companii de logistică privind Constanţa. Singurii interesaţi sunt marii cerealieri.

Vă aşteptaţi ca interesul investitorilor să vizeze, şi în următorii ani, cu preponderență industria auto?

În opinia mea, producţia va fi majoritar auto, dar au început să fie vizate şi alte industrii, precum cea aerospaţială. Disponibilitatea forţei de muncă este astăzi determinantă. Vorbim despre o forţă de muncă relativ brută, angajaţii fiind instruiţi pe loc. Dacă, însă, forţa de muncă nu va deveni mai sofisticată în timp, nu se va specializa, vom pierde pentru că, pe lângă producţia care se mută din Europa de Vest (ce presupune costuri foarte mari), există producţie care se transferă din Europa de Est către Europa de Est. Se păstrează în vechile locaţii produse cu valoare adăugată mai mare pentru ca, în România, de exemplu, să producă elemente mai ieftine.

Va creşte, în următoarea perioadă, interesul pentru investiţii în România?

A crescut şi cred că va continua să crească. Dacă economia va rămâne în această zonă, în care se stabilizează, interesul pentru România se va majora cu siguranţă. Sunt multe companii germane care vin în România, apreciind faptul că este o piaţă care nu are foarte multe sindicate, precum în alte ţări. Investitorii fug de sindicate. Dacă nu vor exista turbulenţe majore, anul acesta va fi mult mai bun decât anul trecut, mai ales în condiţiile în care perioadele de analiză pentru luarea deciziilor s-au micşorat deja semnificativ, ajungând sub 1 an.

Cred că, o dată ce producţia va creşte, va veni vremea logisticienilor să intre în scenă, pentru că respectivele volume vor trebui „plimbate” de cineva.

Astăzi, cele mai multe spaţii industriale sunt „build to suit”, în condiţiile în care rata de neocupare a scăzut foarte mult, ajungând, de exemplu, sub 7-8% în Bucureşti. În acest moment, nu poţi închiria în zona Bucureştiului 10.000 mp de pe o zi pe alta. În viitor însă, centrele logistice nu vor mai fi atât de centralizate pe Bucureşti, ci vor urma producţia. Vom regăsi centre de genul celor din Capitală şi în celelalte zone ale ţării.

Ce se întâmplă cu chiriile?

Având în vedere că nu se construieşte nimic speculativ, chiriile vor rămâne, în cel mai bun caz, la nivelul la care sunt acum, dar există şi varianta să crească uşor în anumite zone, în funcţie de cerere. Avantajul este că piaţa ştie că nu se mai construieşte speculativ şi se pregăteşte din timp.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.