La inceputul acestui an, demareaza discutiile pentru o noua lege a transporturilor, chiar daca actuala lege a intrat in vigoare pe data de 4 decembrie 2011. In aceste conditii, un dialog social eficient ar trebui sa reprezinte principala premisa pentru a spera la realizarea unei legi stabile, pe care macar cateva luni de zile sa nu incerce nimeni sa o modifice. Despre modul in care se desfasoara la ora actuala dialogul social intre patronate si Ministerul Transporturilor am discutat cu Augustin Hagiu, presedinte FORT (Federatia Operatorilor Romani de Transport).
Ziua Cargo: Cum caracterizati modul actual de functionare a comisiei de dialog social?
Augustin Hagiu: In legatura cu comisia de dialog social, sunt doi factori care merita mentionati. Unul este legat de organizare, iar cel de-al doilea de modul in care se finalizeaza comisiile de dialog social. Legat de organizare, ne confruntam cu foarte multe probleme, care tin de modul in care suntem perceputi si respectati ca organizatii patronale. Daca pana la jumatatea anului trecut accesul la comisia de dialog social se facea pe la intrarea principala a Ministerului, pe baza de lista nominala si lucrurile functionau corect, din toamna trecuta lucrurile s-au schimbat si am ajuns in situatia de a fi anuntati ca aceasta comisie are acces pe la Poarta C, iar de acolo sa fim trimisi la poarta A, la polul opus. Un al doilea aspect este ca listele nu sunt complete. Ceea ce trimitem noi ca prezenta, de cele mai multe ori nu se regaseste pe listele de la poarta. Sala care este anuntata se schimba cu cateva minute inainte ca aceasta comisie sa isi inceapa lucrarile. Actele normative ne vin de cele mai multe ori cu o zi inainte sau, in cel mai fericit caz, cu 2-3 zile inainte. Dar in ultima perioada, cu o zi inainte de comisia de dialog social, au fost introduse acte normative pe ordinea de zi suplimentara, facand practic imposibila temporizarea cu membrii nostri, obtinerea unor informatii utile pentru reprezentarea corecta a intereselor lor pe actul normativ prezentat. La ultima sedinta, am intalnit acte normative care sunt supuse comisiei de dialog social fara a fi redactate, practic fara a fi puse deloc la dispozitia noastra. La ultima comisie, a fost vorba despre lista drumurilor de 11,5 t care au fost reabilitate si nu am avut o astfel de lista la dispozitie in cadrul comisiei. In aceste conditii, este nefiresc sa nu ne manifestam repulsia si sa nu cerem o mai buna organizare. Am discutat aceste aspecte de fiecare data, la inceputul sedintelor de comisie cu directorul comisiei de dialog social, l-am rugat sa informeze pe cine trebuie si, de fiecare data, a ridicat din umeri. Legat de aspectul organizatoric, as mai mentiona un singur lucru. Suntem, pur si simplu, calcati in picioare si umiliti de modul in care s-au inchis zonele de acces chiar si catre sala in care se organizeaza de regula comisia de dialog social. Nu putem merge nici macar la toaleta fara ca o persoana sa ne insoteasca pentru a ne deschide cu o cartela accesul. Consider ca acest lucru se face constient si se doreste continuarea acestei stari de fapt, pentru a ne face sa renuntam sa mai mergem la aceasta comisie.
Din ce cauza s-a ajuns la aceasta situatie?
Cred ca aceasta degradare s-a intamplat pentru ca suntem desconsiderati, pentru ca nu contam si pentru ca pe parteneriatul social care ar trebui sa actioneze intre cele trei institutii – Minister-sindicate-patronat – nu da nimeni din Minister doi lei. Noi suntem pentru ei o forma fara fond. Pana acum macar, prin modul de organizare al comisiei, aratau totusi respect fata de patronate si de sindicat. In momentul de fata, acest respect a disparut total. Suntem tratati ca niste cersetori la poarta Ministerului care sunt verificati si reverificati.
Cum se desfasoara discutiile in interiorul comisiei?
De cele mai multe ori, secretarul de stat a lipsit de la comisia de dialog social. Am constatat cu stupoare ca discutiile din punct de vedere tehnic sunt coordonate de acelasi personaj, pe care, de altfel, l-am si contestat. Daca esti seful comisiei de dialog social inseamna sa administrezi organizarea in conditii optime si ai grija ca tot ceea ce a fost mentionat sa fie consemnat in procesele verbale, ca materialele sa fie complete, dar nu iti da dreptul statutul comisiei sa faci consideratii tehnice sau sa raspunzi la intrebari de ordin tehnic sau juridic care se ridica in cadrul comisiei de dialog social. Aceasta ar trebui sa aiba un alt interlocutor, si anume o persoana de specialitate desemnata de Minister sa participe la aceasta comisie. Ca director al comisiei, sa iei cuvantul pe probleme tehnice si sa blochezi chiar lucrarile comisiei, intervenind cu tot felul de probleme, acest lucru nu poate fi permis. Dar nimeni nu face nimic. O alta problema de fond extrem de importanta este ca, in ultima vreme, au disparut cu totul procesele verbale. Minutele si procesele verbale care se incheie nu corespund celor ce se mentioneaza si, de multe ori, recapitulam cele discutate tocmai pentru a fi trecute in procesele verbale. Este vorba despre aspecte care se mentioneaza a fi acceptate si, ulterior, nu se regasesc in forma finala a actului normativ adoptat. Un alt exemplu este faptul ca sunt acte normative care sunt deja publicate in Monitorul Oficial la momentul prezentarii in cadrul comisiei. Si ni se mai cere votul pe aceste acte normative.
Ati incercat dezvoltarea altor forme de dialog?
S-au organizat si subcomisii, dar, din pacate, efectul a fost acelasi. Doar la normele pentru OG 27/2011 a existat o anumita deschidere, care s-a manifestat prin preluarea in forma finala a normelor, a catorva puncte pe care le-am propus. Dar cu foarte mare dificultate am reusit sa determinam persoana prezenta din partea Directiei de reglementare sa ceara aprobarea pentru a-si putea da acordul de principiu pe ceea ce noi incercam sa convenim in cadrul comisiei. Acest lucru este nefiresc. In comisia de dialog social, trebuie sa vina un om care are posibilitatea ca, in mod justificat, sa poata avea un punct de vedere respectat si care sa se gaseasca ulterior in forma finala a materialului. Atata timp cat nu avem nici macar un secretar de stat acolo care sa poata sa intervina, sa isi prezinte punctul de vedere si sa adopte punctul nostru de vedere daca acesta este bun si, ulterior, pentru a putea semna o forma convenita de comun, este foarte dificil ca aceasta comisie sa existe si sa functioneze.
Reprezentativitatea patronatelor in contextul noii legi privind dialogul social ar putea fi unul dintre motivele acestei degradari?
Problema este ca nu au aparut normele la aceasta lege, iar in acest context foarte multe lucruri nu pot fi puse cap la cap. Unul dintre aceste aspecte este cel legat de reprezentativitate – cel mai important lucru care nu poate fi rezolvat in absenta normelor. Am avut niste discutii la Ministerul Muncii, in care am mentionat niste puncte de vedere legate de obtinerea reprezentativitatii si de modul simplu in care aceasta problema poate fi tratata. Aici dau drept exemplu chestiunea legata de numarul de angajati pentru care trebuie sa stam la coada la inspectoratele teritoriale de munca pentru a le cere sa ne vizeze tabelele cu numarul de angajati. Este un aspect care s-ar putea rezolva foarte simplu, printr-un singur click in programul electronic. Timpul se scurge in defavoarea noastra. Totusi, intr-un moment important, dialogul social a functionat. Ma refer la normele pentru OG 27/2011, noua lege a transporturilor. Au fost admise o parte dintre solicitarile noastre. Intr-un moment crucial, partial a functionat acest dialog social, contrar tuturor asteptarilor. A functionat foarte bine si relatia inter-patronala. Poate ca nimeni nu s-ar fi asteptat sa existe o coordonare atat de buna intre patronate si lucrul acesta s-a vazut.
La ora actuala, dupa cum s-a promis, incep din nou discutiile pentru o noua lege a transporturilor, care vor avea loc la Minister.
„Cel mai grav lucru este ca nu se intocmeste un proces verbal coerent care sa cuprinda toate opiniile exprimate si care nu neaparat sa fie atunci eliberat catre cei prezenti, dar macar sa fie publicat pe site intr-un anumit termen sau pus la dispozitia partenerilor de dialog social. De fiecare data, reprezentantii ministerului spun ca mandatul lor in cadrul comisiei este sa sustina proiectul in forma respectiva si ca nu pot modifica nimic, pentru ca acesta este ordinul primit. In acest context, nu intelegem de ce mai este prezentat proiectul in dezbatere publica si care mai este rolul comisiei. Deschiderea este zero si ei trebuie sa bifeze doar ca a avut loc comisia.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro