Comisia Europeană investighează ajutorul de stat acordat TAROM

Comisia Europeană a deschis o investigație „aprofundată”, pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Reprezentanții CE precizează că TAROM „se confruntă de ani de zile cu dificultăți financiare” și au semne de întrebare că planul de restructurare și ajutorul pentru sprijinirea companiei respectă normele UE. „Comisia își va continua investigațiile, pentru a afla dacă îndoielile sale inițiale se confirmă”, a comunicat CE.

Restructurare sub semnul întrebării

TAROM a primit de la Guvernul Orban un împrumut de salvare temporar, de 36,7 milioane de euro, după aprobarea lui, în februarie 2020, de către CE. Pe 28 mai 2021, Guvernul Cîțu a notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei aeriene deținute de stat. Pachetul de măsuri vizează, în principal, reînnoirea flotei, măsuri de optimizare comercială (reoptimizarea rutelor, renegocierea contractelor cu furnizorii, închiderea de agenții neprofitabile etc.), măsuri de eficiență organizațională, măsuri de optimizare a costurilor (vizează, spre exemplu, reducerea consumului de combustibil și a costurilor de handling), precum și acoperirea deficitului de cash.

Guvernul vrea să dea 190 de milioane de euro

România intenționează să sprijine restructurarea printr-o finanțare publică de aproximativ 190 de milioane de euro, acordat sub forma unei injecții de capital, a unei subvenții și a eliminării din bilanț a datoriilor corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare (36,7 milioane de euro) și a dobânzii aferente.

Ce prevăd normele UE

„Normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările Comisiei privind ajutoarele pentru salvare și restructurare, permit statelor membre să sprijine, în anumite condiții stricte, întreprinderile aflate în dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru salvare pentru o perioadă de până la șase luni. După această perioadă, fie ajutorul pentru salvare trebuie să fi fost rambursat, fie statul membru trebuie să notifice Comisiei un plan de restructurare pentru a fi evaluat în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Pentru ca ajutorul de restructurare să fie aprobat, planul trebuie să asigure faptul că viabilitatea întreprinderii poate fi restabilită fără a primi în continuare sprijin din partea statului, că aceasta contribuie într-o măsură suficientă la costurile restructurării sale și că denaturările concurenței generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor măsuri de compensare care includ, în special, măsuri structurale”, precizează Comisia Europeană.

Pilotul Cătălin Radu Prunariu, fiul celebrului cosmonaut Dumitru Prunariu, este noul director general al TAROM. El lucrează la operatorul aerian național încă din 2009.

Investigația CE va examina, în special:

  • dacă planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultăților TAROM și pentru restabilirea viabilității pe termen lung a companiei, într-un interval de timp rezonabil, fără să i se acorde, în continuare, ajutor de stat
  • dacă TAROM sau operatorii de pe piață ar urma să contribuie suficient la costurile de restructurare, asigurându-se că planul nu se bazează excesiv pe finanțarea publică și că ajutorul este proporțional
  • dacă planul va fi însoțit de măsuri adecvate de limitare a denaturărilor concurenței create de ajutor.

Deschiderea unei investigații oferă României și părților terțe interesate posibilitatea de a prezenta observații și nu anticipează rezultatul acesteia.

Consiliul Concurenței: „este o etapă procedurală”

Consiliul Concurenței a transmis că investigația Comisiei Europene „este o etapă procedurală în analiza cazului, parcursă în mod normal de Comisia Europeană, mai ales în ceea ce privește ajutoarele de stat pentru restructurare, având în vedere că sunt implicate multe elemente care trebuie analizate (plan de restructurare, asigurarea viabilității companiei, măsuri compensatorii propuse pentru a preîntâmpina denaturarea mediului concurențial)”.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.