Ediția din luna aprilie a buletinului informativ al TAPA EMEA, Vigilant, aduce o dată mai mult în atenția întregii Europe activitățile infracționale din lumea transporturilor ai căror autori provin din Estul continentului. Iar temerile privind infiltrarea organizațiilor infracționale în companii de dimensiuni mici din această regiune sunt în creștere…
Recent, compania de consultanță Wim Dekeyser a realizat un raport care arată faptul că firmele de transport și de asigurări din Belgia suferă pierderi mai mari din cauza furturilor din afara acestei țări decât din cauza evenimentelor de acest tip produse între granițele naționale.
Începând din 2010, preluările frauduloase de marfă au înregistrat creșteri anuale semnificative, ajungând de la 6% la 31% în 2014. Iar în 86% din cazuri făptașii au fost originari din țări ale Europei de Est, din care 52% din Slovacia și 14% din Republica Cehă.
Raportul exprimă, totodată, temeri în legătură cu conexiunea dintre falșii transportatori și bursele electronice de transport. „Acest tip de infracțiuni continuă să genereze îngrijorări peste tot în Europa. Una dintre temerile majore pentru viitor ține de faptul că structurile de crimă organizată vor penetra sau vor prelua companii mici de transport din Estul și Centrul Europei – din Slovacia, Ungaria, România, chiar și din Serbia sau Bosnia – și, de asemenea, din Sudul Italiei. Și este imposibil de detectat la timp o asemenea schimbare de proprietate/management. Operatorii burselor electronice de transport trebuie să fie conștienți de gravitatea acestei probleme; altfel, le-ar putea afecta iremediabil afacerea. Considerăm că operatorii site-urilor ar trebui să accepte un oarecare grad de răspundere, altfel va deveni imposibil să-și apere modelul de afacere”, se arată în raport.
Wim Dekeyser a contactat patru astfel de burse din Europa pentru a discuta situația, dar nu a reușit să obțină nicio reacție utilă în privința acestor probleme. „Atunci când site-urile își mențin poziția de a nu-și asuma niciun fel de răspundere, afacerea lor se va afla sub o presiune în creștere”.
Cele 28 de cazuri raportate în 2014 care au implicat un transportator fals au generat pierderi de 2.105.173 euro. Raportul subliniază, de asemenea, frecvența cazurilor în care bande din Estul Europei „confiscă” ansambluri întregi de vehicule, nu mai puțin de 100 de camioane fiind furate în Belgia de bande din Lituania pe parcursul unui singur an.
Peste 9 milioane euro în martie
La nivel internațional, în luna martie au fost raportate către IIS în total 77 incidente. Numai în nouă cazuri a fost raportată valoarea pagubelor, acestea totalizând 10.560.000 euro. Cea mai spectaculoasă infracțiune a lunii s-a înregistrat în Franța, în Avallon, unde 15 indivizi mascați au atacat mai multe vehicule de transport valori oprite la punctul de achitare a taxei de autostradă Auxerre. Hoții au dispărut cu diamante, bijuterii și opere de artă în valoare de 9 milioane euro.
În privința altor categorii de produse sustrase în luna martie la nivel european, în 57% dintre cazuri nu a fost specificată nicio categorie. În rest, în șase cazuri au fost furate produse electronice, țigări în 5 cazuri, îmbrăcăminte și încălțăminte – 5 cazuri.
39 au fost furturi din vehicule (50,6% din totalul de cazuri) și 30 de furturi de vehicule. În 47 de cazuri nu a fost precizat niciun modus operandi, 29 de cazuri fiind de spargeri (37,6%).
Olanda a raportat către IIS 47 din cele 77 cazuri. Pe locul al doilea s-a situat Marea Britanie, cu 14 incidente. Câte trei incidente au fost raportate de către Franța, Germania, Italia și Africa de Sud și câte unul de către Belgia, Danemarca, Irlanda și Spania. 48% dintre incidentele raportate în martie au avut loc în parcări nesecurizate.
Bandele „nomade” Est-europene ramân principala cauză a furturilor din parcările de pe autostrăzi, după care bunurile sunt trimise rapid către Est.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro