Odată cu acest concept de van electric, Renault ne oferă oportunitatea să „tragem cu ochiul” asupra modului în care Flexis – o companie independentă lansată de Grupul Renault, Grupul Volvo și Grupul CMA CGM – va face față provocărilor din tranziția energetică și logistica last mile.
Discutăm despre un vehicul electric, spațios și compact, ce combină lungimea lui Kangoo L2, agilitatea lui Clio și capacitatea de încărcare a lui Trafic L1H2, fiind conceput pentru traficul urban.
Punctul de pornire, e-commerce-ul
Comerțul electronic a declanșat o creștere exponențială a transportului de mărfuri, restricțiile de trafic în centrele orașelor se înăspresc, iar profesioniștii din livrări și comercianții își dau seama că nevoile lor vor depăși, în curând, furgonetele convenționale. Grupul Renault folosește noua platformă FlexEVan, pe care Renault a dezvoltat-o împreună cu partenerii săi din Flexis, pentru a-și construi viziunea despre următorul vehicul utilitar – la 65 de ani după ce Estafette a revoluționat lumea furgonetelor. Specificațiile se bazează pe cerințele și feedback-ul profesioniștilor, iar obiectivele principale sunt menținerea în siguranță a șoferului și a mărfii și efectuarea rapidă a încărcării și descărcării.
„Ancora” în istorie
Originalul Estafette a fost primul vehicul marca Renault care a montat întregul grup motopropulsor – motor și transmisie – în față, făcând disponibil pentru încărcarea mărfii tot spațiul din spate. Noul Estafette 4.0 este primul care prezintă platforma electrică FlexEVan, care este gata să „zdruncine” peisajul vehiculelor utilitare. Ambele au fost concepute pentru a ușura viața șoferilor și a comercianților și tot ambele sunt remarcabil de compacte – ample la interior, dar ușor de parcat. Ambele au două uși glisante, pentru confort și siguranță de neegalat. Și ambele au fost concepute cu și pentru profesioniști.
Proporțiile
Amprenta Estafette Concept (4,87×1,92 m) este „în aceeași ligă” cu Renault Kangoo L2 (4,91×1,86 m). Ambele se potrivesc într-un loc de parcare standard (mai puțin de 5 m lungime), fiind, în același timp, vehicule agile, cu o rază de bracaj de similară cu cea a unui Renault Clio (puțin peste 10 m). Dar Estafette Concept este considerabil mai înalt (2,59 m, față de 1,85), așa că silueta sa este, clar, una verticală. În consecință, șoferul se poate deplasa fără efort înainte și înapoi între cockpit și zona de marfă.
Conceput pentru o viață mai ușoară
Ușile laterale glisante se deschid cu o singură mișcare rapidă, astfel încât șoferul nu trebuie să le tragă constant spre exterior înainte și înapoi. Ele economisesc timp important și sunt mult mai gentile cu încheietura șoferului atunci când se fac zeci de opriri pe zi. Ușa din spate, tip oblon, se rulează, deschizând toată înălțimea dubei. Nu are hayon sau uși batante, așa că nu este nevoie de spațiu liber în spate (chiar dacă o treaptă mare se deschide automat de fiecare dată când o deschideți). Oblonul este folosit exclusiv pentru încărcare, iar ușa glisantă de pe lateral este folosită exclusiv pentru descărcare, pentru a menține șoferul în deplină siguranță. De notat că vehiculul are capacitatea totală de încărcare apropiată de cea a unui Trafic L1H2, adică 7,1 mc.
Zona de marfă, funcțională și sigură
O ușă glisantă desparte cockpit-ul de zona cargo. Aceasta se închide automat, atunci când șoferul iese din vehicul sau revine la locul său, astfel încât bunurile din spate sunt în siguranță, în orice moment. Spațiul de marfă are patru rafturi rabatabile, unde șoferul poate aranja produsele transportate într-un mod clar și logic.
Software Defined Vehicle
Conceptul Estafette este primul vehicul al Grupului Renault construit în jurul unei arhitecturi electronice SDV (Software-Defined Vehicle). Acesta deschide ușa către următoarea generație de vehicule utilitare electrice, care vor fi inteligente, scalabile și modulare. Arhitectură SDV a fost dezvoltată de Ampere, specialistul Grupului Renault în vehicule electrice inteligente, este conectată direct la cloud și joacă un rol esențial în creșterea eficienței operaționale și a costurilor vehiculului. Aduce clienților noi servicii, actualizează vehiculul pe tot parcursul ciclului său de viață, învață despre obiceiurile utilizatorului și contribuie la reducerea costurilor de utilizare cu aproximativ 30%.
Tehnologia SDV este deosebit de utilă în vehiculele utilitare, deoarece oferă o varietate de noi posibilități de personalizare, care sunt foarte solicitate în rândul profesioniștilor. De asemenea, permite clienților să adauge prize de înaltă eficiență, esențiale pentru o serie de conversii (pentru a adăuga un compartiment frigorific, sau iluminat special într-o zonă de lucru, spre exemplu).
Modelul urmează să intre pe linia de producție peste 2 ani, în 2026.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro