În ultimii ani, țările UE au făcut pași importanți pentru atingerea obiectivului privind reducerea cu 50% a numărului persoanelor decedate în accidente rutiere. În acest context, noțiunea de conducere defensivă a câștigat mult teren.
Odată cu promulgarea de către președintele Klaus Iohannis a Legii privind conducerea auto defensivă, în România s-a creat posibilitatea de pregătire specială reglementată a șoferilor, pentru însușirea și aplicarea în trafic a comportamentelor rutiere care scad semnificativ șansele de producere a accidentelor de circulație.
În esență, un curs de conducere preventivă are rolul de a-l face pe șofer să conștientizeze riscurile conducerii auto, de a-i forma sau întări comportamente adecvate în trafic, de a-l învăța cum să-și controleze autovehiculul, pentru a se proteja împotriva pericolelor care pot apărea pe drum, de a-l învăța cum să diminueze consecințele în situația producerii unui accident și, nu în ultimul rând, de a-l motiva să respecte normele de siguranță rutieră.
Rezultate?
Indiferent cum vor arăta procedurile de formare și examinare în domeniul conducerii auto defensive (proceduri care se vor stabili prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii), indiferent care vor fi metodele prin care șoferii să-și însușească noțiunile conducerii defensive, indiferent cât de bine aceștia vor ști să le aplice în practică, fără cunoașterea de sine, fără o autoapreciere realistă a capacităților fiziologice și psihice individuale, cursul de formare în vederea pregătirii speciale pentru conducerea auto defensivă nu va avea rezultatele scontate.
Cunoașterea de sine, de fapt, analiza realistă a capacităților psihice implicate în conducerea auto este baza de la care putem să formăm și apoi să folosim în trafic comportamente defensive și preventive.
Printre factorii puternic perturbatori ai conducerii auto se numără, fără îndoială, oboseala. Greu sesizabilă – oboseala nu doare – fără deosebire, tineri sau bătrâni, femei sau bărbați, șoferi profesioniști sau amatori și-au pierdut viața în accidente rutiere care au avut drept cauză oboseala, implicit ațipirea la volan.
Oboseala este o stare complexă, caracterizată prin reducerea vigilenței și scăderea performanțelor mentale și fizice. Oboseala la volan este, de fapt, o tulburare a activității cerebrale de procesare a informațiilor, în sistemul om-vehicul-mediu.
Instalarea oboselii este greu controlabilă, realizându-se pe nesimțite. Cât poate duce la volan fără să obosească, care sunt consecințele în timp dacă nu evită excesele și se instalează oboseala cronică, mai nou denumită sindromul Burnout (o afecțiune complexă, asociată cu epuizarea mentală, fizică și emoțională), iată întrebări pe care șoferul trebuie să și le pună, analizându-și singur propriile stări fiziologice și psihice.
Semne la care trebuie să fiți atenți
Deși starea de oboseală este mai greu sesizabilă există totuși semne prin care șoferul își poate da seama că aceasta s-a instalat:
- dificultăți în concentrarea atenției, în ținerea ochilor deschiși sau a capului ridicat
- scăderea vigilenței
- apariția unor gânduri aleatoare, tendința de a „uita” că ești la volan
- senzația de nisip în ochi și nevoia repetată de frecare a lor
- conducerea în zig-zag și omiterea semnelor sau indicatoarelor rutiere
- apariția căscatului repetat.
Acestea sunt primele semne de care șoferul trebuie să țină seama.
Din păcate, mulți cred că „mai pot duce”, că semnul cu „ceașca de cafea” care apare pe bord la mașinile mai noi nu are legătură cu ei.
Sunt, încă, mulți șoferi care nu conștientizează faptul că oboseala le reduce capacitatea de concentrare și atenție, încetinind timpii de reacție și afectând capacitatea de a lua decizii rapide și adecvate situației de trafic. Oboseala duce și la o agresivitate sporită și, uneori, necontrolată.
Ai simptome de Burnout?
Cu sprijinul Gezeiten Haus Klinik (GHK) din Bonn, pentru cei interesați să descopere dacă au sau nu simptome de Burnout, există un test la care trebuie să răspundă cu DA sau NU la următoarele întrebări:
- Aveți impresia că sunteți suprasolicitat?
- Sunteți mai iritabil ca în urmă cu 1 an?
- Vă place munca pe care o faceți?
- Sunteți continuu obosit?
- Vă simțiți prea obosit pentru a mai face activități recreative?
- Aveți, în ultima vreme, în mod repetat, probleme fizice ?
- Vă retrageți din ce în ce mai mult din cercul de prieteni?
- Recurgeți din ce în ce mai des la alcool?
- Aveți speranța că puteți schimba ceva?
- Aveți planuri noi?
- Dormiți bine?
- Mai aveți timp pentru partener/parteneră?
- Vă închideți celularul, pentru a fi doar cu partenerul/partenera, sau pentru o altă ocupație interesantă?
- Vă simțiți gol pe dinăuntru?
- Aveți stări de angoasă pe care nu le aveați înainte?
- Vi se pare totul lipsit de sens?
- Sunteți permanent „în priză”?
- Aveți impresia că partenerul/partenera sau prietenii vă evită?
- Luați sedative sau pastile de dormit?
- Vi se pare că pauzele sunt timp pierdut?
Dacă ați răspuns la mai mult de 10 întrebări cu DA, probabil că există o stare de oboseală și ar fi util să vă reanalizați și să vă ordonați activitatea.
CONDUCEȚI DEFENSIV ȘI FIȚI PRUDENȚI !
psiholog pr. Cristian SANDU
consultant siguranță rutieră
psih.cristian.sandu@gmail.com