Nu sunt puțini șoferii care „se laudă” cu stilul lor de conducere, considerând șofatul ca un fel de competiție, în care întotdeauna trebuie să existe un câștigător. De la un stil de conducere sportiv și până la un stil agresiv în trafic nu este decât un pas.
Putem considera agresivitatea la volan, în cel mai larg sens al noțiunii, ca fiind manifestarea unor comportamentale frecvent orientate în sens negativ (uneori neașteptate și explozive), comportamente ce pot provoca daune umane sau materiale, morale și, chiar, psihologice. Comportamentul agresiv în trafic poate viza obiecte (mașina proprie sau a altora, obiecte amplasate în spațiul rutier etc.), poate viza ființa umana (ceilalți șoferi, pietoni, polițiști sau inspectori de trafic, uneori chiar pasagerii din autovehicul etc.), sau ambele.
Ce determină acțiunile agresive în trafic?
- Frustrări legate de activitatea de conducere (impresia că mașina proprie are un motor mai slab decât alte mașini, tendința de a se considera mai presus decât ceilalți participanți la trafic – șoferi, pietoni, credința că legislația rutieră este și trebuie respectată doar de alții etc.).
- Spațiul rutier (mersul în coloană și ambuteiajele, lipsa locurilor de parcare, pentru profesioniști așteptarea pasagerilor, așteptarea la descărcare sau în frontieră, mentalitate că ei sunt „la serviciu” și trebuie să aibă prioritate etc.).
- Imitarea unor comportamente agresive sau răspunsul la astfel de comportamente.
- Nivelul stimei de sine. Cu cât încrederea în forțele și competențele proprii este mai scăzută, cu atât componenta agresivă este mai prezentă. Șoferii cu un grad scăzut de stimă de sine se concentrează, de obicei, să-i impresioneze pe alții (încearcă să se impună prin agresivitate), au o încredere scăzută în propria persoană, au dubii asupra valorii și acceptării lor sociale (frustrări generatoare de agresivitate).
Metode de reducere a agresivității
- Sancționarea dură a agresivității în trafic, a unor atitudini și comportamente care sunt considerate forme de agresivitate.
- Căutarea și dezvoltarea unor comportamente alternative la comportamentul agresiv. Schimbarea răspunsului automat agresiv cu un alt răspuns, mai puțin agresiv, sau, cel mai eficient, evitarea unui răspuns.
- Îmbunătățirea și dezvoltarea autocontrolului este benefică, în situațiile de conflict. Un șofer care își controlează emoțiile și, mai ales, reacțiile agresive va evita să provoace sau să răspundă situațiilor conflictuale din trafic.
- Programe de educație rutieră și formarea comportamentelor de conducere defensivă.
Test
Dacă aveți tendințe agresive în trafic, puteți afla răspunzând cu DA sau NU la următoarele întrebări:
Aveți obiceiul ca în trafic, pentru diferite motive, să adoptați un astfel de comportament față de ceilalți șoferi?
- În trafic, opriți și coborâți din mașină, pentru a rezolva conflictul cu un alt conducător auto?
- Urmăriți o altă mașină care considerați că v-a agresat în trafic?
- Depășiți coloanele de mașini oprite la semafor?
- Dacă locul dvs. de parcare este ocupat, blocați acea mașină?
- Atunci când sunteți „supărat” pe un alt conducător auto, îl depășiți și frânați în fața lui?
- Agresați verbal pe ceilalți șoferi?
- Faceți gesturi amenințătoare sau obscene către ceilalți participanți la trafic (șoferi, pietoni, bicicliști etc.)?
- Utilizați flash-uri/claxoane pentru a vă face cunoscută prezența sau pentru a avea prioritate în trafic?
Cât de caracteristică este pentru dvs. fiecare dintre următoarele afirmații?
- Mă înfurii atunci când îmi amintesc despre greșelile altora în trafic.
- Mă enervează mult să aștept la semafor sau în coloană.
- Când cineva mă supără în trafic, nu reacționez pe moment, însă, mai târziu, îmi tot repet în minte replicile tăioase pe care aș fi putut și ar fi trebuit să i le spun.
- Îmi vine greu să iert un șofer care, deși aveam, nu mi-a acordat prioritate.
- Mă supăr pe mine atunci când, în trafic, nu îmi pot controla emoțiile.
- Mă enervează foarte tare cineva care nu se comportă cum ar trebui sau nu respectă legislația în trafic.
- În trafic, sentimentul de frustrare mă deranjează extrem de mult.
- Când mă enervează foarte tare cineva sau ceva în trafic, ajung să spun lucruri pe care mai târziu le regret.
Dacă aveți mai mult de 10 răspunsuri DA, prezumtiv, aveți un comportament în trafic predominant agresiv.
Dacă aveți între 3-5 răspunsuri DA, probabil că sunteți o persoană cu tendințe agresive în trafic, dar autocontrolul vă face să vă stăpâniți.
Pentru cei care au peste 14 răspunsuri NU doar un sfat: chiar dacă manifestați un comportament civilizat și calm, nu uitați că bariera către agresivitate în trafic poate fi ușor depășită; tendința de a imita, în trafic, comportamentele agresive ale altor șoferi poate fi un semn.
Atenție la viteza excesivă!
Sondajele efectuate în rândul celor care pot fi definiți ca „vitezomani de profesie” arată că majoritatea acestora depășesc limitele legale de viteză, crezând că astfel își reduc durata călătoriei sau recuperează timpul pierdut; nimic mai fals; s-a stabilit că pe durata unei deplasări pe șoselele din România este dificil să menții o viteză constantă ridicată și că, de fapt, economia de timp preconizată se reduce la maxim câteva zeci de minute. Minutele câștigate generează, însă, și creșterea riscurilor.
Pentru tineri, tentația mașinilor puternice este o altă sursă a vitezei excesive, de fapt, a riscului inutil; tinerii conducători auto vor să arate cât de performanți sunt ei și bolizii lor, crezând că pot transforma o banală, la urma urmei, deplasare cu mașina, într-un „sport extrem”.
Mai sunt unii care, deși nu au boala vitezei în sânge, merg cu viteză ucigașă, pentru că în sânge au alcool! După ce au consumat alcool, nu mai este o problemă să se urce la volan și să gonească nebunește.
Dorința de competiție, la fel anumite frustrări apărute în sfera socială, nevoia de a-și întări stima de sine și nu în ultimul rând nevoia de a-și hrăni orgoliul sunt la rândul lor motive pentru un șofer de a deveni vitezoman.
Condițiile meteo sunt și ele dușmanii vitezei excesive.
În plus, există o corelație între viteză și percepția subiectivă a timpului. La întoarcerea dintr-o călătorie, de foarte multe ori avem senzația că drumul nu se mai termină și, involuntar, apăsăm pedala de accelerație.
Nerăbdarea, percepția subiectivă a dilatării timpului și instalarea unei stări de oboseală sunt factori care pot favoriza, la rândul lor, creșterea necontrolată a vitezei.
Tot un factor subiectiv este și aprecierea vitezei cu care ne deplasăm. Prin definiție, viteza reprezintă distanța parcursă de un corp în unitatea de timp raportată la un alt corp (reper). Cu cât reperele de pe un drum sunt mai rare, cu atât vom aprecia mai greu viteza cu care ne deplasăm.
Șoferii profesioniști…
O altă categorie de vitezomani o reprezintă șoferii profesioniști. Indiferent că sunt la volanul unor dubițe, al microbuzelor, la volanul TIR-urilor sau al autocarelor, mulți dintre aceștia consideră că viteza este un atribut esențial al profesiei.
Dorința de a face cât mai mulți kilometri într-un timp cât mai scurt (uneori de vină aici sunt și patronii!), credința că experiența pot suplini riscurile datorate vitezei excesive, uneori, chiar, transformă în vitezomani pe unii șoferi profesioniști. Viteza excesivă nu înseamnă neapărat depășirea vitezei legale. De multe ori, starea tehnică precară a mașinii, starea drumului sau starea de oboseală a conducătorului auto fac dintr-o viteză relativ normală una care poate produce mari neplăceri.
Ce putem face?
Cum ne putem apăra de ei, de vitezomani, dar și de noi, atunci când uităm și apăsăm prea mult pedala de accelerație? De ei, poate este mai simplu: lăsați-i să vă depășească, nu-i obstrucționați.
De noi, este fără doar și poate mai greu să ne ferim! Participarea la cursurile de conducere defensivă poate fi o soluție. La fel și autocontrolul. Să nu uităm că viteza optimă este întotdeauna cea la care putem să stăpânim bine mașina și la care suntem în măsură să răspundem cu decizii optime și eficiente la situațiile neprevăzute.
Să nu uităm că viteza excesivă crește riscul accidentelor prin reducerea timpului de reacție și prin creșterea energiei dezvoltate de mașină (care duce la mărirea spațiului de frânare sau și mai grav, care poate fi disipată într-o coliziune).
Vitezoman?
Dacă sunteți vitezoman sau nu, puteți afla completând următorul chestionar
Răspundeți cu DA, UNEORI, NU la următoarele întrebări. Pentru fiecare răspuns DA acordați 3 puncte, pentru UNEORI 2 puncte și pentru NU un punct. Faceți suma punctelor obținute.
- În ultimul an, ați trecut printr-o intersecție semaforizată cu viteză excesivă?
- În ultimul an, ați devenit nerăbdător dacă un conducător auto mai lent a mers în fața dvs.?
- În ultimul an, ați condus în mod intenționat foarte aproape de vehiculul din față, dând flash-uri sau claxonând, pentru a-l determina să meargă mai repede?
- În ultimul an, trecând printr-un sat, ați depășit viteza legală?
- În ultimul an, ați avut, din cauza nerespectării vitezei legale sau neadaptării vitezei, accidente sau situații care puteau duce la accidente?
- În ultimul an, credeți că viteza excesivă a fost printre principalii factori generatori de accidente?
- În ultimul an, ați condus, pe autostradă, cu 150 km/h, sau mai mult?
- În ultimul an, ați fost surprins de aparatele radar?
- În ultimul an, ați avut senzația că ați mers mai încet decât majoritatea șoferilor cu care v-ați întâlnit în trafic?
- În ultimul an, ați avut permisul de conducere suspendat pentru viteză?
30-25 puncte: Tendința de a conduce cu viteză este evidentă. Indiferent de motive, viteza pare un scop în sine, la fel și tendința de a eluda, în general, regulile de circulație. Nu uitați că viteza excesivă, chiar dacă nu produce întotdeauna consecințe imediate, este printre principalele cauze ale producerii de accidente grave, soldate cu morți și răniți. Așa că nu uitați și proverbul care spune că: „Ulciorul nu merge de multe ori la apă!”
24-14 puncte: Viteza excesivă nu vă caracterizează. Totuși, multă atenție și autocontrol. Nu de puține ori „te ia valul” și uiți de riscurile vitezei excesive.
13-10 puncte: Se pare că nu sunteți tentat să conduci cu viteză excesivă. Pentru dvs., adoptarea unei atitudini corecte și asumarea responsabilității de fiecare data când sunteți la volan este primordială.
Articol realizat pe baza informațiilor transmise în cursul anului 2022 de:
psiholog pr. Cristian SANDU