Provocări numeroase și cu o complexitate ridicată – aceasta este una dintre principalele concluzii care s-au desprins în cadrul celor două zile ale Conferinței ZIUA CARGO dedicate transportului de călători, care s-a desfășurat la finalul lunii martie.
Totodată, a fost evident faptul că evoluția companiilor de transport este semnificativ diferită între diverse tipuri de transport și de la județ la județ. În acest context, nu este de mirare faptul că și viziunile, așteptările și preocupările sunt extrem de diverse de la un manager la altul. Astfel, rezolvarea unei situații percepute de majoritatea ca dificilă, chiar de criză, va fi cu atât mai greu de realizat, mai ales că apar noi percepții legate de concurență și contextele în care aceasta este corectă sau neloială.
Încă din start, trebuie subliniat faptul că pandemia a creat o criză greu de depășit și efectele sunt vizibile inclusiv din punct de vedere statistic. Iar cifrele prezentate de către Autoritatea Rutieră Română, în cadrul conferinței, au fost elocvente. Și acum…
Diferențe majore…
Din punct de vedere al evoluției, al investițiilor și (foarte important) al implementării de tehnologii moderne, marele câștigător este transportul public local. Pandemia a creat dificultăți importante și aici, însă existența „plasei de siguranță” reprezentată de specificul serviciului de transport de utilitate publică a permis trecerea mai rapidă peste acest hop. Și modernizarea a continuat…
Acest proces, susținut puternic cu ajutorul fondurilor europene, dar și prin fondurile disponibilizate de autoritățile locale, a cuprins un număr tot mai mare de orașe din România și nu mai reprezintă „un monopol” al orașelor mari. Autobuzele noi, electrice în cazul a tot mai multe licitații, reprezintă doar unul dintre vectorii modernizării. Își fac loc tot mai mult soluții IT de ultimă generație, pentru monitorizarea precisă a activității și optimizarea costurilor. De asemenea, sistemele de ticketing și informare a călătorilor evoluează rapid, contribuind major la calitatea serviciului de transport și, implicit, la creșterea numărului de călători.
Respectând misiunea Conferinței ZIUA CARGO, aceea de a identifica tendințe, trebuie să menționăm și evoluția managerială certă a companiilor de transport public local. Metodele moderne de management își fac tot mai mult loc și nu este vorba doar de vasta zonă a soluțiilor tehnologice. Sunt tot mai adesea tratate aspecte legate de productivitatea angajaților, alături de asigurarea unor condiții de muncă atractive. Companiile de transport public local sunt, astăzi, într-o adevărată cursă, pentru a atrage cât mai mulți călători și a crește confortul și siguranța acestora. Iar conectarea la lumea europeană, accesul la surse de inspirație din marile orașe din vest reprezintă, fără îndoială, un alt plus important.
Dorința de a crește numărul de călători, alături de dezvoltarea orașelor, a dus și la o importantă dezvoltare „metropolitană”. De fapt, în lipsa unei legislații adecvate, „evadarea” în afara granițelor localității deservite s-a făcut cu ajutorul unui „vehicul” deja consacrat – ADI (asociație de dezvoltare intercomunitară).
Transportul județean – într-o ecuație imposibilă
Aici este punctul în care a evoluat un conflict deja consacrat și încă nerezolvat. Operatorul public local intră (în baza ADI) pe niște trasee în general deservite de transportatori privați, în baza programului de transport județean. Nu vom insista asupra evidențelor – nu este sănătoasă pentru nimeni (călători, autorități locale, companii de transport) și, mai ales, nu este sustenabilă funcționarea în paralel a două sisteme de transport care activează pe baza unor reguli complet diferite. Aflate pe același traseu, transportul comercial și cel de utilitate publică nu fac decât să se submineze, diminuând sau chiar eliminând șansele transportului comercial de a fi profitabil și, în același timp, majorând nejustificat efortul bugetar al autorităților locale, pentru menținerea serviciului de transport de utilitate publică. Această situație nefirească… nu numai că nu i s-a găsit o soluție decentă, însă chiar riscă să continue pe termen lung, în condițiile în care programele de transport județene licitate, în această perioadă, continuă (în multe județe) să nu se coordoneze cu planurile de expansiune „metropolitană” ale municipiilor. Dacă un dialog funcțional nu poate avea loc între autoritățile județene și cele ale orașelor din respectivele județe… Nici nu te mai poți supăra pe Ministerul Dezvoltării, care a pasat „un cartof fierbinte” consiliilor județene, cu un rezultat anticipabil – eșecul licitațiilor pentru transportul județean de călători.
Fără o viziune clară privind nevoia de transport și modul de acoperire a acesteia, la nivel local, județean și național, sunt șanse mici pentru o dezvoltare sustenabilă. Odată stabilit faptul că transportul județean va fi acoperit prin servicii de utilitate publică, contractele încheiate cu operatorii de transport nu pot exclude, din start, posibilitatea acordării compensațiilor, însă autoritățile județene se tem de o abordare care riscă să le afecteze bugetele în mod necontrolabil. Iar studiile care, conform opiniei majorității operatorilor de transport, nu oferă date reale și duc la stabilirea unor valori financiare distorsionate sunt, de asemenea, un obstacol. Practic, dreptul de a putea solicita și primi compensație a fost acceptat doar în urma unor acțiuni în instanță, inițiate de către operatorii de transport.
Astăzi, riscul de a avea localități complet lipsite de soluții de transport este iminent. Însă despre transportul județean vom discuta în numărul viitor al revistei.
Câștigătorii RPTCY 2023
Concursul Romanian Passenger Transport Company of the Year 2023 și-a desemnat câștigătorii, cu ocazia conferinței ZIUA CARGO dedicate transportului de călători, organizată la Poiana Brașov, oglindind tendințele din piață și reprezentând, totodată, un bun instrument de potențială inspirație.
Locul întâi a fost câștigat de Transmixt Bistrița Năsăud, pentru categoria „transport urban” și Continental Fast Line pentru categoria „transport național”.
Pe locul doi s-a plasat Oradea Transport Local (transport urban), respectiv CDI Transport Intern și Internațional (transport național).
Podiumul a fost completat de ETA Râmnicu Vâlcea (transport urban) și G & S Tours (transport național).
Au fost acordate și două premii speciale – Premiul pentru Stabilitate Financiară a fost câștigat de Continental Fast Line, iar Premiul pentru Popularitate a fost adjudecat de CDI Transport Intern și Internațional.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro