Consiliul Concurenței a aplicat amenzi de peste 400 de milioane de lei (aproximativ 82,7 milioane de euro), în urma finalizării a 13 investigații, în anul 2020, cu 40% mai multe față de 2019.
Valoarea sancțiunilor situează anul 2020 pe locul 3 în clasamentul amenzilor totale aplicate de Autoritatea de concurență. Totodată, au fost efectuate, anul trecut, 5 inspecții inopinate la 22 de sedii și puncte de lucru. Din totalul anchetelor, 85% au fost cazuri de înțelegeri de tip cartel.
Cele mai mari sancțiuni:
- 129,7 milioane de lei (26,6 mil. euro), pentru 31 de companii de comercializare a masei lemnoase, care au participat la înțelegeri anticoncurențiale și/sau practici concertate
- 127 mil. lei (aprox. 26,5 mil. euro), pentru 9 companii care au fixat prețurile în cazul utilajelor „Claas” și a echipamentelor agricole „Amazone”
- 41,2 mil. lei (aprox. 8,47 mil. euro) – pentru Asociația Societăților Financiare din România-ALB (38.677 de lei) și 16 companii (IFN) membre ale acesteia, deoarece au participarea la un schimb de informații sensibile din punct de vedere comercial: Alpha Leasing Romania IFN (403.006 lei), BCR Leasing IFN (4,68 mil. lei), BRD Sogelease IFN (1,94 mil. lei); BT Leasing Transilvania IFN (4,3 mil. lei), Idea Leasing IFN (1,65 mil. lei), Impuls Leasing Romania IFN (3,45 mil. lei), Motoractive IFN (3,65 mil. lei), OTP Leasing Romania IFN (589.073 de lei), Piraeus Leasing Romania (293.664 de lei), Porsche Leasing Romania IFN (1,6 mil. lei), Raiffeisen Leasing IFN (1,73 mil. lei), RCI Leasing Romania IFN (3,56 mil. lei), RD Leasing IFN (1 mil. lei), Țiriac Leasing IFN (2,9 mil. lei), Unicredit Leasing Corporation IFN (9 mil. lei), Vista Leasing IFN România (386.197 lei)
- 32,28 mil. lei (6,7 mil. euro), pentru Dante International, posesorul eMAG Marketplace – abuz de poziție dominantă pe piața de profil
- 11,9 mil. lei (aprox. 2,6 mil. euro) pentru GlaxoSmithKline (GSK), pentru nerespectarea unora dintre angajamentele asumate în investigația privind un posibil abuz de poziție dominantă
- 5 mil. lei (1 mil. euro) pentru COTAR și 18 companii active pe piața transportului de persoane, pentru înțelegere în vederea limitării/suspendării transportului rutier public între București și Ilfov
- 2,23 mil. lei (aprox. 468.000 de euro) pentru 5 companii care au trucat licitația privind reabilitarea străzilor din Pitești.
Peste 40% din valoarea totală a amenzilor a fost recunoscută de companii.
Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a declarat, despre sancționarea ALB și a celor 16 IFN-uri: „Acesta este un caz important, din punct de vedere al clarificării comportamentului privind schimbul de informații, în special în cazul asociațiilor, similar celui în care au fost implicate companii de asigurare și Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR). Rolul și atribuțiile asociațiilor sunt benefice – de exemplu, în privința aplicării unor standarde profesionale ridicate în industrie. În același timp, însă, ele pot facilita schimbul unor informații sensibile din punct de vedere comercial, permițând companiilor să fie la curent cu strategiile de piață ale concurenților lor, ceea ce poate duce la restrângeri ale concurenței”.
Politica de clemență, încurajată
În cazul ALB și a celor 16 IFN-uri, o companie a aplicat la politica de clemență, oferind Autorității de concurență informațiile necesare pentru declanșarea investigației, în 2017. De asemenea, o companie a recunoscut participarea la fapta anticoncurențială și a beneficiat de o reducere a amenzii. Companiile implicate în fapte anticoncurențiale sunt încurajate de Consiliul Concurenței să procedeze în acest fel.
33 de investigații și 12 anchete sectoriale, în derulare
Anul acesta, se mai află în derulare 33 de investigații (peste jumătate vizând înțelegeri de tip cartel) și 12 anchete sectoriale/studii/analize, dintre care 5 declanșate în 2020: servicii de transport alternativ de persoane intermediate de platforme digitale – ride hailing, liberalizarea gazelor naturale, segmentul angro al pieței de gaze naturale, comercializarea produselor și echipamentelor constituite ca stocuri de urgență medicală, vaccinuri gripale, teste PCR și comercializarea produselor alimentare.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro