Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și directorul general al CFR, Ion Simu Alexandru, au semnat primul și cel mai important contract de finanțare în domeniul feroviar, din cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Având o valoare de 8,77 miliarde de lei, contractul de finanțare prevede modernizarea rutei feroviare Caransebeș-Timișoara-Arad, în lungime de 162 km, astfel încât viteza de circulație va crește la 160 km/h, pentru trenurile de călători, și la 120 km/h pentru trenurile de marfă.
Modernizarea rutei feroviare Caransebeș-Timișoara-Arad
Proiectul este împărțit în 4 loturi: Caransebeș-Lugoj, Lugoj-Timișoara Est, Timișoara Est-Ronaț Triaj Gr. D și Ronaț Triaj Gr. D-Arad.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii: „Toate cele 4 loturi ale acestui proiect au deja constructori desemnați, iar contractele pentru proiectare și execuție vor fi semnate după soluționarea contestațiilor. Modernizarea acestei linii de cale ferată, care beneficiază de cea mai mare finanțare prin PNRR, este inclusă în Planul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare 2020-2030. Este un pas extrem de important pentru modernizarea infrastructurii feroviare din vestul țării, care face parte din coridorul european Orient/Est Mediteranean”.
Constructorii celor 4 loturi, desemnați
Câștigătorul licitației pentru lotul 1 Caransebeș-Lugoj, în lungime de 39 km, este Asocierea Webuild-SALCEF, cu o ofertă financiară în valoare de aproximativ 1,37 miliarde de lei, fără TVA. Licitația pentru lotul 2 Lugoj-Timișoara Est, în lungime de 54,13 km, a fost câștigată de FCC Construccion, cu o ofertă financiară în valoare de circa 1,9 miliarde de lei, fără TVA. Lotul 3 Timișoara Est-Ronaț Triaj Gr. D, în lungime de 13,86 km, a fost câștigat de Asocierea Webuild-Partecipazioni Italia-SALCEF, cu o ofertă financiară în valoare de aproximativ 1,44 miliarde de lei, fără TVA. Aceeași asociere de constructori a câștigat licitația pentru lotul 4 Ronaț Triaj-Arad, în lungime de 55 km, cu o ofertă financiară în valoare de aproximativ 2,19 miliarde de lei, fără TVA.
Directorul general al CFR, Ion Simu Alexandru: „Este un obiectiv prioritar pentru compania noastră, deoarece ne dorim ca infrastructura feroviară din zona de vest a țării să se alinieze standardelor europene de transport și să ofere călătorilor care optează pentru transportul feroviar atât pe distanțe lungi, cât și pe distanțe scurte, condiții moderne de călătorie. Modernizarea acestui sector de cale ferată va contribui la creșterea economică națională, dar și la cea locală, deoarece, prin acest obiectiv, vom asigura o conexiune feroviară modernă între localitățile adiacente acestui tronson de cale ferată și rețeaua națională. Ne referim la o infrastructură care va permite o viteză maximă de circulație de 160 km/h, stații moderne, servicii publice de calitate pentru călători, facilități sigure de tranzitare sau staționare în zonele publice, inclusiv amenajarea zonelor de acces și de deplasare pentru persoanele cu dizabilități”, a precizat el.
Lucrări complexe
Sumele asigurate prin PNRR vor fi folosite pentru lucrări complexe: dublarea liniei de cale ferată; refacerea liniilor și corectarea traseului, pentru ca trenurile să poată circula cu viteze de 160 km/h; modernizarea gărilor; construirea de pasarele pietonale și adaptarea nivelului peroanelor la standardele europene; înființarea unor halte de călători în zonele urbane, pentru accesul direct la rețeaua feroviară de transport; desființarea trecerilor la nivel cu calea ferată sau construirea unor pasaje denivelate; construirea a două noi clădiri pentru mentenanță și a unui centru regional de management al traficului și sistem ERTMS.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro