Cel mai important generator de costuri în transport, carburantul este, fără îndoială, și zona cea mai atent verificată. Sistemele de urmărire diferă, în multe cazuri, în funcție de mărimea firmei, dar există unele practici care se manifestă ca tendințe pe piață.
Grila de consum, care presupune un consum pe gol în funcție de modelul vehiculului și de traseu, suplimentată în funcție de coeficienții de greutate, este, astăzi, din ce în ce mai des înlocuită de sisteme de urmărire în timp real, care, combinate cu un sistem de motivare bine calibrat, pot genera rezultate mult îmbunătățite, potrivit managerilor de transport. Sistemele de fleet management sunt considerate obiective și oferă, în plus, o serie de informații privind stilul de condus, precum contor frânare, suprasarcină motor, rulare liberă, mers în gol, pilot automat, supraviteză, modul de utilizare al cutiei automate etc.
Dar și în cazul sistemelor de fleet management, periodic, trebuie calculați coeficienți de abatare, pe baza unor curse-test, realizate pentru fiecare tip de vehicul. Un rol foarte important în această ecuație, care aduce în prim plan dimensionarea consumului de carburant, îl are, mai ales în cadrul companiilor mari, drive trainerul, care trasează tendințele pe care trebuie să le urmărească șoferii. În firmele mici, de multe ori, patronul este cel care imprimă stilul de condus pe baza experienței proprii. Indiferent, însă, de dimensiunile flotei din ce în ce mai multe companii își trimit șoferii la traininguri oferite de producătorii de vehicule pe segmentul de condus economic.
Dialog
Odată puse la punct sistemele de urmărire (managerii preferă sa aibă un singur sistem care să ofere date despre întreaga flotă) intră în prim plan partea de analiză. Astfel, la terminarea cursei, fiecare camion este evaluat, ținându-se cont de numărul de kilometri parcurși și de consum, în funcție de alimentările efectuate. În acest context, se stabilește tonajul mărfii transportate, pentru ca, apoi, să se calculeze consumul mediu, iar dacă este mai mare decât cel obișnuit, se verifică starea tehnica a ansamblului, dar și conduita șoferului.
În funcție de datele evidențiate de sistemele de fleet management, acolo unde sunt deficienţe, sunt explicate greşelile efectuate pe parcursul cursei, pentru ca, la următoarea cursă, să se înregistreze o îmbunătăţire a parametrilor. Sunt companii unde conducătorul auto are construit istoricul tuturor parametrilor curselor efectuate, astfel încât să poată vedea unde a greșit, cum poate îmbunătăţi lucrurile şi cum pot fi formate deprinderile de conducere economică.
De altfel, analiza consumului și a cauzelor evoluției acestuia face, astăzi, parte din procedura de lucru de bază cu șoferii, în cazul multor firme de transport, iar, în cazul în care se dovedește că utilizarea vehiculului este improprie, șoferul nefiind atent la consum, problemele sunt discutate în cadrul unor întâlniri, fiind, de asemenea, realizat cross-training între șoferi. Există, însă, și situații în care camionul nu ajută șoferul. De aceea, rezultatele acestor analize sunt utilizate inclusiv pentru fundamentarea deciziilor de înnoire a parcului auto.
Motivare
Sistemul de motivare completează, în final, urmărirea în timp real și analiza datelor privind stilul de condus. Sunt companii care, periodic, afișează clasamente ale șoferilor, care pot fi consultate în ideea autoevaluării. Cei care obțin rezultate bune, „economie”, beneficiază de bonusuri corect dimensionate, iar, într-un scenariu ideal, toate acestea se întâmplă în condițiile unui dialog deschis, fără ascunzișuri.
Atunci când șoferii înțeleg faptul că este mai ușor și mai „curat” să îți suplimentezi veniturile prin atingerea unor obiective de performanță, decât prin identificarea unor noi tehnici de sustragere a carburantului din rezervor sau direct de la pompă, poți spune că ai câștigat războiul. Dacă, însă, vor înțelege și că îți pasă de ei, că îi respecți, managementul și șoferii poți începe să construiască…
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro