Există o revoluție feroviară în curs de desfășurare, în Asia Centrală, iar Kazahstanul conduce efortul, folosind căile ferate pentru a aduce independența politică.
Kazahstan, Azerbaidjan și Georgia au anunțat, la sfârșitul lunii iunie a anului trecut, că încearcă să unifice tarifele feroviare și să înființeze o companie comună de logistică.
Aceasta marchează o piatră de hotar majoră, în procesul de extindere a Rutei Internaționale de Transport Transcaspice (TITR), în Coridorul de Mijloc mult așteptat dintre Europa și China.
Coridorul de Mijloc este o alternativă mai scurtă și fără sancțiuni la Coridorul Nord Eurasiatic, care trece prin Calea Ferată Transsiberiană, Calea Ferată Trans-Manciuriană, Calea Ferată Trans-Mongolă și Linia Principală Baikal Amur.
Cu câteva săptămâni mai devreme, în mai 2023, a fost convenită o asociere comună între Căile Ferate Kazahstan și PSA International, cu sediul în Singapore, pentru a accelera și mai mult procesul prin care căile ferate din Asia Centrală și Kazahstan să aibă un rol de lider în logistica comerțului eurasiatic.
În mod similar cu vechiul Drum al Mătăsii, Coridorul de Mijloc este mai mult o rețea de rute interconectate decât un singur coridor, bine delimitat.
O arteră principală trece prin Kazahstan, Uzbekistan și Turkmenistan, traversează Marea Caspică spre Azerbaidjan, Georgia și Marea Neagră, în drum spre Europa: un total de aproximativ 4.250 km de linii ferate și 500 km de transport maritim. Alternativele includ rute prin Iran și Turcia, care nu au nevoie de feriboturi.
Aceasta înseamnă cu aproximativ 2.000 km mai puțin decât Coridorul de Nord Eurasiatic, precum și (dacă totul merge conform programului) economii de timp de tranzit de aproximativ o săptămână – sau mai mult de trei săptămâni în comparație cu ruta maritimă de sud care tranzitează Canalul Suez.
Cu toate acestea, dezavantajele Coridorului de Mijloc includ operațiuni logistice complexe și instabilitate potențială în multe țări de pe parcurs – în special Iranul, care, la fel ca Rusia, este o națiune sub sancțiune.
Dar, chiar și așa, mărfurile circulă, deja, de câțiva ani pe unele dintre rute. Anul trecut, aproximativ 1,5 milioane de tone de mărfuri au călătorit prin Kazahstan de-a lungul TITR, mai mult decât dublu față de 2021.
Conectarea cu Belt and Road
Este incorect să combinați Coridorul de Mijloc, așa cum fac, uneori, observatorii, cu Inițiativa Belt and Road (BRI) a Chinei. Principala diferență este că acest Coridor de Mijloc preocupă, în primul rând, Asia Centrală, în timp ce BRI este atât mai mare ca sferă geografică, cât și văzut ca un canal de influență chineză.
Regiunea mai largă este, deja, ocupată cu construirea de căi ferate și alte infrastructuri. Numai Kazahstanul a construit 2.500 km de cale ferată, în ultimii șase ani, pentru un cost de cel puțin 35 de miliarde de dolari.
Uzbekistanul și Kârgâzstanul își extind rapid legăturile feroviare, precum și legăturile cu China. Între timp, Azerbaidjanul și Kazahstanul lucrează la capacitățile portuare și la feriboturi, văzute ca un potențial blocaj în TITR.
Strategia Kazahstanului
Locația strategică a Kazahstanului și a vecinilor săi, cuprinsă între Rusia și China, precum și învecinată cu alte puteri regionale, precum Turcia și Iranul, poate fi atât o binecuvântare pentru politica externă, cât și un blestem.
Politica Kazahstanului a implicat dezvoltarea unor părți-cheie ale Coridorului Mijlociu, inclusiv portul uscat Khorgos, zona economică specială Khorgos-Porțile de Est, de la granița cu China, și portul Aktau.
Mai mult decât o scurtătură care ar economisi bani pentru toți cei implicați, Coridorul Mijlociu este o rezervă vitală pentru legăturile comerciale care traversează Rusia pentru întreaga regiune, care s-a bazat, în mod tradițional, pe Coridorul de Nord Eurasiatic pentru importurile și exporturile sale și acum suferă de destabilizarea politică a acelei rute.
În plus, prin creșterea influenței Asiei Centrale asupra Rusiei și Chinei și salvgardarea legăturilor strategice cu Europa, Coridorul de Mijloc poate acționa ca un pilon al independenței politice pentru Kazahstan și vecinii săi, în timp ce aceștia navighează în climatul geopolitic în schimbare dintre Rusia și China.
Alexandru BORZA
manager flotă
borza.alex@gmail.com