CREȘTE FURTUL DE COMBUSTIBIL. Aurul lichid

Nu foarte multe scapă atenției grupărilor de crimă organizată (GCO) și altor infractori, atunci când este vorba despre oportunitățile de a face bani pe spinarea victimelor inocente. Cel mai recent exemplu al agilității și al atenției lor față de condițiile pieței este relevat de creșterea furturilor de combustibil în regiunea EMEA, subiect abordat de către ediție din luna aprilie a buletinului informativ al TAPA EMEA, Vigilant.

Atunci când activezi în domeniul transporturilor rutiere, furturile de combustibil nu sunt neapărat „știri de ultimă oră”. De mulți ani, au devenit un risc ocupațional frustrant și costisitor, dar, în general, numărul incidentelor raportate a rămas relativ redus comparativ cu alte tipuri de infracțiuni implicând camioanele. Cazurile în care GCO au folosit generatoare și rezervoare de dimensiuni mari pentru a goli cisterne întregi de combustibil reprezentau numai 1-2% din furturile de combustibil. Restul incidentelor au rezultat în pierderea unor cantități mult mai mici, în mod regulat, cu ajutorul unui furtun și al unei canistre. Mai ușor de făcut și mai greu de sesizat, din cauza toleranțelor rezervoarelor.

Desigur, ca în cazul tuturor formelor de infracțiuni, sunt disponibile, acum, dispozitive care ar putea preveni furturile la scară largă, în timp ce sistemele telematice și de monitorizare pot reprezenta și ele contra-măsuri, dar necesită o reacție instantanee, dacă se dorește surprinderea hoților în flagrant.

Pericolele cresc

Deși nu poate fi considerat o infracțiune convențională în transporturi, un caz recent petrecut în Marea Britanie demonstrează cât de înaltă a devenit miza combustibilului. Pe data de 7 aprilie, a fost furată motorină în valoare de 300.000 de euro dintr-o navă militară de la Baza Regală Navală Devonport, în sudul țării.

Deci, dacă navele de război de la bazele militare au devenit ținte, ce speranțe poate avea șoferul de camion care înnoptează de unul singur într-o parcare? Sau rezervoarele de combustibil de la sediul companiilor de transport, în special în cadrul IMM-urilor care nu au nivelurile înalte de securitate ale competitorilor lor de dimensiuni mai mari? Având în vedere faptul că până la 40% din costurile unei afaceri de transport sunt adjudecate de combustibil, pierderile regulate sau substanțiale de combustibil pot avea un impact economic devastator.

Din nefericire, din nou, șoferii sunt cei care se confruntă cu cele mai severe riscuri din partea GCO, care nu numai că targetează vehiculele și mărfurile din ele, ci, acum, chiar și substanța care le pune în mișcare.

TAPA EMEA a identificat multe rapoarte îngrijorătoare în ultimele săptămâni privind atacurile asupra șoferilor surprinși fără voie și nevinovați de furturi de combustibil, în timp ce se odihneau în cabină. Unii șoferi au fost amenințați cu cuțitele, loviți la nivelul genunchilor sau gazați de către infractorii pregătiți să facă orice ca să fure combustibil.

Conform publicației britanice The Sun, citată de către Vigilant, unitatea națională NaVCIS a înregistrat 1.067 de furturi de combustibil în 2021, cauzând pierderi totale de 2,6 milioane de euro. Dar, ca în cazul tuturor formelor de criminalitate în transporturi, experții din industrie consideră această cifră o subestimare a acestui tip de incidente, din cauza neraportării tuturor incidentelor. Datele înregistrate de către Serviciul Inteligence al TAPA EMEA se confruntă cu aceleași dificultăți de raportare, dar în câteva zile după adăugarea furtului de combustibil ca o categorie de sine stătătoare, pentru a ține o evidență mai exactă, asociația a fost capabilă să identifice imediat 28 de incidente, 13,6% din totalul infracțiunilor înregistrate în martie, incluzând o pierdere singulară în valoare de 130.000 de euro dintr-o locație din Dourges, Hauts-de-France.

Alte incidente în martie

  • 1 martie – 400 l de motorină furați din rezervorul unui camion parcat în spațiul de servicii din Oirschot, Brabant (Țările de Jos).
  • Tentativă de furt de combustibil dintr-un camion pe A13 lângă Mantes-la-Joile, în Ile-de-France, pe 4 martie, după ce șoferul a fost făcut să creadă că are pană de cauciuc. Șoferul cisternei a fost rănit ușor în altercație, dar a reușit să scape, iar atacatorii au fugit cu mâna goală.
  • 8 martie – furt de combustibil în valoare de 29.000 de euro dintr-o facilitate logistică în Newcastle-upon-Tyne (Marea Britanie).
  • În aceeași zi, trei infractori au fost arestați pentru furtul a 300 l de motorină dintr-un camion, în Viriat (estul Franței).
  • 14 martie – 250 l extrași dintr-un camion, în Fricourt (nordul Franței).
  • În aceeași zi – 700 l furați în total din 6 camioane parcate la facilitățile Origin din Honguemare-Guenouville (Franța).
  • 15 martie – 300 l dintr-un camion din Abbeville (Franța).
  • 16 martie – 150 l dintr-un camion din Razlog (Bulgaria).
  • 18 martie – au fost arestați trei suspecți de furt de motorină dintr-un camion din Limoges (Franța).
  • 18 martie – 200 l dintr-un camion parcat în zona Wittenburg (Germania).
  • 21 martie – 600 l dintr-un camion parcat peste noapte pe un drum public din Bruneham (Hauts-de-France).
  • Doi suspecți au fost arestați după ce au încercat să fure combustibil dintr-un camion din Tourcoing (nordul Franței), pe 22 martie.
  • În Isques (Hauts-de-France), pe 27 martie, polițiștii au deschis focul asupra unui grup de hoți de combustibil, în timp ce extrăgeau motorină dintr-un camion în parcarea peajului.
  • În Bridgnorth, Shropshire (Marea Britanie), un grup de infractori a pătruns în curtea unui transportator și a extras combustibil dintr-un rezervor de depozitare a motorinei.

Pierderi în Marea Britanie

Aceste incidente au urmat informațiilor anterioare în privința furturilor din Marea Britanie, unde pierderile de combustibil au costat companiile sute de mii de euro. Un raport media britanic a prezentat cazuri ale unor șoferi gazați în cabinele camioanelor sau amenințați cu cuțite. Un alt mod de operare în Marea Britanie a implicat oprirea iluminatului stradal pentru ca hoții să poată opera pe întuneric. Într-un caz și mai spectaculos, hoții au folosit o conductă de aproape un kilometru, pentru a fura combustibil de la o companie de transport.

Au fost utilizate chiar și pompe de viteză înaltă pentru a extrage 1.000 l de combustibil pe minut. În doar 10 minute, conform unui raport, pot să fure 10.000 l în valoare de 17.000 de lire sterline. Chiar și la prețuri de „piață neagră”, este vorba despre un profit mare, ușor și rapid. Proprietarul unei companii de transport a spus că vehiculele lui lucrează acum numai pe timpul zilei, pentru a nu deveni ținte în timpul pauzelor de odihnă pe timpul nopții. În timp ce vehiculele parcate în refugiile de pe marginea autostrăzilor sunt cele mai vizate, nici parcările securizate nu sunt în afara pericolului. Hoții folosesc vehicule cu plăcuțe de înmatriculare false, dispozitive de bruiaj GPS și, chiar, în unele cazuri, uniforme ale serviciilor de depanare în trafic, pentru acces mai facil.

Având în vedere faptul că prețurile combustibililor rămân crescute, acest val de infracțiuni este de așteptat să continue.

sursa: Vigilant, aprilie

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.