Canalele online oferă alternative ce câștigă teren în fața tranzacționării tradiționale. Despre cum a evoluat acest segment de piață din punct de vedere al vehiculelor comerciale am discutat cu Nadja Sörgel, general manager TRADUS.
Ziua Cargo: Cum a evoluat comerțul online cu vehicule comerciale, de la declanșarea pandemiei?
Nadja Sörgel: Această perioadă ne-a arătat cât de importante sunt canalele online. Platforma noastră s-a dovedit a fi utilă pentru comercianții care au avut nevoie să își continue activitatea, în ciuda a ceea ce se întâmpla pe piață. Prin urmare, am observat o creștere semnificativă a traficului pe site-ul nostru web: în doar 5 luni, am ajuns aproape la același număr de vizite înregistrate în 2019. În plus, am văzut 100.000 de noi vizite din România doar în ianuarie.
În această perioadă, la început, am observat o scădere a activității: aproximativ 10% scădere pe sectorul transporturilor, o scădere cu 23% a interesului pentru echipamente de construcții și o scădere cu 12% a cererii de echipamente agricole. Cu toate acestea, după șocul din martie, activitatea de tranzacționare a fost reluată, deoarece cererea și oferta au început să crească atât în România, cât și în alte țări europene. Mai a fost o lună record pentru înregistrările cumpărătorilor pe platforma noastră, ceea ce arată o revenire deplină a comerțului cu vehicule comerciale în urma șocului pandemiei.
Care a fost evoluția căutărilor?
Pe tot parcursul anului 2019, utilizatorii au căutat în principal vehicule pentru segmentul de transport, preferatele fiind camioanele și autoutilitarele, dar a existat și un interes din ce în ce mai mare pentru tractoare.
Căutările au evoluat pe un trend pozitiv la începutul anului.
Datele extrase de pe platformă în februarie au arătat peste 350.000 de vizualizări pentru vehicule de transport, peste 66.000 de vizualizări pentru vehicule de construcții și peste 98.000 de vizualizări pentru echipamente agricole.
Activitatea a scăzut, la începutul pandemiei, în martie, dar căutările pe platformă au indicat în continuare transportul drept cea mai căutată categorie, cu peste 300.000 de vizualizări în acest sector. Căutările pentru echipamente de construcții și agricultură au scăzut, cu doar 50.000 de vizualizări în construcții și 85.000 de vizualizări în agricultură.
Interesul a început să revină în aprilie, cu o creștere de 24% a anunțurilor vizualizate pentru vehiculele de transport, 21% pentru construcții și 13% pentru utilaje agricole. În mai și iunie, activitatea s-a stabilizat și acum vedem un flux normal pe platformă.
Unde se plasează România în comparație cu alte piețe europene?
România este cea mai importantă piață de cumpărători din strategia noastră, iar țara a avut o evoluție puternică încă de la începutul anului, în comparație cu alte țări în care activăm.
Am observat un interes în creștere pentru soluțiile online în România și din ce în ce mai mulți utilizatori de aici ni se alătură în tranzacționarea online cu vehicule comerciale: în 2019, 17% din cele 3 milioane de vizite au fost făcute de români, iar, din ianuarie până în mai, 14% din 3 milioane de vizitatori erau din România.
În căutarea vehiculelor comerciale online, românii sunt interesați în principal de vehiculele de transport rulate. Pe acest segment, topul este condus de Mercedes-Benz, urmat de DAF și Volvo, dar utilizatorii români sunt interesați și de mărci precum Nissan și Volkswagen. Agricultura este într-o tendință de creștere, la nivel global, inclusiv în România: cele mai solicitate mărci pentru echipamente sunt New Holland, Renault și John Deere. În construcții, utilizatorii din România preferă mărcile JCB, Caterpillar și Komatsu.
Ce evoluție au cunoscut prețurile?
În 2020, există o tendință generală ascendentă a prețurilor pe platformă. Prețurile au crescut deja cu 9% pentru vehiculele comerciale grele, iar pentru autoutilitare, 2020 a adus o creștere de 4,4% a prețurilor. Cu toate acestea, sectorul agricol a fost singurul care a înregistrat o scădere, de 9%, a prețurilor, în 2020.
Există preferințe de căutare – cele mai mici prețuri, oferte speciale…?
Cele mai utilizate căutări și filtre de pe site-ul nostru sunt pentru identificarea anumitor mărci. După aceea, filtrul nostru de prețuri este următorul cel mai folosit, pe tradus.com.
După cum am văzut într-o analiză a activității din 2019, utilizatorii din România au un interes crescut pentru segmentul de transport: românii caută vehicule comerciale ușoare sub 3 tone, în special autoutilitare. Căutările de pe platformă dezvăluie, de asemenea, un interes pentru camioane și tractoare.
În 2020, ne așteptăm ca interesul pentru sectorul transporturilor să fie constant, dar, după cum am menționat anterior și pe baza datelor de la începutul anului, sectorul agricol este pe o tendință de creștere accelerată, cu mai mulți utilizatori care lucrează în agricultură interesați de achiziția utilajelor agricole rulate.
Cum a evoluat oferta în această perioadă?
Oferta de pe platformă a crescut, de la începutul pandemiei, cu peste 100.000 de înregistrări noi, în perioada mai-iunie. Numai în aprilie, am înregistrat o creștere de 44% a listării anunțurilor în Europa. Vânzătorii s-au adaptat mai rapid la schimbarea contextului, în timp ce cumpărătorii au fost mai precauți, la început, dar acum vedem că activitatea revine la normal. În România, am avut 5.000 de anunțuri noi, în această perioadă. Cererea a crescut și ea, după blocajul din martie, cu 19% mai mulți cumpărători căutând vehicule comerciale rulate.
Surpriza a fost că, în aprilie, am observat o cerere cu 56% mai mare pentru domeniul construcțiilor, în România.
De asemenea, cu 34% mai mulți cumpărători locali au început să fie interesați de vehiculele comerciale uzate, după blocajul din martie.
Ce servicii oferă platforma pentru utilizatori?
Suntem o platformă de tranzacționare online și intermediem relația dintre cumpărători și vânzători. Prin urmare, încercăm să simplificăm tranzacțiile dintre aceștia cu ajutorul tehnologiei. În prezent, ofertele de pe platformă sunt listate de peste 6.000 de vânzători din toată Europa. Peste 90.000 de cumpărători ne vizitează lunar, fapt care poziționează TRADUS drept lider pe piața online pentru vehicule comerciale rulate. Platforma este foarte activă: la fiecare 27 de secunde, un nou articol este listat pe TRADUS.
Misiunea noastră este de a aduce încredere și fiabilitate prin automatizare atât pentru cumpărători, cât și pentru vânzători, făcând, totodată, mai ușoară și mai transparentă experiența de tranzacționare. În plus, instrumentele pe care le-am dezvoltat simplifică mult căutarea vehiculelor comerciale și o face mai intuitivă, în timp ce utilizatorii au la dispoziție o gamă largă de opțiuni, din peste 40 de țări.
O inovație pe care am adus-o pe piață a fost Instrumentul de măsurare a prețurilor TRADUS, dezvoltat de specialiștii noștri, care calculează prețul aproximativ de piață al vehiculului comercial listat, pe baza unor informații și parametri, cum ar fi kilometrajul, țara de origine, anul de construcție, originea, puterea motorului etc. Utilizând acest instrument, utilizatorii înțeleg cum este evaluat prețul unei oferte, comparativ cu prețul mediu: excelent, bun, corect sau prea scump. Ne dorim ca datele să fie transparente pentru utilizatorii de pe platformă, de aceea am implementat și o analiză a cererii în timp real.
TRADUS PRO este instrumentul pe care l-am dezvoltat pentru vânzători, pentru a-i ajuta să-și gestioneze și să urmărească listările. De asemenea, am introdus un traducător integrat, care să îi ajute să comunice mai bine chiar și de la distanță și am optimizat potrivirea profilului cumpărător-vânzător. În plus, cumpărătorii și vânzătorii au putut să comunice prin WhatsApp, prin intermediul platformei noastre, deoarece am dorit să le facilităm activitatea, în această perioadă neobișnuită.
De asemenea, în perioada pandemiei, am implementat o măsură de stimulare a investițiilor în vehicule comerciale: vânzătorii au beneficiat gratuit de două luni pe platformă. Oferta a fost bine primită și apreciată de vânzătorii care tranzacționează pe tradus.com.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro