Criminalitatea organizata, incotro? (I)

Retele libere, nedefinite si flexibile, formate din antreprenori criminali, infractori care vor lucra ca liber profesionisti, solutii digitale folosite pe scara larga, din ce in ce mai greu de securizat, servicii de curierat din ce in ce mai sofisticate, care ar putea face obiectul atacurilor criminale. Sunt cateva dintre posibilele directii pe care le-ar putea adopta in urmatorii ani criminalitatea organizata, potrivit ultimului raport publicat de Europol.

Crima organizata va suferi schimbari profunde si semnificative in urmatorul deceniu, ca raspuns la disponibilitatea de noi tehnologii, schimbari ale mediului, cum ar fi provocari economice sau evolutii in societate, insa si ca raspuns la actiunile autoritatilor de aplicare a legii. Schimbarile se vor petrece cu sau fara acordul expertilor cu privire la o noua definitie a criminalitatii organizate si este imperativ pentru autoritati sa ia in considerare in mod serios factorii si fortele care vor da o noua forma criminalitatii organizate in anii urmatori.

Migratie, societati multiculturale, inovatie tehnologica

Ultimul raport Europol privind evolutia criminalitatii organizate evidentiaza factorii care vor influenta procesul in Uniunea Europeana. Documentul prezinta, de asemenea, impactul acestora asupra infractiunilor din sfera crimei organizate, impactul potential impartit pe domenii de activitate, precum si originile grupurilor de crima organizata. Expertii consultati de Europol in redactarea materialului nu pretind ca fac predictii definitorii, nici nu ofera o imagine completa a criminalitatii in viitor, ci mai degraba si-au propus sa evidentieze scenarii plauzibile si sa incurajeze autoritatile de aplicare a legii sa ia in considerare si sa exploreze potentiala evolutie a crimei organizate. De asemenea, se adreseaza si partilor interesate din anumite ramuri ale economiei, in ideea de a-si lua masurile cele mai potrivite pentru a reduce la minimum riscurile asociate. Schimbarea economica si sociala determinata de migratia la nivel global, societati mai diverse si multiculturale ca structura, schimbarile demografice precum si inovatia tehnologica au impact asupra grupurilor organizate de criminalitate. Transformarile socio-economice fara precedent din Europa in ultimii 70 de ani au pus sub semnul intrebarii sistemele de valori traditionale si au schimbat fundamental structurile sociale. Acest lucru face evident faptul ca atitudinile colectiviste in randul europenilor sunt in declin, inlesnind aparitia unui individualism mult mai pronuntat. Peisajul crimei organizate din Europa va fi dominat tot mai mult de retele libere, nedefinite si flexibile, formate din antreprenori criminali. Infractorii vor lucra ca „liber profesionisti” si nu vor mai face parte din retele mai mari sau grupuri organizate.

Infractiuni anonime in transport prin Internet

Uniunea Europeana beneficiaza de infrastructuri de transport si logistica bine dezvoltate, care literalmente misca persoane si marfuri intre Statele Membre. Sectorul de transport si logistica este de o importanta cruciala pentru economiile Statelor Membre si asigura locuri de munca pentru milioane de cetateni ai Uniunii. Statisticile confirma faptul ca o familie din cadrul Uniunii Europene plateste in medie mai mult de 10% din totalul cheltuielilor anuale pe transport si naveta, in timp ce volume mari de marfa sunt transportate in intreaga Uniune. In viitor, infrastructura de transport si logistica in Europa va trebui sa deserveasca o cerere in continua crestere pentru o mobilitate sporita a persoanelor si bunurilor, reducand, in acelasi timp, impactul asupra mediului a tehnologiilor utilizate. Inovatia in domeniul transportului si logisticii va permite gruparilor de crima organizata sa creasca rata infractiunilor comise in mod anonim pe internet, de oriunde si oricand, fara a fi necesara prezenta fizica intr-un anumit spatiu. Pentru a se asigura satisfactia clientului, sectorul de transport si logistica al Uniunii va trebui sa furnizeze mijloace rentabile si eficiente energetic de transport al marfurilor si persoanelor. Potrivit raportului Europol, problemele de mediu si cresterea presiunii asupra resurselor naturale vor face ca principiul unei economii de partajare sa devina din ce in ce mai popular. Acest model economic favorizeaza modurile alternative de transport, cum ar fi noile forme de transport public si serviciile de transport la cerere activate prin aplicatii online, in plus fata de modelele stabilite, cum ar fi partajarea bicicletelor si a autoturismelor. Progresele tehnologice si intensificarea schimbului de date va facilita dezvoltarea unor astfel de mijloace de transport inovative. Combustibilul poate deveni prohibitiv de scump pentru indivizi, acest lucru conducand la incurajarea impartirii autoturismului folosind aplicatii online.

Rute noi, curierat in crestere, riscuri mai mari

Inovatia si dezvoltarea in domeniul transportului si logisticii necesita investitii semnificative de capital: finantarea de noi proiecte si intretinerea infrastructurilor existente va fi o problema-cheie in acest sector. Expertii citati de Europol apreciaza ca finantarea proiectelor se va baza tot mai mult pe parteneriatele public-private. In plus, documentul publicat de Europol arata ca, in logistica, sistemele de crowd-sourcing ar putea fi folosite pentru a eficientiza costurile in lanturile de aprovizionare. De exemplu, cetatenii care traiesc si calatoresc in zonele urbane zi de zi pot coordona livrarea de pachete intre ei. In plus, colaborarea intre competitori va face serviciile de transport si logistica mai rentabile si mai sustenabile. Comertul la nivel global va continua sa creasca in fiecare an si va solicita crearea de noi moduri si rute de transport care vor conduce la aparitia sau dezvoltarea ulterioara a unui numar sporit de hub-uri cheie de infrastructura la nivel mondial. China si Brazilia demonstreaza ca pot continua dezvoltarea lor ca piete importante pentru transport si logistica. Asia Centrala este foarte probabil sa se dezvolte ca o regiune-cheie de tranzit iar topirea ghetii arctice va permite utilizarea unor rute de transport maritim in Oceanul Arctic, care au fost inaccesibile anterior. Noi rute vor conecta parti din Asia, America de Nord si Europa si vor duce la o diversificare a optiunilor de transport maritim, punand la dispozitie solutii de transport mai rapide si mai ieftine. Conform Europol, comertul online se va baza foarte mult pe un sector eficient de transport si logistica la nivel mondial, care sa sustina cresterea fara precedent si sa deserveasca clientii din toate partile lumii. Serviciile de curierat si de coletarie vor deveni tot mai importante si mai sofisticate, necesitand mai multe depozite regionale mai aproape de pietele de livrare. Securizarea acestor depozite si a lanturilor de aprovizionare va deveni din ce in ce mai dificila, ceea ce va permite o abordare diferita de punere in practica a unor sisteme de securitate, implicand atat mediul privat, cat si sectorul public.

Solutiile digitale – o arma cu doua taisuri

In viitor, o mare parte din mobilitate se va baza pe solutii digitale. Multe dintre aceste solutii vor folosi analize de Big Data, de multe ori in timp real, pentru a preconiza comportamente, conditii si evenimente ce pot influenta cerintele clientului de servicii de transport si logistica. Integrarea dezvoltarii infrastructurii de transport cu dezvoltarea infrastructurii digitale va fi esentiala pentru a asigura dezvoltarea unei retele de transport prompte si eficiente. Inovatiile in tehnologia informatiei, automatizare si robotica vor aduce noi tipuri de vehicule pe piata. Vehiculele automate fara sofer (Unmanned Automatic Vehicles), precum autoturisme, mijloace de transport aeriene sau maritime vor deveni utilizate pe scara larga. Conceptul de „Fabricare personala” prin utilizarea imprimantelor 3D va revolutiona logistica de maine. In multe cazuri, productia de bunuri va avea loc mult mai aproape de punctul de livrare, de multe ori in asa-numitele „magazine de fabrica” sau direct la domiciliu. Asa ar putea arata, potrivit raportului Europol, contextul economic in care se va desfasura maine criminalitatea organizata. Mai multe informatii privind directiile in care este posibil sa evolueze atacurile criminale va vom prezenta in numarul urmator al revistei.

Mihai CAZACU

Consultant anti-frauda

mihai.cazacu@consultant.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.