Cum arată licenţierea pentru 2,4 t în proiect

Proiectul noilor norme de aplicare a OG 27/2011 care vor include, printre altele, procedurile de licenţiere pentru companiile care deţin parcuri de vehicule cu masa cuprinsă între 2,4 şi 3,5 t sau cu 9 locuri, inclusiv şoferul, nu fuseseră încă publicate pe site-ul Ministerului Transporturilor la data închiderii ediţiei (14 aprilie) deşi în prima săptămână din luna mai ar trebui să intre în vigoare. Ministerul Transporturilor a elaborat însă o primă variantă a actului normativ, prevederile sale principale fiind prezentate în cadrul conferinţei Ziua Cargo, desfăşurate în perioada 28-29 martie la Sighişoara.

Potrivit OUG 11/2013, care a modificat OG 27/2011, toate vehiculele cu masa totală peste 2,4 t sau cu 9 locuri (inclusiv şoferul) vor fi licenţiate. Actul normativ a fost publicat, în Monitorul Oficial, în 5 martie şi prevede o perioadă de 60 de zile pentru actualizarea Normelor metodologice aferente OG 27/2011. Companiile care sunt incluse în categoriile menţionate precum şi cele care efectuează transport contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate trebuie să îndeplinească trei cerinţe pentru a avea acces la transport rutier naţional contra cost, conform proiectului de norme. Vor trebui să aibă sediu, o bună reputaţie şi competenţă profesională.

Sediu, onorabilitate şi competenţă profesională

Cerinţele vor fi considerate îndeplinite dacă vor fi respectate condiţiile deja valabile pe aceste segmente pentru firmele care operează vehiculele de peste 3,5 tone.

Astfel, se consideră îndeplinită cerinţa privind sediul dacă întreprinderea: are sediul situat pe teritoriul României, în incinta căruia îşi păstrează principalele documente de lucru; dispune de unul sau mai multe autovehicule înmatriculate în România (în temeiul unui contract de cumpărare, în rate, închiriere sau leasing); desfăşoară operaţiunile referitoare la aceste autovehicule permanent şi efectiv. Se consideră îndeplinită cerinţa privind buna reputaţie dacă: întreprinderea şi managerul de transport al acesteia nu au fost condamnate sau sancţionate conform prevederilor art. 6 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1071/ 2009; managerul de transport şi-a pierdut buna reputaţie pentru încălcările grave prevăzute în anexa nr. IV la Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 fiind declarat inapt conform art. 14 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 şi a intervenit reabilitarea. În fine, cerinţa privind competenţa profesională este îndeplinită dacă: întreprinderea care exercită ocupaţia de operator de transport rutier desemnează o persoană fizică drept manager de transport, titular al unui certificat de competenţă profesională, care îndeplineşte cerinţa de bună reputaţie şi care conduce permanent şi efectiv activităţile de transport; este angajat, director, proprietar sau acţionar al întreprinderii sau administrează întreprinderea; este rezident în Uniunea Europeană. De menţionat că o persoană fizică poate avea calitatea de manager de transport la o singură întreprindere. Odată îndeplinite aceste cerinţe, întreprinderile vor fi înregistrate în Registrul electronic naţional al întreprinderilor autorizate şi li se va elibera autorizaţie. După intrarea în vigoare a noilor norme, companiile proaspăt autorizate pentru transport naţional contra cost vor trebui să aibă pe toată durata transportului la bordul vehiculelor o copie conformă a autorizaţiei, documentul de transport precum şi celelalte documente specifice tipului de transport efectuat, stabilite prin reglementările în vigoare. Bineînţeles, transportul rutier naţional contra cost se va putea efectua inclusiv în baza unei copii conforme a licenţei comunitare.

Contractul de service devine obligatoriu şi pentru utilitarele mici

Conform proiectului de norme, pentru obţinerea autorizaţiei, companiile vor depune la sediile ARR sau vor transmite prin poştă o cerere tip însoţită de un document privind deţinerea sediului, de unul privind asigurarea întreţinerii tehnice a vehiculelor, precum şi de cazierul judiciar al managerului de transport şi de o declaraţie pe proprie răspundere a acestuia din care să reiasă că nu a fost sancţionat pentru încălcările prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b) din Regulamentul CE nr. 1071/2009. Acestor documente li se adaugă un cazier judiciar al întreprinderii şi certificatul de competenţă profesională al managerului de transport. Autorizaţiile ar trebui eliberate de ARR în termen de 15 zile de la depunerea documentelor. De menţionat că în termen de 3 luni de la data eliberării autorizaţiei, ISCTR va efectua un control la sediul companiei. Pentru transportul de mărfuri periculoase cu vehicule între 2,4 şi 3,5 tone, întreprinderea va depune la ARR dovada angajării, decizia de numire şi certificatul de atestare profesională a consilierului de siguranţă, certificatul de agreare eliberat de RAR (pentru vehiculele pentru care este necesar), certificatul de atestare profesională a şoferului specific mărfurilor transportate, autorizaţia eliberată de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nu-cleare, pentru vehiculele care transportă mărfuri din clasa 7 şi certificatul de inspecţie tehnică, în cazul suprastructurilor specializate pentru transportul recipientelor de gaze lichefiate sau cu alte mărfuri periculoase. Vă vom ţine la curent pe site-ul nostru (www.ziuacargo.ro) în ceea ce priveşte noile norme de aplicare a OG 27/2011.

Documente obligatorii la bord

Pentru a efectua transport rutier naţional contra cost de mărfuri cu vehicule rutiere a căror masă maximă autorizată este cuprinsă între 2,4 şi 3,5 tone, trebuie să existe la bordul vehiculului:

– copia conformă a autorizaţiei sau a licenţei comunitare

– avizul de însoţire a mărfii sau un document echivalent

– certificatul de competenţă al conducătorului auto

– contractul de închiriere/leasing, în original sau în copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculele fac obiectul unui astfel de contract

– legitimaţia de serviciu valabilă a şoferului

– alte documente specifice prevăzute de legislaţia în vigoare.

Surpriză pentru transportatorii de persoane

Începând cu 1 noiembrie 2014 aceleaşi condiţii vor fi aplicate pentru traseele mai lungi de 300 kilometri, de la 1 noiembrie 2015 pentru cele mai lungi de 250 kilometri, iar de la 1 mai 2016 toate vehiculele utilizate pentru transport rutier naţional contra cost de persoane prin servicii regulate vor trebui dotate cu case de marcat electronice fiscale.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.