Este întrebarea la care directorul general GTI Logistic, Mihai Iancu, încearcă, în ultimii ani, să caute răspunsul, în relație cu furnizorii de transport. A pornit de la o idee care nu poate să dea greș. Ceea ce contează cu adevărat este obținerea unui profit stabil, diminuarea riscului afacerii și perspectivele de dezvoltare. Distribuția, însă, este o piață aparte, cu elemente total diferite față de celelalte genuri de transport.
Directorul general GTI Logistic a încercat să creeze un sistem, în care, sub „umbrela” companiei pe care o reprezintă, furnizorii de transport să beneficieze de costuri mai reduse, în urma unor negocieri purtate la un alt nivel cu furnizorii de motorină, anvelope, piese, asigurări etc. Proiectul, care, cel puțin la prima vedere, părea unul de succes, care ar fi dus în mod direct la fidelizarea micilor firme, nu a putut fi, însă, pus în practică, tocmai pentru că piața de transport cu vehicule mici nu este pregătită de așa ceva.
„Din păcate, cei mai mulți dintre furnizorii noștri s-au arătat reticenți. Chiar dacă lucrează cu noi de ceva timp, și o fac în mod eficient, nu au, încă, încredere 100% în clientul lor. În plus, paradoxal, la prima vedere, presiunea mare pe costuri, generată de tarifele mici, a dus la un refuz din partea lor”, a afirmat directorul general GTI Logistic, explicând că mulți dintre micii transportatori, cu vehicule de 3,5 t, pentru a putea fi rentabili, aleg, încă, soluții precum sursele alternative pentru achiziția de combustibil, sau achiziția de piese de la dezmembrări.
În plus, domeniul este caracterizat printr-o mare inerție și lipsă de organizare. „În cele mai multe cazuri, nu există niciun plan de afaceri sau o viziune pe următorii ani. Practic, ceea ce se întâmplă la nivel înalt în România generează comportamentul clasei de jos, iar lucrurile se întâmplă haotic, fără o strategie. În multe cazuri, afacerea este tratată superficial, service-ul este realizat în regie proprie, sunt probleme mari atât pe segmentul comercial, cât și pe cel privind achizițiile, iar existența contabilității pare îndoielnică.”
Șoferii, o problemă și pentru vehiculele mici
Problema șoferilor afectează și acest gen de transport, potrivit lui Mihai Iancu, chiar dacă mașinile pot fi conduse cu permise B.
„Am observat că, în cazul a 50% din parcul pe care îl încărcăm zilnic, șoferii nu mai sunt cei care erau angajați acum două luni, în condițiile în care este vorba despre aceleași firme”, a precizat directorul general GTI Logistic. În opinia sa, breasla trebuie să schimbe atitudinea, iar efortul trebuie să fie unul colectiv. Chiar și în aceste condiții, rezultatele se vor putea vedea peste 5-10 ani. „Șoferilor trebuie să li se explice că sunt de aceeași parte a baricadei cu patronii, fără a fi în conflict. Iar acest lucru trebuie să îl simtă prin atitudine, nu neapărat prin salarii, care sunt, oricum, la un nivel avantajos.”
În paralel, atitudinea trebuie să se schimbe și la nivelul depozitelor, să devină una mai amabilă, în condițiile în care se respectă programul de încărcare sau descărcare. GTI Logistic a început să adopte aceste principii în relație cu furnizorii de transport, iar schimbarea de atitudine a adus inclusiv clienți noi, mulțumiți de servicii, prin diminuarea timpului de așteptare.
Partide mai mici, livrări mai dese
Piața suferă, astăzi, modificări ce vor deveni tot mai evidente, în următoarea perioadă, privind creșterea accentului pus pe reducerea partidelor de marfă rulate pe piață. „Tendința de utilizare în creștere a vehiculelor mici este clară. Companiile vizează reducerea stocurilor de marfă, producătorii apropiindu-se de zona de distribuție. Partidele mari, livrate către destinatari, se transformă în partide mici, livrate des, și trebuie să fim pregătiți pentru schimbare”, a apreciat Mihai Iancu.
El a precizat că beneficiarii GTI Logistic au crescut frecvența, dar au redus volumele, în cursul acestui an. Un procent de 40% din volumul de marfă rulat de logistician urmărește această tendință. Astfel, în loc de o comandă pe săptămână, se fac patru comenzi, clientul urmărind să se aprovizioneze pentru numai 2-3 zile de vânzare și, uneori, doar pentru o singură zi. GTI Logistic reușește să facă față acestor provocări, lucru vizibil și în cifra de afaceri a companiei.
„Traversăm o perioadă bună, compania a înregistrat anul acesta o creștere mai mare decât în anii anteriori. Vorbim despre un plus de 50%, atât în ceea ce privește cifra de afaceri, cât și pe segmentul de profitabilitate. Ne propunem ca, în 2017, să consolidăm ceea ce construim anul acesta, dar vom deschide și alte direcții de business, precum expedițiile, chiar și la nivel internațional, pe care obișnuiam să le facem bine, în trecut”, a concluzionat Mihai Iancu.
Andreea ALECU
andreea.alecu@ziuacargo.ro